דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה אישרה את תקציב המדינה, לפי מסגרת התקציב שהציע משרד האוצר

התקציב לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על כ-513 מיליארד שקל | סמוטריץ': "עמדנו במסגרת התקציב כפי שהצבנו, כנדרש במים הסוערים של הכלכלה העולמית" | תוקם וועדה לקידום חינוך חינם לגילאי 2 עד 3

אישור תקציב המדינה 2023 (צילום: ללא קרדיט)
אישור תקציב המדינה 2023 (צילום: ללא קרדיט)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (שישי) את הצעת שר האוצר לתקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2023-2024. לפי ההחלטה, תקציב המדינה לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על כ-513 מיליארד שקל.

הבטחת הבחירות המרכזית של נתניהו, חינוך חינם לגילאי 0 עד 3 איננה מתוקצבת כרגע, אך תוקם ועדה משותפת למשרד החינוך והאוצר לבחינת הנושא. במקרה של מחלוקת בין הצדדים תובא ההחלטה לראש הממשלה לאישור.

למרות מאבקים מצד השרים, התקציב שאושר בסופו של דבר זהה בגודלו להיקף שקבע משרד האוצר מלכתחילה. לאחר אישור התקציב בממשלה יביא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את התקציב לכנסת בחודש הקרוב. במקביל באגף התקציבים יגבשו את חוק ההסדרים, הכולל עשרות רפורמות בתחומים שונים, על מנת לאשר אותם במיקשה אחת יחד עם התקציב.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)

נגיד בנק ישראל אמיר ירון הופיע אתמול בפני הממשלה, ואמר שלפי תחזית בנק ישראל שתואמת לתחזית האוצר הגרעון בשנתיים הקרובות יעמוד על כ-1% בכל שנה. זהו גרעון נמוך מאד בהשוואה למדינות אחרות בעולם, וגם בהשוואה לתקציבים קודמים, בהם עמד הגרעון המתוכנן על כ-2-3%.

ירון אמר שלפי התחזיות יחס החוב-תוצר של ישראל יירד מתחת ל-60%, ובכך יהפוך לאחד הנמוכים ביותר במדינות המפותחות.

התקציב שאושר אמנם גדול בכ-40 מיליארד שקלים מתקציב 2022, אבל אם לוקחים בחשבון את האינפלציה ואת גידול האוכלוסייה מדובר למעשה בתקציב בהיקף דומה ואפילו קטן יותר.

לפי התחזית של בנק ישראל שהציג הנגיד, הכנסות המדינה יעמדו על 468 מיליארד שקלים ב-2023, ועל 498 מיליארד שקלים ב-2024. התקציב המוצע על ידי משרד האוצר עומד על 485 מיליארד שקלים ב-2023 ו-514 מיליארד שקלים ב-2024, כך שהגרעון יעמוד על 17 מיליארד שקלים ו-16 מיליארד שקלים בהתאמה, כאמור כ-1% תוצר.

בכירים במערכת הבריאות הביעו אכזבה משר הבריאות לשעבר אריה דרעי, על כך שלא העביר את התקציבים להם התחייב. יו"ר ארגון רופאי המדינה ד"ר זאב פלדמן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן, מ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים פרופ' ארנון אפק ונציגים נוספים, יזמו ישיבת חירום עם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, בה דרשו למנוע את הקיצוץ הריאלי בתקציב המשרד, והביעו חשש כי הקיצוץ "יעמיק את הפערים וייצור שירותי רפואה לעשירים בלבד".

שר התיירות חיים כץ זעם כשהבין מאנשי האוצר על הכוונה שלא להוסיף תקצוב למשרדו ולתכניתו לשיקום התיירות בארץ. הוא נטש את הדיון בצהריים ואמר "לא אשתתף בהלוויה של המשרד שלי". הוא אף אמר שלפי הצעת משרד האוצר, משרד התיירות יכול להיות סגור ב-2023.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "היום העברנו בממשלה תקציב דו שנתי ותכנית כלכלית וזהו צעד טוב למדינת ישראל, טוב לכלכלת ישראל וטוב לאזרחי ישראל.בתקציב המוצע אנחנו רואים לנגד עינינו את המעמסה הגדולה המונחת על כתפי אזרחי ישראל ועמלנו רבות כדי להיאבק ביוקר המחיה המקשה על כל אזרח ואזרחית בישראל".

"הגשנו תקציב מרוסן ואחראי ועמדנו במסגרות התקציב כפי שהצבנו לעצמנו, כנדרש בעת הזאת במים הסוערים של הכלכלה העולמית", הוסיף שר האוצר. "אזרחי ישראל אתם בידיים טובות. נעביר בעזרת השם את התקציב בכנסת ונמשיך לעבוד למענכם לילות כימים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מבקש להודות לשרות ולשרים, ולכל אלו שעזרו במאמץ, לצוותים המשפטיים ולצוותים המשרדיים. אבל מעל הכל ולפני הכל, לשר האוצר. הייתי בתפקיד הזה, זה לא תפקיד קל, ואתה עמדת בפרץ, כדי למנוע פריצה – וזה חשוב.

"אנחנו רוצים להראות שהמסורת שיצרנו כאן במדינת ישראל, של כלכלה חופשית עם אחריות פיסקאלית ומוניטרית, ותיאום בין הדברים, ועצמאות הבנק, אלו הדברים שעומדים לנו בכל עת, ובמיוחד בעת הזאת. אני חושב שהתקציב הזה עושה את זה, והוא עושה את זה גם על רקע נתוני מאקרו כלכליים מהטובים ביותר שאני זוכר בכל שנותיי בתפקיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!