דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הזינוק בדולר שחק את ההוזלה: מחיר החשמל עשוי לרדת בכ-2% בתחילת אפריל

הסיבה העיקרית היא ירידה במחיר הפחם, שהחלה כבר בינואר, אז גם הבטיח השר סמוטריץ' ירידה בתעריף, אך לא נקט כמעט בשום צעד כדי לאפשר אותה | מכיוון שמחירי החשמל עלו ב-8% בינואר, ובכ-24% בשנה, הם עדיין גבוהים משמעותית גם מהבטחות רה״מ

מונה חשמל (צילום: אידאה)
מונה חשמל (צילום: אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל הודיעה היום (רביעי) על יציאה לשימוע בכוונה להפחית את תעריף החשמל בישראל בכ-2%. לאחר שמיעת עמדות הציבור, ההחלטה שתתקבל תחול בחודש אפריל.  

בנוסח השימוע מצוין כי סביבת המחירים המקרו כלכלית אינה יציבה – ובהם שער החליפין, ומדד המחירים שעלו לאחרונה. עליה זו, וסיכונים הנובעים ממנה, קיזזו חלקית את הירידה במחירי הפחם הבינלאומיים. 

הירידה במחירי הפחם החלה כבר בינואר, אז הבטיח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) ירידה בתעריף, אך לא נקט כמעט בשום צעד כדי לאפשר אותה.  

אם אכן ירד התעריף ב-2%, ביחד עם הורדה קודמת של 1.5%, עדיין מדובר במחיר גבוה ממה שהוא הבטיח ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (הליכוד) – להקפיא את מחירי החשמל כהבטחת בחירות של נתניהו, והבטחה מקוצצת של ביטול 70% מעליית מחירי החשמל ו-100% ממנה לעסקים קטנים, שנעשתה לאחר הקמת הממשלה. מכיוון שמחירי החשמל עלו ב-8% בינואר, ובכ-24% בשנה, הרי שהוזלות אלו עדיין מותירות התייקרות גבוהה של מחיר החשמל ללא כל מענה ממשלתי.  

אף כי הממשלה לא קובעת בעצמה את מחיר החשמל, יש לה מספר כלים להשפיע עליו. לצד הורדת המס על הפחם שבוצעה, הממשלה יכולה גם לפעול להורדת מחירי הגז, או לפתרון המחלוקת בין המשרד להגנת הסביבה לחברת נגה, כדי להפחית שימוש בפחם, אך עד כה בחרה שלא לפעול בכיוונים אלו. מלבד הורדת המס על הפחם שבוצעה, הממשלה יכולה גם לפעול להורדת מחירי הגז, או לפתרון המחלוקת בין המשרד להגנת הסביבה לחברת נגה לגבי תחנת אשכול, כדי להפחית שימוש בפחם. אפשרות נוספת היא סבסוד תעריף החשמל מתקציב המדינה או לפעול להורדת שער הדולר. עד כה הממשלה לא בחרה לעשות שום צעד נוסף שיכול לתרום להורדת מחירי החשמל. 

הודעת רשות החשמל היום פורסמה בתום ישיבת מליאת רשות החשמל, אך בטרם הוצאת השימוע עצמו, שיעלה לאתר הרשות בימים הקרובים.  

בעקבות ההודעה על ההפחתה החלקית בתעריף, נמסר מהתאחדות התעשיינים כי ״אנו מצפים משר האוצר לעמוד בהבטחה לביטול של לפחות  70 אחוזים  מהעלייה בתעריף החשמל מתחילת השנה. החלטת רשות החשמל מביאה לכך שרק פחות ממחצית העלייה בתעריף בוטלה, למרות הירידה החדה במחיר הפחם, ביטול הבלו על הפחם והבטחות הממשלה להפחתת התעריף.

במסגרת השימוע לציבור, נבהיר לרשות החשמל ולמשרד האוצר כי העלות המוכרת לחברת החשמל על פחם, יכולה לרדת בשל גובה מחירי הפחם העדכני, שירד לפחות מ-150 דולר לטון. לעומת ממוצע של 243 דולר בחודש דצמבר 2022, על פיו עלה מחיר החשמל. בנוסף, ניתן היה להכיר באופן חלקי במכירת תחנת אשכול, לפרוס את עליית התעריף ובכך להביא של הפחתה של עד 6% בתעריף. יש לזכור שכל יום שעובר והתעריף נשאר גבוה, מתדלק את יוקר המחייה, ומקשה על המלחמה באינפלציה ועצירת עליות הריבית של בנק ישראל״.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!