דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
27.7°תל אביב
  • 23.3°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 28.4°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 31.1°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 28.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בלי הצעת תקציב עדכנית, שרי הממשלה אישרו קיצוץ רוחבי של 3%

מסמך שהופץ היום (ראשון) על ידי האוצר, כולל טבלאות תקציב לא עדכניות, מקוצצות בעשרות מיליארדים לעומת המסגרת שאושרה | בנוסף לקיצוץ הרוחבי יהיה קיצוץ בתקני עובדי הממשלה

פתיחת הדיונים בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
פתיחת הדיונים בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תקציב המדינה אושר בשישי האחרון על ידי שרי הממשלה ללא מסמך מפורט. מסמך מעדכן של משרד האוצר שהגיע לידי "דבר", שהופץ היום (ראשון), כולל בתוכו טבלאות תקציב לא מעודכנות לעומת המסגרת שאותה אישרו השרים. התקציב המעודכן כולל קיצוץ רוחבי של 3% בבסיס התקציב של כלל המשרדים.

לפי הודעות האוצר משישי ומהיום "תקציב המדינה לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקלים וב-2024 על כ-513 מיליארד שקלים". לעומת זאת, טבלאות התקציב במסמך החדש לא עודכנו, ועדיין מציגות רק 465 מיליארד שקלים לשנת 2023 ו-487 מיליארד שקלים בלבד לשנת 2024.

הטבלאות זהות למסמך שהופץ לשרים ברביעי, ללא כל עדכון לגבי התקציב האמיתי. בהיעדר מסמך עדכני, ספק אם החלטת הממשלה על אישור התקציב היא בתוקף.

היום בשעה 17:00 הודיע האוצר "מסגרות המאושרות מהוות תוספת של 17.7 מיליארד שקלים בשנת 2023, ו-25.9 מיליארד שקלים בשנת 2024 ביחס למסגרות הנובעות ממגבלת ההוצאה, כפי שהיא היום". אולם מבדיקת "דבר" למסגרת מוגדלת מעלה דווקא  שחיקה ריאלית בתקציב ולא הגדלה שלו, בחישוב שמשקלל את גידול האוכלוסייה והאינפלציה.

שרי הממשלה דנו גם בחמישי ובשישי על תקציב המדינה, מבלי שהונח בפניהם מסמך עדכני המפרט את תקציב המדינה. מדובר בחריגה ברורה מהנוהג שלפיו הממשלה מאשרת את מסגרת התקציב ואת חלוקתו בין המשרדים בישיבה אחת, ומכשירה את הנחת התקציב בפני הכנסת.

כעת, אפילו השרים לא יכולים לדעת כמה כסף באמת מוקצה בהצעה למשרד שלהם, מפני שאין הצעה מאוחדת שמתכנסת למסגרת עליה הוסכם, וממה מוטל עליהם לבצע קיצוץ רוחבי בבסיס התקציב.

האוצר מבקש קיצוץ רוחבי וקיצוץ תקני כח האדם 

אף שמשרד האוצר שומר על המספרים "קרוב לחזה", ישנם מספר שינויים בסכומים הכתובים במסמך החדש שלפיו האוצר מציע לבצע קיצוץ רוחבי של 3% בבסיס התקציב של כלל המשרדים, עם אפשרות לשנות את הרכב הקיצוץ בין המשרדים ולא את סכומו. עוד מוצע קיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציב שנת 2025, כחלק מהתכנית הרב-שנתית.

עוד מוצע, לקבוע שדרישות המפלגות בהסכמים הקואליציוניים יתוקצבו ב-5.3 מיליארד שקלים בשנת 2023 ו-7.2 מיליארד שקלים בשנת 2024, ללא כל פירוט של חלוקת סכום זה לסעיפים. הקיצוץ הרוחבי בנוי בהתאם להיקף הכספים שמוקדשים למימוש ההסכמים הקואליציוניים, כך שאין תוספות של ממש לתקציב המדינה בזכות ההסכמים, אלא רק קביעת סדרי עדיפויות בתוכו.

הצעה נוספת היא שהתקנים של כוח האדם בכל המשרדים יקוצצו ב-1% ממטות המשרדים ו-0.5% מתקני רכישת השירותים, בכדי לחסוך בהוצאות השכר.  לפי הודעת האוצר מהיום, הקיצוץ בתקני המטה הוגדל ל-2% בכל שנה.

שינויים בהערכת ההתייקרויות 

תקציב ההתאמות לשנת 2024, שמתפקד כרזרבה מיוחדת לשינויים בנתוני המאקרו בין השנים 2023 ו-2024, קוצץ מ-3.6 מיליארד שקלים, לכ-2 מיליארד שקלים בלבד. לעומת זאת, גובה הרזרבה להתייקרויות תעמוד על 4% במקום 3% בכל אחת מהשנים.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!