דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

האיחור בהפסקת השימוש בפחם עולה מיליארדים למשק, אבל ממשיך להשתלם לחברות הגז

העלויות העודפות בתעריף החשמל הסתכמו ב-1.477 מיליארד ש״ח, אבדן ההכנסות למדינה ממיסוי גז עמד על 300 מיליון ש״ח והעלויות הסביבתיות העקיפות ב-4.050 מיליארד ש״ח | מנכ״ל חברת החשמל: ״התנהלות חברת GE מעכבת את הקמת תחנת הכוח החדשה״

דיון בוועדת הכנסת לפיקוח על קרן אזרחי ישראל מרווחי הגז (צילום: נועם מושקוביץ׳, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת הכנסת לפיקוח על קרן אזרחי ישראל מרווחי הגז (צילום: נועם מושקוביץ׳, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אזרחי ישראל משלמים מיליארדי ש״ח עודפים, בשל עיכובים בגמילה מפחם. מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם לקראת דיון בוועדת הכנסת לפיקוח על קרן אזרחי ישראל פירט את העלויות.

בשנים 2023-2022, העלויות העודפות בתעריף החשמל הסתכמו ב-1.477 מיליארד ש״ח, אבדן ההכנסות למדינה ממיסוי גז הסתכם ב-300 מיליון ש״ח, העלויות הסביבתיות העקיפות הסתכמו ב-4.050 מיליארד ש״ח ובסך הכל 5.827 מיליארד ש״ח. עלויות הזיהום עלולות להיות גבוהות יותר, בשל יבוא פחם מקולומביה בעל שיעור גופרית גבוה.

מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר האשים את חברת GE, שזכתה במכרז להקמת שתי תחנות כח בגז במטרה להחליף 4 יחידות בפחם בעיכובים הרבים בפרויקט. לדבריו, "מבחינתו ההתנהלות היא איומה ונוראה. אם היינו חכמים לפני מעשה, כנראה שהיינו בוחרים חברה אחרת".

השפעת הפחם על הזינוק בתעריף תוארה במסמך כך: "סל הדלקים של חברת החשמל בשנת 2022 התייקר בכ-77% לעומת שנת 2020. עיקר העלייה התרחשה בגין הגידול בעלויות ייצור החשמל מפחם שעלו מכ-1.8 מיליארד ש"ח בשנת 2020 לכ-7.15 מיליארד ש"ח בשנת 2022, עלייה של 295%. כמו כן, עלות ייצור קוט"ש חשמל מפחם בשנת 2022 היא 0.42 ש"ח לקוט"ש, פי שלושה מעלות ייצור חשמל מגז טבעי".

יאיר רובינשטיין מחברת הולכת הגז נתג"ז, אמר בדיון כי מבחינה מערכתית "אין תיעדוף בישראל ליצוא על פני המשק המקומי. מרבית הסכמי היצוא הם של זמינות משתנה. יותר קל להוריד ולהרים אותם". אף על פי כן, חברות הגז נהנות בעקיפין מהבעיות הפנימיות של משק החשמל, שמקל עליהן לייצא כמויות מוגדלות של גז לירדן ולמצרים, כאשר מחיר הגז ליצוא גבוה בעשרות אחוזים ממחירו בישראל. בדיון התברר כי לפי בדיקת חברת נגה לניהול מערכת החשמל הפרויקטים של חברת החשמל היו מתקיימים בזמן, הפעלתם בגז כיום הייתה מחייבת להפחית את כמויות היצוא. בינתיים, קיימים אילוצי הולכה שמחייבים שימוש בפחם, גם כאשר יש תחנות כח גזיות בעלות קיבולת יצור פנויה. 

הפחם יישאר לפחות עד 2025

לחברת החשמל 10 יחידות ייצור בפחם, שכולן עם תאריכי יעד לסיום השימוש בפחם, אך העיכובים בהם מהותיים למשק. תהליך אחד היה אמור להתחיל ביוני 2022, של הפסקת שימוש ב-2 יחידות ייצור ישנות מתוך 4 היחידות הכי ישנות ומזהמות בישראל, במתחם אורות רבין בחדרה. יחידה 70 תחל לפעול בגז רק בחודש אפריל, ותסיים את שלב ההרצה רק כמה חודשים לאחר מכן – איחור של כ-13 חודשים מהתכנון.

הפרוייקט הנוסף הוא הסבת שאר היחידות הפחמיות לשימוש בגז, תהליך שמתעכב גם הוא. במקום להתחיל בספטמבר 2022, הוא יתחיל באוגוסט 2023 וייכנס להפעלה מסחרית סביב נובמבר 2023. הלוז של הסבת שאר היחידות נדחה בהתאם ואמור להסתיים בסוף שנת 2025.

לפי מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, ניתן לבצע הסבות במקביל ולקצר את לוחות הזמנים באופן משמעותי, אך אין לכך אישור רגולטורי מנגה, חברת ניהול המערכת. שיקי פישר, סמנכ"ל תפעול של חברת נגה, הסביר זאת בדיון כך: "אנחנו יודעים שבעומס קור או עומס חום, צריך שלא יחסר לנו כושר ייצור. אם הייתה לנו עוד תחנת כח אחת גדולה, יכולנו לקבל החלטה אחרת".

מאיר שפיגלר: חברת GE גרמה לסדר גודל של 400 אירועים שמעכבים הקמת תחנות

שפיגלר האשים את חברת GE במילים חריפות מאוד, בנוגע לעיכובים בהקמת תחנות כח חדשות שנדרשות להחלפת היחידות הישנות והמזהמות 1-4 במתחם אורות רבין. לדבריו: "לא יודעים מה שקרה שם, אבל מאז התחלת הפרויקט, אנחנו במאסה אדירה – סדר גודל של 400 אירועים שפגעו בהתקדמות הקמת התחנות האלה, שהן מבחינתנו שכולן הן תולדה בכשלים חברת GE.

היו 2 אירועי RECALL, הם קוראים לזה TIL, שבהם נדרשנו לפרק טורבינות שכבר הותקנו, ולהחזיר אליהם, כדי לתקן פגם, כי הם מייצרים את כל החלפים. ראוי שתדעו, המהנדסים שלנו, שנחשפו לאותה תקלה כלל עולמית, לא שלחו אותה לחו"ל, הם פירקו אותה והצליחו לתקן אותה כאן בארץ. אם היינו מבצעים את מה שהם דרשו, העיכובים היו הרבה יותר ארוכים".

עוד ציין שפיגלר כי "ב-2022 היה אסון שאחד מעובדי החברה הקבלנית של GE קיפח את חייו במהלך הפעילות של התקנת היחידות שנדרשות לתחנה הזו".

חברת GE אינה מגיבה לטענות לקוחותיה בתקשורת. לפי מקור בכיר בחברה, "יש לנו שיח קבוע עם הנהלת חברת החשמל שהם הם הקבלן הראשי של הפרויקט. נמצא את הדרך להגיב על הדברים מול הנהלת חברת החשמל, הדירקטוריון שלה ובמידת הצורך גם לשר האנרגיה והמטה שלו".

התכנית של נגה לצמצום הפחם: עוד גז ומתחדשות ואף מילה על התייעלות ואגירה

פישר פירט כיצד חברת נגה הגדילה את הסיכון לאי אספקת חשמל במשק והפחיתה רזרבות כדי לצמצם את השימוש ביחידות 1-4 באורות רבין. "בשנת ב2020 הן עבדו 5,200, בשנת 2022 ירדנו ל-3,950 שעות", אך למרות המאמץ סך השימוש בפחם בכלל היחידות ב-2022 דווקא עלה.

הוא ציין כי מבחינת אילוצי ההולכה, יש חשיבות לייצור החשמל בתוך מתחם אורות רבין, ולכן רק החלפתן בייצור בגז מאותו מקום יכול לספק חלופה. לדבריו, "אם תהיה תקלה באיזור כשהן לא נמצאות, זה מאות אלפי מגה-ואט חשמל שלא נוכל לספק. זה עשרות או מאות אלפי לקוחות שלא יקבלו חשמל".

נגה: אנחנו משתמשים בפחם כי גורמים אחרים מפריעים לגז ומתחדשות

פישר ציין מספר צעדים שלא תלויים בחברת נגה, לקיצור השימוש בפחם, כולם מעוררי מחלוקת מסוג זה או אחר.

  • האצת מחז"מים והסבות לגז של יחידות פחמיות – באחריות חברת החשמל
  • הגדלת זמינות הגז למשק, מעל 1.4 מליון MMBTU ליממה – באחריות רשות הגז ומשרד האנרגיה
  • תוספת של 7,000 שעות בתחנת אשכול – באחריות המשרד להגנת הסביבה
  • האצת קידום אנרגיה מתחדשת – באחריות רשות החשמל וחברת החשמל
  • פישר לא הזכיר במילה בודדת התייעלות אנרגטית ואגירת חשמל, כאמצעים לזירוז הגמילה מפחם. רק דנה כהן, ראש תחום אקלים ואנרגיה מארגון גרינפיס דרשה "לעשות התייעלות אנרגטית ולשלב מתחדשות – זה הפתרון".

איגוד ערים שרון כרמל: חברת החשמל לא יצרה פתרונות הולכה

ניר סהר, מנכ"ל איגוד הערים לאיכות סביבה שרון כרמל, סיפר באיגוד יש 19 רשויות ובהן מליון תושבים, אשר משלמים בבריאותם ובחייהם על העיכובים בצמצום השימוש בפחם בתחנת אורות רבין של חברת החשמל. "כולם מדברים על התעריפים, זה נכון וחשוב,  אבל חייבים לדבר גם על ההשפעה הבריאותית. מדובר על ילדים, מבוגרים, מעוטי יכולת, אנשים באזור מתים ובממשלה ובגופי הממשל מתווכחים? מוכרחים לסגור את היחידות באופן מיידי , לא לשמר, ולא לעכב."

סהר האשים את חברת החשמל, שיצרה רק פתרון אחד שכעת מתעכב – תחנות כח חדשות באותו אתר, ולא דאגה לפתרון הולכה חלופי, שיאפשר לתחנות כח אחרות עם קיבולת פנויה, לפצות על סגירת התחנות הפחמיות המזהמות 1-4.

מלאי הפחם לחירום יוכל לשרת בקלות 6 יחידות שיוסבו לגז, אבל סהר מתנגד לפתרון של שימור יחידות 1-4, במקום גריטה שלהם. לדבריו, "שימור שלהם זה כמו להפעיל יחידה אחת שלושה חודשים בשנה". שפיגלר טען כי מדובר בפחות "כל יחידה תופעל פעמיים בשנה, 3 ימים. זה 24 ימים בשנה". סהר הדגיש כי לוקח כמה ימים לחמם כל יחידת ייצור כזו וגם הדממתן אורכת זמן רב. לדבריו, "בתקופת התנעה יחידה כזו מזהמת פי 10 לעומת הפעלה שגרתית", ולכן הוא מתנגד לשימורן, שמופיע כחלק מהחלטת הממשלה על השבתתן ביוני 2022.

בשורה התחתונה, המשך השימוש בפחם במשק החשמל, יחד היעדר כל דרך מעשית להיגמל ממנו בצורה מהירה פוגע בבריאות הציבור, מייקר את החשמל ומקטין את הכנסות המדינה ממיסוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!