דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
27.7°תל אביב
  • 23.3°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 28.4°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 31.1°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 28.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ראש אגף התקציבים מגיב לביקורת: "הליך אישור התקציב סטנדרטי לחלוטין"

במסיבת עיתונאים בה הוצגו עיקרי התקציב הדגיש שר האוצר סמוטריץ' את גישתו השמרנית: "היה לי הכי קל להגיד – קחו עוד 10 מיליארד שקל" | על חינוך חובה לגיל הרך, הוסיף שבשנה הראשונה יהיו מיליארד ש"ח לוואוצ'רים

מסיבת עיתונאים להצגת עיקרי התקציב (צילום: משרד האוצר)
מסיבת עיתונאים להצגת עיקרי התקציב (צילום: משרד האוצר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית) וראש אגף התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס הציגו את עיקרי התקציב הדו שנתי לשנים 2023-2024 במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (שלישי) בצהריים.

לפי שר האוצר, האתגרים העיקריים בתקציב הם התמודדות עם האינפלציה, הסכמי השכר במגזר הציבורי ומימוש הסכמים קואליציוניים. לדבריו, "יש גידול בתקציב של 60 מיליארד שקלים בשנתיים – אבל יש שוליים מאוד רחבים מבחינת הגירעון".

השר הדגיש את גישתו השמרנית לגבי מסגרת התקציב: "אני כשמרן, לוקח את הסיכונים לקצה. פוליטית היה לי הכי קל להגיד – קחו עוד 10 מיליארד שקל. אנחנו לא בעולם של גירעון, יש הרבה הכנסות", אמר, "זה לא היה קל פוליטית, אבל בסוף השרים שמחים ומרוצים והצביעו בעד, בחיוך גדול, כי לוקחים אחריות על מדינת ישראל".

בדיקת "דבר" מצאה שהגידול בתקציב נבלע כולו על ידי האינפלציה וגידול האוכלוסיה, כך שצפויה למעשה אפילו שחיקה בתקציב. עד היום לא הופצה לשרים טבלה עם חלוקת התקציב לפי משרד, כך שכולם מסתכמים למסגרת שהציג האוצר: 484 מיליארד ש"ח ל2023 ו-513 מיליארד ל2024.

ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס הסביר כי "הליך אישור התקציב סטנדרטי לחלוטין" וכי "כל שר יודע מה תקציבו. התקציב יונח בכנסת בסוף חודש מרץ".

לגבי השכר במגזר הציבורי אמר סמוטריץ כי "חסרות ידיים עובדות במשק. אנחנו בשיעור תעסוקה מלאה. אם נעלה את השכר לשוטרים – לא יהיו חיילים, או נהגי אוטובוס, או גננות או סייעות ומורים ומורות. משתדלים לייצר חוקת שכר אחידה. אי אפשר להעדיף סקטור אחד".

כספים קואליציוניים או לא?

לפי הודעות השרים, התוספות להן יזכו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים גבוהים בהרבה מהמסגרת שהציג שר האוצר. סמוטריץ רמז להסבר הפער, בכך שחלק מהתוספות נעשות על דעת האוצר, לבסיס התקציב, ולא לדעתו. על הודעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לפיו משרדו זכה לתוספת של 9 מיליארד ש"ח בשנתיים, לעומת כ-12 מיליארד ש"ח של כספים קואליציוניים בסך הכל, אמר שר האוצר כי "מי שאומר 9 מיליארד לבטחון הפנים לא טועה, אבל לנו יש הסתכלות אחרת". כך למשל, גידול במספר השוטרים ותוספות שכר הם בבסיס התקציב, ונעשים בתמיכת האוצר, כך שלא מדובר לשיטתו בכסף קואליציוני.

לגבי חלוקת הכסף אמר סמוטריץ': "משטרת ישראל קיבלה את הכלים הגדולים ביותר אי פעם, ואנחנו שלמים עם זה. אנחנו נותנים מספיק כלים שמאפשרות תוספות שכר מדוייקות מאוד במקומות הנכונים בלי לייצר בעיות במקומות אחרים וזה אתגר".

גרדוס הסביר: "אנחנו שומרים תוספת של 2.5 מיליארד ש"ח לחינוך חרדי מהגן עד ישיבות. זה לא יישלח בצ'ק, יש בקרה, חלקו יגיע כשכר למורות ולגננות. איך הוא יחולק – אני עוד לא יודע. אם צריך פחות או יותר, הממשלה תידרש לזה. זה הסכום שכרגע נשמר לזה בתוך הכספים הקוליציוניים. ההגדרה של מה הוא כסף קואליציוני היא לא חלוטה. האם שוטרים או בריאות או חינוך חרדי זה קואליציוני? מבחינתי זה כסף שצריך לשמור. ההגדרה פחות חשובה. נטייב את החלוקה ונשלח לממשלה". סמוטריץ הבהיר שמבחינתו לא יהיה ניתן לדחוף לימודי ליבה בכפיה לחינוך החרדי.

החינוך מגיל שנתיים יוזל, אך המתווה עוד לא גובש

שר האוצר הסביר כי רפורמה מהירה של חינוך חינם מגיס לידה איננה אפשרית. לדבריו, "כ-30% מהגנים עם הסמל מוסד עומדים היום ריקים, כי אין עובדות. הסיפור עם הסייעות וגני הילדים – זה עלול לייצר בעיה בצד השני במטפלות – למה לטפל בגילאים צעירים עם אפשר לעבוד בשכר יותר גבוה בגיל אחר?  אם מסבסדים את המערכת, צריך פיקוח על המחירים, שמייצר פיקוח על השכר, שייצור מצוקה של מטפלות".

סמוטריץ' הודה שמדובר בעדיפות של ראש הממשלה נתניהו שנשמר לה תקציב, אך המתווה המפורט יוצג בהמשך תהליך אישור התקציב, לאחר עבודה מול משרד החינוך. לגבי הויכוח בין "חינם" ל"מוזל" הסביר סמוטריץ' כי "זה יהיה בעזרת השם חינם, בדומה למודל של 3-6, שהוא לא חינם עד הסוף, עד 1 בצהריים זה חינם", ושכבר בשנה הראשונה יוקצו לפחות מיליארד שקלים בצורת ואוצ'ר להורים לגנים שיעמדו בדרישות המדינה.

סמוטריץ' הכחיש את השפעת הרפורמה במערכת המשפט על הכלכלה

לגבי השפעת הרפורמה במערכת המשפט אמר סמוטריץ' כי "יש פה בהחלט אירוע, אבל הוא פוליטי. אני לא נבהל. יש לנו שוליים בתקציב שיכולים להתמודד עם רעידות, בעיקר הגירעון הנמוך. אני נפגש עם משקיעים מהעולם שרוצים להמשיך להשקיע במשק הישראלי ובאקו סיסטם הנהדר שנבנה כאן, לא רק בהיי טק".

תכנית הרפורמה ביבוא לא נגנזה

שר האוצר הסביר שהתכנית להגבלת יבואנים ליבוא יצרן גדול בודד לא נגנזה לחלוטין, אלא הועברה לועדה שתגיש המלצות לשר האוצר בתוך 6 חודשים. לדבריו, "אני לא קרוב לשום טייקון, עשינו שימוע ציבורי וגילינו שזה עלול לפגוע ביצרנים קטנים". כיום, יבואנים גדולים מפיצים גם מוצרי מזון של יצרנים מקומיים קטנים, מה שעלול למנוע מהם ערוצי הפצה, אם הרפורמה הייתה מיושמת כלשונה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!