דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפרטה

צבא וחברה / עובדי מספנת חיל הים: לבדוק את תהליכי ההפרטה של מערך התחזוקה

במכתב חריף ששלח למבקר צה"ל, טוען יו"ר ועד העובדים במספנה כי חיל הים מוציא עבודות תחזוקה לקבלנים חיצוניים, בניגוד לנהלים ובמקום לאייש תקנים קיימים. ועד העובדים דורש לבצע בדיקה בנושא ולהחליף את בעלי התפקידים האחראים לכך

צוללת במספנת חיל הים בחיפה (צילום: משה שי / פלאש 90).
צוללת במספנת חיל הים בחיפה (צילום: משה שי / פלאש 90).

ועד עובדי מספנת חיל הים פנה במכתב למבקר צה"ל, תא"ל (מיל') אילן הררי, בדרישה להחליף את הקצינים האחראים לרכש מגופים אזרחיים ולקיים בדיקה על ההפרטות שבוצעו במספנה בשנים האחרונות, כך פרסם הבוקר (חמישי) אתר Ynet.

מכתבו החריף של יו"ר ועד העובדים, ניסים אלימלך, מגיע על רקע הסערה הציבורית סביב רכישת הצוללות החדשות מידי גרמניה, ומכתבו של יו"ר ועד ארגון עובדי צה"ל,משה פרידמן, מתחילת השבוע, בו טען כי עו"ד דוד שמרון ולקוחו מיקי גנור מקדמים מהלך של העברת מערך התחזוקה של הצוללות החדשות ממספנת חיל הים למספנה גרמנית.

במכתב, שכותרתו "הפרטות לא מבוקרות במספנת חיל הים תוך בזבוז כספי ציבור", טוען אלימלך כי נודע לוועד העובדים שמדור משאבים בחיל הים עוסק בפעולות שונות הנוגעות להפרטה והוצאת עבודות לקבלנים "ללא מכרז לכאורה, לדעתנו ללא פיקוח אמתי, גם כשאין כל הצדקה למיקור חוץ". אלימלך מכנה תהליך זה "הפרטה זוחלת".

אלימלך מציין כי לעתים רחוקות ניתן למצוא הצדקה לקניית עבודה ומומחים מחוץ למספנה, אך לטענתו המקרים שהגיעו לידיעת ועד העובדים אינם המקרים הללו. עוד הדגיש, בדומה למכתבו של פרידמן כי "יש משמעות לאומית לעובדה שעובדי המספנה יודעים ומסוגלים לבצע טיפולים, עד לרמת הבורג, לכל הכלים המשמשים את זרוע הים".

"גם אם יש הצדקה" נכתב בהמשך, "רכש של מיקור חוץ חייב להיעשות בהתאם לפקודות הצבא, כפי שהורו בפקודות מטכ"ל… בטח לא באורח קבע במקום קליטת תקנים וללא הצדקה. ככל שינמקו בפניך כי יש עומסי עבודה, הרי שהדרך להתמודד עם עומסים אלה היא בהגדלת כוח האדם במספנה ולא בביצוע עבודות בלתי מקצועיות על ידי קבלנים". אלימלך הוסיף גם כי "לא ייתכן שבשעה שיש עובדים מיומנים במספנה, מוציאים עבודות מהמספנה לקבלנים במחיר יקר יותר (הדגש במקור, ד.ר.), במקום להתעצם ולשמר את הידע ולחסוך למשלם המסים כספים".

בסיכום המכתב, דורש אלימלך מהמבקר כי יוציא הנחייה ברורה "להחליף בתפקידים רגישים היושבים על משאבים במספנת חיל הים". עוד דורש המכתב כי תבוצע בדיקה חיצונית של "הקונספציה של הוצאת עבודה לקבלנים וכל תהליכי ההפרטות בשנים האחרונות".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה אתמול (רביעי) על פתיחת בדיקה משטרתית בפרשת הצוללות. על פי הודעת משרד המשפטים "היועץ קיים התייעצויות נוספות ב'פרשת כלי השיט', בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמים נוספים במשרד המשפטים, וכן בהשתתפות ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל".

לפי ההודעה, ההתייעצות נערכה בעקבות "מידע חדש שהתקבל היום מהמשטרה, וכן התפתחויות נוספות בנושא. בסיכום הדיון החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה באמצעות משטרת ישראל ביחס להיבטים שונים הקשורים לפרשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!