דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הויכוח בין חברת נגה למשרד להגנת הסביבה מגביר את כמויות הפחם, הזיהום ויוקר החשמל

לפי החברה שאחראית לניהול מערכת החשמל בישראל, המגבלות על יחידות מזהמות בגז מנציחות יחידות מזהמות בהרבה בפחם | המשרד להגנת הסביבה: "נגה וחברת החשמל אחראים למחדל שפוגע בבריאות תושבי המדינה"

פחם בתחנת הכוח בחדרה (משה שי פלאש90)
פחם בתחנת הכוח בחדרה (משה שי פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האיחור בהפחתת השימוש בפחם בישראל עולה למשק מיליארדים ואין לו כרגע שום מענה. במקביל, הוא מרפד את כיסי חברות הגז, שבמצב כזה יכולות למכור יותר גז לייצוא, שם מחירו גבוה בעשרות אחוזים. הנחמה היחידה שעשויה לישראלים מכך, הוא שמחיר הפחם יורד מעט ויכול להאט את ההתייקרות במחיר החשמל, אך המחיר לטווח הארוך גדול יותר.

פתרון נוסף לגבי הפחתת פחם יכול להתממש בקלות והוא הסכמה של המשרד להגנת הסביבה להגביר את שעות השימוש המותרות ב-4 יחידות ייצור בגז בתחנת אשכול, אך המשרד לא שינה את עמדתו לגבי מגבלת שעות השימוש והפסקתן פעילותן לחלוטין באמצע השנה הקרובה.

המשרד מתנגד להפעלת היחידות בתחנת אשכול בשל זיהום אוויר גבוה הנובע מהן ולכן קבע להן מגבלת שעות בהיתר הפליטה בשנת 2017 ל-7 שנים. לעומתו, בחברת החשמל ובחברת נגה לניהול מערכת החשמל טוענים כי הגבלת השעות הנוכחית מחייבת לא רק שימוש מוגבר בפחם ב-6 יחידות ייצור עם 'סולקנים' להפחתת פליטות, אלא אף שימוש מוגבר ב-4 היחידות הכי ישנות ומזהמות במתחם אורות רבין בחדרה, להן אין מתקן להפחתת פליטות. לטענת חברת החשמל וחברת נגה, התוצאה היא שהמשרד להגנת הסביבה מכתיב ייצור לחשמל יקר יותר וגם מזהם יותר, מכיוון שאותן 4 יחידות פולטות מזהמים בשיעור גבוה במיוחד.  

ד"ר גיל פרואקטור, ראש תחום אנרגיה ושינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, דחה את הטענות הללו במהלך דיון בועדת הכלכלה בכנסת בשבוע שעבר, כשאמר שנתוני השימוש מראים שהיחידות הפחמיות בחדרה והיחידות המזהמות באשכול פועלות במקביל. שיקי פישר, סמנכ"ל חברת נגה השיב לו והסביר "כשהביקוש גבוה אני נאלץ להפעיל את כל התחנות, אבל כשהוא יורד אני נאלץ להפחית את השימוש בגז, במקום להשבית תחנות הפחמיות". פרואקטור לא השתכנע.  

הויכוח על התמסורת בייצור החשמל בין תחנת אשכול לבין יחידות 1-4 באורות רבין איננו חדש. בקשת חופש מידע למשרד להגנת הסביבה שהגיש הפעיל החברתי סביבתי אייל עופר חושפת שהמידע לגבי הפעלה עודפת בפחם, כולל ביחידות המזהמות ביותר, הייתה ידועה למשרד עוד ב-18 ליולי 2022. במשרד להגנת הסביבה בחרו לא להאמין לטענות, ולא הקצו די שעות הפעלה לתחנות אשכול כדי למתן את השימוש בפחם.  

לפי עופר, "מתברר, כי חברת החשמל וחברת נגה… הזהירו מראש את הגנ"ס (המשרד להגנת הסביבה- א.ר.) כי בגלל צמצום/הדממת היצור בגז באשכול יועבר היצור, לפחות בחלקו, ליחידות נטולות סולקנים "המזהמות פי 10" ולא כפי שתיאר המשרד בהודעותיו ומסמכיו (כאילו כל היצור יועבר אך ורק לפחם עם סולקנים(." 

באיגוד הערים שרון-כרמל תובעים להשבית את חלק מהיחידות בחדרה, אשר ממשיכות לפעול בהיקף משמעותי. במכתב ששיגרו לנגה ביום שני נכתב "בתאריך 19.2 הייתה רזרבה של מעל 3,000 מגה-ואט. נכון להיום לאחר סגירת אחת מיחידות 4-1 באיחור של מספר ימים יש עדיין רזרבה בשיא, לפי נתוני חברת נגה, של כ-2,500 מגה-ואט והתחזית היא להמשך מזג אויר נעים. אנו דורשים לסגור במיידית את כל יחידות 4-1 באורות רבין ולקבל הבהרות מדוע כל היחידות המשיכו וממשיכות לפעול לאחר סיום הסופה למרות שיש רזרבת חשמל ולכן אין חירום במשק החשמל". 

ב-17 בדצמבר התייחס המשרד להגנת הסביבה למדיניותו בנושא תחנת אשכול לבקשת "דבר" – "באשר לטענה כי יש קשר בין הפעלת יחידות אורות רבין 1-4 לאשכול, המשרד דוחה טענה זו מכל וכל – בשנת 2022 אשכול פעלה יותר מבשנים קודמות, ולמרות זאת הפעילו באותו הזמן גם את יחידות 1-4 באורות רבין. תחנות אורות רבין ואשכול, פועלות תחת היתרי פליטה שניתנו בשנת 2016, וכל מגבלות ההפעלה, לרבות הפסקת היחידות 1-4, מפורסמות לציבור והיו ידועות לכלל הגורמים. במהלך 7 השנים האחרונות, לא בוצעו הצעדים הנדרשים על ידי כל הגורמים, כולל חברת החשמל, להיערכות המחייבת כנדרש כדי ליישם סיכום זה, בניגוד להסכם ולדרישות חוק אוויר נקי, תוך פגיעה בבריאות הציבור. מדובר במחדל, בין השאר של נגה וחברת החשמל". 

הפחתת התעריף הבאה גם היא בספק 

תחנת אשכול עומדת בפני מכרז להפרטה. לפי המכרז העדכני, רשות החשמל מתכוונת להעניק רישיון ייצור ליחידות המיושנות באשכול עד שנת 2026, הרבה מעבר לתום היתר הפליטה שלהן, שיפוג באמצע השנה הזו. אם המשרד להגנת הסביבה לא ישתכנע להאריך את היתר הפליטה, רשות החשמל מתכוונת לפצות את היזמים בתשלומי זמינות, כולל במצב של איסור הפעלה של היצור עצמו.  

מעקף זה על כללי המשרד להגנת הסביבה מקטין את הפחתת תעריף החשמל שהזכייה במכרז יכולה לספק לקראת סוף השנה, בשל הסיכוי לתשלום מוגבר ליזמים.  

המשרד להגנת הסביבה: "נגה וחברת החשמל אחראים למחדל שפוגע בבריאות תושבי המדינה"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ככלל, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד האוצר סיכמו בשנת 2015 כי היחידות המזהמות יוגבלו בהיקף פעילותן ויסגרו, ולכן לא יותקנו בהם פילטרים ואמצעים להפחתת זיהום שיש בתחנות מסוגים אלו כדי לצמצם זיהום. במהלך שנים אלו, לא בוצעו הצעדים הנדרשים על ידי כל הגורמים, כולל חברת החשמל, חברת ניהול המערכת וגופים אחרים, להיערכות המחייבת כנדרש כדי ליישם סיכום זה. זאת, בניגוד להסכם ולדרישות חוק אוויר נקי, תוך פגיעה בבריאות הציבור. מדובר במחדל, בין השאר של נגה וחברת החשמל ושל גורמים נוספים האחראים על משק החשמל בישראל, שמשמעותו פגיעה בבריאות תושבי המדינה.

"הממונים על משק החשמל הסכימו על סגירת היחידות הפחמיות באשכול בשנת 2023. היו להם 7 שנים להיערך בהתאם, ובמקביל החלטות ממשלה והחלטות מדיניות שהובילה המדינה. בימים אלה יש ניסיון להפעיל לחץ על המשרד להגנת הסביבה להפר את ההתחייבויות ולאפשר פגיעה בבריאות הציבור.

"נחדד: תנאי ההפעלה באשכול לא השתנו מאז 2016 והם יהיו תקפים עד 2023. מגבלת הזמן להפעלה היחידות הקיטוריות, המיושנות, המזהמות והלא יעילות באשכול לא השתנתה והמציאות היא הפוכה מהמתואר.

"ראשית, בשנת 2022 המשרד אישר יותר שעות להפעלת היחידות הקיטוריות מכל שנה בעבר. החל מ-1 בינואר 2023, היחידות באשכול יכולות לעבור במשך 9,600 שעות, בהתאם למכסת השעות בהיתר הפליטה, וקיים מנגנון בהיתר – אותו מנגנון שהופעל בשנה שעברה – שבמסגרתו חברת החשמל יכולה לפנות לקבלת יותר שעות להפעלה בשנת 2023. עד כה לא התקבלה פנייה מגורם כלשהו להגדיל את שעות הפעילות שלהם לשנת 2023.

"שנית, אם הפעלת היחידות באשכול הקיטוריות הייתה מונעת את הפעלת היחידות 1-4 באורות רבין כפי שצוין במכתב, אז כנראה שהן היו מודממות. בפועל, הן אינן מודממות בימים אלו, ודי בזה כדי להפריך את התזה המוצגת.

"ההחלטה על אופן ההפעלה הפרטני של תחנות כוח, במסגרת המגבלות בהתרים, היא בידי מנהל המערכת ועל כן, ככל שיש הצעה למנהל המערכת כיצד יש להפעיל את התחנות – מומלץ לפנות לגורם האחראי על הנושא במשק.

"נוסיף, כי היחידות הקיטוריות באשכול פועלת בצורה דומה, פרט לדלק, ליחידות 1-4 באורות רבין. כלומר, נדרשים זמני התנעה ארוכים לצורך הגעת התחנה להספק ייצור גבוה (בהתנעה קרה), למרות שמה שנשרף בהם הוא גז, רוב הגז לא משמש כלל לייצור אנרגיה חשמלית. למעשה הניצולת ביחידות הללו היא כ- 35% (בהספק מלא) ולעיתים אף נמוך ממנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!