דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מתנה לרוכשים הפרטיים: המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול יוצא לדרך

מדובר במתחם ייצור חשמל ענקי, הכולל תחנות כוח בהיקף של 1,600 מגה-ואט | המכרז נפתח למרות שלא קיימת ודאות לגבי משך הפעלת תחנות הכוח | רוכשים פרטיים יורשו להקים תחנת כוח חדשה במתקן הגז לפי בחירתם

תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל פרסמה היום (רביעי) הודעה על התנעה מחדש של המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול ליד אשדוד. מדובר במתחם ייצור חשמל ענקי, הכולל תחנות כוח בהיקף של 1,600 מגה-ואט. בנוסף, הזוכים בו יורשו להקים עוד יחידת ייצור חדשה במחזור משולב, עם חופש בחירה לגבי גודל היחידה מבין הטורבינות הקיימות בשוק, בגדלים של 670 עד 850 מגה-ואט.

סימן השאלה הגדול שליווה את המכרז הוא 4 יחידות קיטוריות מיושנות בתחנה, אשר בהספק של 912 מגה-ואט מתוך ה-1,600, שהיתר הפליטה שלהן אמור לפוג סופית בעוד כ5 חודשים.

המשרד להגנת הסביבה מסרב להאריך את המשך הפעלתן לאור המשקל הסגולי הגבוה של הזיהום הנובע מהן. השנה המשרד סירב לאפשר שעות הפעלה נוספות שלהן מעבר להיתר, מה שגרם אף לשימוש מוגבר ביחידות פחמיות בחדרה – היחידות היחידות שמזהמות יותר מאשר הקיטוריות באשכול.

המכרז החדש לא מייצר ודאות לגביהן מבחינת ההפעלה, אלא קובע כי רשות החשמל תעניק רישיון ייצור ל-3 שנים, שאולי יוארך ל-6 שנים לפי שיקוליה. במהלך תקופת הרישיון יזכו היחידות לתעריף זמינות, ואם ייאסר עליהן בפועל לייצר חשמל בתום היתר הפליטה, הרי שימשיכו לקבל תשלום מופחת, גם בלי לעבוד, כך שהסיכון בנוגע לרכישתן מגודר מבחינה כלכלית.

לעומת זאת, אם בעתיד ישתכנע המשרד להגנת הסביבה להוציא היתר חדש למשך שנים נוספות, הרי שיהיה מדובר במתנה אדירה לרוכשים הפרטיים. אם ההיתר לא יוארך, הרי שהמכרז מאפשר פיצוי מסויים לרוכשים.

לעקוף את המשרד להגנת הסביבה 

בחוק ההסדרים קיימת הצעה שתאפשר למנהל מערכת החשמל להחריג מחוק אוויר נקי שימוש ביחידות ייצור חשמל בתנאים מסויימים. אם סעיף זה יעבור בכנסת, הרי שהסמכות של המשרד להגנת הסביבה לגבי הפעלתן תיאבד מתוקפה. סעיף דומה הוצע גם בחוק ההסדרים הקודם, אך בסופו של דבר הוא לא חוקק עד היום.

לשיפורים לטובת הרוכשים במכרז יש אפקט כלכלי בטווח הקצר על תעריף החשמל – ככל שהתנאים טובים יותר, הרוכשים יציעו הצעה גבוהה יותר, שתתורגם להורדה בתעריף החשמל, אולי כבר מחודש אפריל הקרוב. מנגד, מדובר בהורדה חד פעמית שתיפרס על תקופה שבין כמה חודשים לשנתיים והרוכשים יזכו לתשלומים מוגברים לאורך השנים הבאות על חשבון תעריף החשמל.

רק בשנתיים האחרונות ייצור החשמל מגז על ידי יצרנים פרטיים התייקר בממוצע ב30%. ייצור זה התייקר בשיעור גבוה יותר מתחנות כוח שנרכשו מחברת החשמל. ככל שלא תיווצר לתחנות אלו תחרות משמעותית בדמות תחנות כוח חדשות או היקף גדול של ייצור סולארי מגובה באגירה, הרי שתחנות מיושנות "יד שנייה" מחברת החשמל, ימשיכו להיות יצרניות מזומנים בעבור יצרנים פרטיים כמעט ללא סיכון. העיכובים הקיימים בפיתוח משק החשמל מעניקים לרוכשים טווח שנים מכובד, בו יוכלו למכור חשמל בתעריף גבוה בסיכון מאוד נמוך.

מרשות החשמל נמסר לגבי היחידות הקיטוריות: "הן יופעלו במינימום הנדרש לטובת  אבטחת אמינות אספקה ושרידות מערכת עד סוף שנת 2026 ואז יסגרו".

מחברת נגה לניהול מערכת החשמל נמסר: "השינוי המבוקש בחוק ההסדרים קובע, בין היתר, כי נגה תפעיל את סמכותה רק אם סברה שהדבר דרוש לצורך מניעת פגיעה באמינות אספקת החשמל, וזאת לזמן המצומצם ביותר שהדבר נדרש למניעת פגיעה, כאמור. יצוין שבשל ההגבלות של המשרד להגנת הסביבה, ובידיעתו, נאלצה נגה בעבר להפעיל תחנות יותר מזהמות, גם כאשר היתה יכולה לצמצם פליטות מזיקות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!