דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פיתוח משק החשמל מתעכב; יצרני החשמל הפרטיים בגז חוגגים

רכישות החשמל מתחנות הכח הפרטיות בגז התייקרו ב-30% בשנתיים, העיכובים בפיתוח משק החשמל צפויים להגביר את רווחיהם גם בעתיד | מכירת תחנות כח של חברת החשמל סיפקה הנחה חד פעמית בתעריף, אך היצרנים הפרטיים גובים רווחים יפים בתחרותיות נמוכה | מחסור בעובדים בחברת חשמל מונע פיתוח רשת ההולכה ומעכב חיבור אנרגיות מתחדשות

תחנת הכח אלון תבור המייצרת חשמל בגז (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)
תחנת הכח אלון תבור המייצרת חשמל בגז (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יצרני חשמל פרטיים בגז נהנים ממחירים גבוהים במיוחד, זאת בשל עלייה בהתייקרות מחירי הפחם, ועיכובים בפיתוח רשת החשמל. לפי צפי רשות החשמל לשנת 2023, יצרני החשמל הפרטניים בגז יקבלו בממוצע כ-33 אגורות לקוט"ש, זאת לעומת כ-25 אגורות לקוט"ש ב-2021, עלייה של 30%. נתח התייקרות החשמל מתחנות הכח שנמכרו מחברת החשמל ברפורמה כנראה גבוה עוד יותר. 

התייקרות דרמטית זו בעלויות החשמל הפרטי נובעת ממספר גורמים משלימים. מבנה הרפורמה במשק החשמל מבוסס על מכירת תחנות כח מחברת החשמל ליצרנים פרטיים, כאשר רכש החשמל מהן נעשה באופן תחרותי על בסיס מכרזים חצי שעתיים. בפועל, קיים מיעוט של יצרנים, ומיעוט של תחנות כח בהסדרה זו, מה שמאפשר להם להעלות מחירים.

חלק נוסף בהתייקרות נגזר מהתייקרות הפחם, שעלה בשנתיים האחרונות בערך פי 3, וגם מהתגברות השימוש בו. התייקרות תעריף הייצור של חברת החשמל גוררת בעקבותיה התייקרות בחלק מחוזי הגז במשק וכן בעלות החשמל מתחנות כח פרטיות בהסדרות ישנות.

מחירי הפחם (נתונים: מצגת רשות החשמל ינואר 2023)
מחירי הפחם (נתונים: מצגת רשות החשמל ינואר 2023)

מקדמה של 7.72 מיליארד ש"ח בריבית גבוהה על חשבון הציבור

תחנות הכח שמכרה חברת החשמל עד כה במסגרת הרפורמה, הכניסו לה 7.72 מיליארד ש"ח. חלק מהכסף שמור למימון הרפורמה עצמה, בעיקר בעבור פרישת עובדים, וחלק אחר הופך להנחה חד פעמית בתעריף החשמל לצרכנים. תמורת הכסף הזה, אותן תחנות שנמכרו חדלו לייצר חשמל במודל מבוסס עלות, ועברו לייצר במודל מבוסס רווח. דרך הרווח הזה מקווים הרוכשים להחזיר לעצמם את ההשקעה לאורך השנים הבאות. זינוק של 30% בעלויות כלל החשמל הפרטי בשנתיים, הוא חדשות טובות במיוחד בעבורם. מכיוון שחלק גדול מהגידול ברכש החשמל מבוסס על אותן תחנות שנמכרו לאחרונה, הרי שמחירי החשמל מהן עלו בשיעור גבוהה אפילו יותר.  

סקירה של משק החשמל והגורמיםהמשפיעים על מחיר החשמל (נתונים: מרכז המחקר והמידע של הכנסת)
סקירה של משק החשמל והגורמים
המשפיעים על מחיר החשמל (נתונים: מרכז המחקר והמידע של הכנסת)

על הנייר, רוכשי תחנות כח מחברת החשמל לקחו על עצמם סיכון. הם נדרשו לשלם מיליארדים מראש, בלי הבטחה כמה חשמל ירכשו מהם בעתיד. במציאות, הסיכון הזה נראה היום קטן מאוד. העיכובים הרבים בהקמת תחנות כח חדשות ובהסבת תחנות קיימות מפחם לגז, לצד עיכוב בפיתוח רשת החשמל וקשיים בהחדרת אנרגיות מתחדשות בתעריפים זולים, הופכים את השוק התחרותי כיבכול למאד לא תחרותי.

ככל שמצליחים הבעלים החדשים להעמיד תחנות כח בכושר ייצור זמין, הרי שיש להם בפועל כמעט הבטחה לרכישת החשמל, מה שמאפשר להם למכור חשמל במחירים גבוהים יותר.

הדבר היחיד שיכול לגרום לרוכשי התחנות מחברת החשמל לאבד את הרווחיות הגדולה הוא שיפור עצום ומהיר במשק החשמל. שחלוף תחנות ישנות בתחנות חדשות ויעילות, חדירה מאסיבית של אנרגיה מתחדשת במתקנים גדולים וזולים וקידום מהיר של מתקני אגירה במיקומים אופטימליים ברשת החשמל. מכיוון שאף אחד מאלה לא נראה באופק, נראה שהם יכולים לישון בשקט.

לחברת החשמל חסרים עובדים לפיתוח הרשת והפרויקטים מתעכבים

בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שהתקיים היום (שלישי) בכנסת בנושא הרפורמה בחברה, אמר מנכ"ל החברה מאיר שפיגלר כי לחברה חסרים עובדים לפיתוח הרשת, בגלל מכסת תקרת כח אדם נמוכה מדי שנקבעה ברפורמה, לעומת האתגרים הגדולים של פיתוח הרשת.

יו"ר החברה שלמה ארביב אמר כי "החברה מבצעת היום קרוב ל-100% מתכניות הפיתוח שלה, בהשוואה ל-40% בשנת 2014 ועם פחות כח אדם". בניגוד לעמדת ארביב, נייר רקע של מרכז המחקר והמידע של הכנסת הצביע על פיגורים משמעותיים במימוש תכניות רשת. "סך הכול נכון לסוף 2022 היו צריכים להיות כ-6,800 ק"מ של קווי הולכה. בפועל נכון לסוף 2021יש כ-5,800 ק"מ, כלומר, חסרים כ-1,000 ק"מ של קווי הולכה לעומת תוכנית הפיתוח" נכתב במסמך.

הנחת פאנלים סולאריים צפים במאגר מים בעמק הירדן. העיכובים הרבים ברשת ההולכה גרמו למספר יזמי אנרגיה מתחדשת לא להקים פרויקטים בישראל בעתיד. (קרדיט: נופר אנרגיה)
הנחת פאנלים סולאריים צפים במאגר מים בעמק הירדן. העיכובים הרבים ברשת ההולכה גרמו למספר יזמי אנרגיה מתחדשת לא להקים פרויקטים בישראל בעתיד. (קרדיט: נופר אנרגיה)

פיגור משמעותי זה בקווי הולכה בתכנית הפיתוח שאושרה ב-2018 הוא אחד הגורמים המגבילים את שילוב האנרגיות המתחדשות ברשת החשמל ובעקיפין, מבטיח רכישה נוספת של חשמל מיצרנים פרטיים בגז. העיכובים הרבים גרמו למספר יזמי אנרגיה מתחדשת לא להקים פרויקטים בישראל בעתיד. תכנית פיתוח הרשת החדשה הוגשה באיחור, ונמצאת כיום בשימוע וממתינה לאישור.

לפי אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, היום הושק מכרז מעודכן למכירת תחנת אשכול של חברת החשמל, והזוכה בו יוכרז במרץ או אפריל השנה, מה שיאפשר להוריד שוב את תעריף החשמל. שביט ציין כי אינו רשאי לומר בכמה, כדי לא ליצור השפעה על מכרז פתוח, אך כמו בתחנות הקודמות, מדובר בעצם בהלוואה מהציבור. הציבור מקבל הנחה חד פעמית, אך משלם אותה בתשלומים שנים קדימה בתעריפים לא זולים בכלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!