דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

גפני נגד החלטת גולדקנופף לא להאריך את חוק הדיור הציבורי: ״גולת הכותרת בדאגה לעניים״

יו״ר ועדת הכספים קרא לשר השיכון לחדש את החוק שיאפשר למתגוררים בדיור ציבורי לרכוש את ביתם, שבועיים לאחר שפג תוקפו | גפני ושר הרווחה יעקב מרגי תומכים בצו שעה שיאריך את החוק בשנה, אך באוצר ובמשרד השיכון מתנגדים

יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, יצא היום (שלישי) בחריפות נגד עמדת משרד השיכון, המתנגד לחדש את חוק הדיור הציבורי שתוקפו פג. גפני (יהדות התורה) הוא האחרון בקרב חברי הקואליציה שהצטרף לקריאה לחידוש החוק, ביחד עם שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) שפנה לראש הממשלה בדרישה לאפשר את חידושו: "החוק הוא גולת הכותרת בדאגה לעניים".

שבועיים לאחר ששר השיכון בחר שלא להאריך את החוק שמאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירתם בהנחה – עלו מספר הצעות מהקואליציה והאופוזיציה לחידושו. נכון להיום, מבחינה משפטית לא ניתן להאריך את החוק כי תוקפו כבר פג, אך בידי המדינה מספר כלים שיכולים לפעול לטובת הדיירים.

אחד מהכלים הוא ניסיון להוראה שעה חדשה לפרק זמן מוגבל של שנה, כפי שהציע גפני עצמו, שתוכל להתממש רק בדחיפת ראש הממשלה, הקואליציה והסכמת משרדי האוצר והשיכון – שכיום מתנגדים להארכתו בתקיפות 

האפשרות השנייה היא חקיקת חוק חדש. ח"כ אליהו רביבו, הח"כ הראשון בקואליציה שדרש מנתניהו ומגולדקנוף את חידושו של החוק, מתכוון להגיש הצעת חוק שתדרוש מחדש את יישומו, אבל במסגרת מוגבלת יותר, שככל הנראה לא תאפשר לכלל הזכאים לרכוש אותה. לדבריו, כלל סיעת הליכוד תתמוך בחוק. ח"כ יינון אולאי (ש"ס) וח"כ נעמה לזימי (העבודה) הגישו הצעות חוק דומות, אך הן טרם עברו את שולחן הממשלה.

הצעת חוק חדשה אמנם תצליח לעגן את יישומו של חוק ההנחה, אך התהליך יכול לקחת זמן רב, ואין דבר שיבטיח את יישומו לאחר מכן, כפי שקרה עם החוק המוקרי עצמו שהיה בהקפאה כ-13 שנה.  

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), יוזם הוועדה, קרא לגפני לא לאשר את תקציב המדינה ללא חידוש החוק: "זו תהיה חרפה שזו הממשלה שבה פקע שאפשר לעניים לצאת מהעוני".

גפני עצמו העביר ביקורת חריפה על נציגי משרד השיכון בוועדה ויצא נגד המשוואה, בה תומך חבר סיעתו, השר גולדקנופף – שמכירת הדירות בהנחה תביא להקטנת המלאי "יש כסף לרכישות". גפני נמנע מלהעביר ביקורת על גולדקנופף, ובחר למרד את האחריות בפקידות הבכירה, והבטיח לקחת את הסוגיה לראש הממשלה בדחיפות 

חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה),  נחקק ב-1998 על ידי חבר הכנסת לשעבר רן כהן, אך החל להיות מיושם בפועל רק לפני כעשור לאחר שבג"ץ כפה על הממשלה להוציא את החוק לפועל. החוק אפשר את מכירת הדירות בהנחה משמעותית עבור כ-50 אלף משפחות מידי החברות המשכנות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!