דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בלעדי / "מדינת חלם": עלייה של עשרות אחוזים בייצור החשמל מהיחידות הפחמיות המזהמות בחדרה

הממשלה החליטה שהיחידות יהיו מיועדות לשימור, אך ייצור החשמל ביחידות בנובמבר האחרון היה גבוה ב-37.8% לעומת השנה שעברה, ובאוקטובר ב-62.6% | מנכ"ל איגוד הערים שרון-כרמל: "אומרים שהן פועלות בגלל מצב חירום, אנחנו במלחמה?"

פחם בתחנת הכוח בחדרה (משה שי פלאש90)
פחם בתחנת הכוח בחדרה (משה שי פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תחנות הכח המזהמות ביותר בישראל ממשיכות לפעול בהיקפים גדולים בעשרות אחוזים מהשנה שעברה – כך עולה מנתונים שהגיעו לידי 'דבר'. מדובר ביחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, שפועלות מ-1981 ומייצרות חשמל מפחם. יחידות אלו הן המזהמות והיקרות ביותר ברשת החשמל בישראל, ופועלות ללא סולקנים להפחתת זיהום האוויר. החלטת ממשלה קבעה שהן ייועדו לשימור כדי להפעיל אותן במקרי חירום.

לפי נתוני איגוד הערים שרון-כרמל לאיכות הסביבה, שהגיעו לידי 'דבר', בנובמבר הופעלו יחידות אלו בהיקף גבוה ב-38.7% לעומת שנת 2021. מגמה זו ממשיכה את נתוני אוקטובר – בהן פעלו היחידות ב-62.6% ביחס לשנה שעברה, ובספטמבר, בו נרשם שיעור פעילות גבוה ב-44.2%.

יצור חשמל ללא סולקנים בחודשי 2022 לעומת 2021 (קרדיט: איגוד ערים לאיכות סביבה)
יצור חשמל ללא סולקנים בחודשי 2022 לעומת 2021 (קרדיט: איגוד ערים לאיכות סביבה)

ניר סהר, מנכ"ל איגוד הערים לשמירה על איכות הסביבה שרון-כרמל, אומר בשיחה עם 'דבר' כי "על אף החלטת ממשלה שקבעה הוצאה של יחידות 1-4 לשימור, אנחנו רואים שימוש מוגבר בהן במחצית השנייה של 2022, אחרי יוני 2022, אז היו אמורות להפסיק לפעול".

לפי סהר, יש עלייה בצריכת הפחם באופן כללי השנה, למרות שתחנות הפחם הן הכי ישנות והכי יקרות להפעלה. מתוך 10 יחידות, ב-6 מהן הותקנו סולקנים (מתקנים להפחתת פליטות, א.ר.), אך בחדרה פועלות 4 יחידות ללא מתקנים כאלו, בהתאם להחלטת ממשלה שקבעה שיש להעביר אותן לשימור ולא להפעלה שוטפת. 2 מתוך 4 היחידות היו אמורות להפסיק לפעול בחודש יוני 2022, אך 'יחידה 70' החדישה בגז, שאמורה להחליף אותן עדיין איננה מוכנה לשימוש והליכי התקנתה יימשכו עד אמצע-סוף שנת 2023.

ניר סהר (קרדיט: איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל)
ניר סהר (קרדיט: איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל)

"כשאני פונה לחברת נגה (החברה לניהול מערכת החשמל, א.ר.) הם אומרים שהם לא יכולים להסתכל באופן פרטני לאזור זה או אחר, וכשיש צריכת חשמל מוגברת, הם פשוט מפעילים מה שזמין", הוא אומר.

מדיניות המשרד להגנת הסביבה תרמה להגברת הזיהום

ביקורת נוספת של סהר מופנית למשרד להגנת הסביבה, שבמטרה להפחית זיהום אוויר, בעצם גרם להגברתו. המשרד מנע הפעלת יחידות קיטוריות בתחנת אשכול (4 יחידות של 200 מגה-ואט כ"א) מאוגוסט ועד דצמבר 2022, בטענה שהן ישנות ומזהמות במיוחד. בתיאוריה, זו החלטה נכונה והגיונית כלפי יחידות מוסבות לגז בנות 50 שנה, אלא שבמציאות מסתבר שהחלופה הייתה גרועה יותר.

בחודשים הקרובים הבעיה עלולה לחזור על עצמה באותה מתכונת בדיוק, כאשר צריכת חשמל גבוהה בימים קרים, צפויה להצריך שימוש מוגבר ביחידות הפחמיות בנות 41 שנה ללא סולקנים. ללא מדיניות זו, השימוש בכלל היחידות הפחמיות, וביחידות 1-4 בחדרה בפרט, היה יורד.

תחנת הכוח אשכול, "זיהום האוויר שנגרם ע"י יחידות 1-4 הפועלות בפחם ללא אמצעי הפחתת פליטות, גבוה משמעותית מהזיהום הנוצר ע"י היחידות המוסבות באשכול הפועלות בגז, מה שלא מתאפשר כרגע לאור הוראת משרד להגנת הסביבה על סגירתן" (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול, "זיהום האוויר שנגרם ע"י יחידות 1-4 הפועלות בפחם ללא אמצעי הפחתת פליטות, גבוה משמעותית מהזיהום הנוצר ע"י היחידות המוסבות באשכול הפועלות בגז, מה שלא מתאפשר כרגע לאור הוראת משרד להגנת הסביבה על סגירתן" (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)

"כתבתי מכתבים למשרד להגנת הסביבה בעניין וזימנתי אותם אליי", אומר סהר. "הייתה אצלי המנכ"לית גלית כהן ושאלתי אותה, איך היא מרשה ליחידות שמופעלות בגז להפסיק לעבוד במדינה, ושכתוצאה מכך יחידות שמופעלות בפחם יפעלו יותר? לא קיבלתי תשובה. התשובות שאני מקבל הן עמומות".

גם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם בחודש שעבר ביקורת על תהליך קבלת ההחלטה על שימור היחידות. אנגלמן קבע שחלופת שימור היחידות לא נוסתה בעבר באף מדינה, וכן שההחלטה לא התחשבה בעלויות זיהום האוויר ופליטת גזי החממה.

"מבחינת חברת נגה, כל הזמן אנחנו מצב חירום"

ביחידת ניהול המערכת בחברת נגה, האחראית על ניהול משק החשמל, אומרים ל'דבר' ש"מספר היחידות המופעלות משתנה בהתאם לאילוצים. כרגע (אמצע דצמבר. א.ר)  מופעלת רק יחידה אחת מתוך ארבעת היחידות. במקרים שבהם יש קושי להיענות לביקושי החשמל, ונאלצים להפעיל את יחידות 1-4 ברור שזיהום האוויר שנגרם ע"י יחידות אילו הפועלות בפחם ללא אמצעי הפחתת פליטות, גבוה משמעותית מהזיהום הנוצר ע"י היחידות המוסבות באשכול הפועלות בגז, מה שלא מתאפשר כרגע לאור הוראת משרד להגנת הסביבה על סגירתן". 

לטענת סהר, משרדי הממשלה לא משיבים לשאלתו מדוע היחידות המיושנות בפחם ממשיכות לעבוד, אך בשיחות לא פורמליות נאמר לו כי מדובר ב'מצב חירום'. "אין להם תשובה. יש יום אחד שאנחנו לא במצב חירום? אנחנו במלחמה? איזה מצב חירום? אבל אין הגדרה למצב החירום. מבחינתם יש כל הזמן מצב חירום", הוא אומר "מועצת האיגוד החליטה להגיש עתירה נגד חברת החשמל והשותפים בממשלה, שלא מפעילים את סמכותם ולא מקיימים אם ההחלטות שלהם, להעביר את היחידות לשימור. אין לנו דרך אחרת, לגרום לממשלה לקיים את החלטותיה לטובת מיליון תושבים ב-18 רשויות במרחב".

מנכ"ל חברה לאנרגיות מתחדשות: "מדינת חלם"

ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף בחברת אקו אנרג'י יעוץ כלכלי אסטרטגי, ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, אומר ל'דבר' כי "המשרד להגנת הסביבה גרם להתייקרות של 3% בתעריף החשמל בכך שלא אפשר הפעלה רצופה של תחנות הכוח הקיטוריות המופעלות על גז בתחנת הכוח אשכול באשדוד, שפעלה השנה רק 25% מהזמן. בשל ההתנהלות החלמאית הזאת נאלצה חברת החשמל לשרוף בתחנת הכוח בחדרה פחם מזהם הרבה יותר ויקר פי חמישה. מדוע משרדי האוצר והאנרגיה לא השמיעו את קולם? מדינת חלם!".

ד"ר עמית מור (צילום: אקו אנרג'י)
ד"ר עמית מור (צילום: אקו אנרג'י)

החברה לניהול מערכת החשמל: "היחידות מופעלות רק במקרים בהם יש חשש לשרידות המערכת"

מנגה, החברה לניהול מערכת החשמל, נמסר בתגובה: "מנהל המערכת מפעיל את יחידות 1-4 בחדרה רק במקרים בהם יש חשש לשרידות המערכת, כלומר חשש להפסקת צרכנים בהיקף ניכר. האילוצים להפעלה נובעים מסיכונים במערכת ההולכה, כלומר קיום חשש שבמצבי העבודה הצפויים יהיו העמסות חריגות ברכיבי מערכת ההולכה, או במקרים שאין יכולת לעמוד בביקושים במערכת".

"האילוצים הנ"ל תלויים בעומס הכללי, בהרכב יחידות הייצור הפועלות ומיקומם. בשנה האחרונה יושמה בצורה הדוקה יותר מדיניות של הפעלה עונתית של היחידות הפחמיות (הפסקה של יחידות  פחמיות בעונות המעבר, כעיקרון כאשר הביקוש נמוך) כדי לצמצם אף יותר את היקפי שריפת הפחם, כמובן שיחידות 1-4 הפועלות ללא אמצעי הפחתה מופעלות אחרונות ורק במצבי חירום".

המשרד להגנת הסביבה: "המחדל הוא של נגה וחברת החשמל"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "היחידות באשכול עבדו כ-1,000 שעות יותר מבשנת 2021. נציין, כי לאחר שאושרה תוספת השעות התברר מנתוני רשות החשמל כי נדרשו רק כ-200 בלבד לשמירה על שרידות המערכת ולא 2,000 כי שנטען בתחילה.

"באשר לטענה כי יש קשר בין הפעלת יחידות אורות רבין 1-4 לאשכול, המשרד דוחה טענה זו מכל וכל – בשנת 2022 אשכול פעלה יותר מבשנים קודמות, ולמרות זאת הפעילו באותו הזמן גם את יחידות 1-4 באורות רבין. נדגיש, כי הגוף האמון על צורת ההפעלה של תחנות הכוח, וכן קובע שמדובר במצב חירום, הוא חברת נגה, מנהל המערכת".

המשרד סבור כי החלטתו להשבית את היחידות באשכול הינה מוצדקת: "תחנות אורות רבין ואשכול, פועלות תחת היתרי פליטה שניתנו בשנת 2016, וכל מגבלות ההפעלה, לרבות הפסקת היחידות 1-4, מפורסמות לציבור והיו ידועות לכלל הגורמים. במהלך 7 השנים האחרונות, לא בוצעו הצעדים הנדרשים על ידי כל הגורמים, כולל חברת החשמל, להיערכות המחייבת כנדרש כדי ליישם סיכום זה, בניגוד להסכם ולדרישות חוק אוויר נקי, תוך פגיעה בבריאות הציבור. מדובר במחדל, בין השאר של נגה וחברת החשמל ושל גורמים נוספים האחראים על משק החשמל בישראל, שמשמעותו פגיעה בבריאות התושבים והסביבה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!