דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הזינוק בתעריף החשמל: חברות הגז ירוויחו, יצרנים סולאריים קטנים ייפגעו

ההתייקרות הקרובה בתעריף אמורה להעלות את החשבון החודשי בממוצע ב-30 ש"ח למשפחה ל-3 השנים הקרובות | התעריף משקף גביית מס נוסף על פחם בהיקף חצי מיליארד ש״ח, וכן תשלומים נוספים על יצרנים סולאריים

צובר חשמל ברמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
צובר חשמל ברמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שימוע תעריף החשמל עלה לאתר רשות החשמל אתמול (שני), לאחר שבשבוע שעבר הודיעה על יקור צפוי בתעריף ללא פרטים.

מהשימוע עולה כי המחיר אמור לעלות מ-49.1 אגורות ל-53.4 אגורות לקוט"ש בעבור "צרכן מייצג", הצורך כ-8,000 קוט"ש בשנה. מדובר ביקור של כ-30 שקלים לחודש, או 8.2% בסך הכל.

עלות ייצור החשמל התייקרה בשיעור גבוה בהרבה, בעיקר בשל הזינוק במחיר הפחם, ולכן העלויות הגבוהות שלו ייפרסו למשך 3 שנים עד 2024, גם כשמשק החשמל יצליח להפחית את השימוש בפחם.

עוד גורמים להתייקרות החשמל למשקי הבית הם עליית שער הדולר, מגבלות של המשרד להגנת הסביבה, ונגזרת של שינויים במבנה התעריפים המסחריים, עליית ריבית ועליית מחירים במשק. הפחתה קלה בתעריף נעשתה בשל הפחתת ההכרה לחברת החשמל בעלויות הון.

אוג-22

2023

הפרש

תעריף אנרגיה לצרכן ביתי (אגורות לקוט"ש)

49.1

53.4

8.8%

תשלום עבור אנרגיה לצרכן ביתי מייצג הצורך8,000 קוט"ש בשנה (ש"ח לחודש)

327.1

355.9

תעריף קבוע קיבולת לצרכן ביתי 3X25(ש"חלחודש)

4.6

4.9

תעריף קבוע אספקה לצרכן ביתי 3X25(ש"חלחודש)

21.0

21.0

סה"כ תשלום חודשי

352.7

381.7

8.2%

העלות המוכרת לחברת החשמל תעלה בשיעור גבוה של 14.3%, כך שסך הכנסותיה ממכירת חשמל צפויות לזנק מ-25.9 מיליארד ש"ח ל-29.4 מיליארד ש"ח. חלק משמעותי מהפער בין השינוי בתעריף לבין השינוי בעלות המוכרת מוסבר בגידול צפוי חריג של 6.3% בצריכת החשמל ב-2023 של ציבור הלקוחות וחלק אחר נגזר מעליית התעריף.

המס על הפחם יגבה מהציבור עוד חצי מיליארד ש"ח בתעריף החשמל

במאי שנה שעברה, חתם שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) על צו שמוריד את מס הבלו על הפחם, ובכך מפחית חצי מיליארד שקל מההוצאות שיש להחשיב בתעריף החשמל. הצו בתוקף רק עד פברואר 2023, מה שגורם לצפי גביה מחודש של עוד חצי מיליארד ש"ח.

מס בלו נועד ביסודו להפחית שימוש, אך הוא אינננו פונקציונלי – מערכת החשמל פועלת ממילא למזער ככל האפשר את השימוש בפחם, הן בשל זיהום האוויר והן בשל מחירו היקר, כך שהמס מהווה אך ורק העברת כסף מהציבור אל קופת האוצר, ללא שום השפעה על היקף השימוש בפחם.

היצרנים הסולארים ייפגעו

דרך נוספת למתן המעט את ייקור החשמל לציבור הרחב, היא הקביעה כי חלק מהשימוש בפחם יוגדר תחת סעיף 'עלויות מערכתיות' ולא תחת 'עלויות ייצור'. מדובר על שעות בהן תחנות בפחם מופעלות בשל אילוצי מערכת, למשל כאשר נדרשת 'רזרבה סובבת' – טורבינה שמותנעת בעוצמה חלקית, כך שהיא יכולה לעבור לעוצמה מלאה תוך זמן קצר.

כך, התעריף המערכתי מזנק ב-80%, ופוגע גם במי שמייצר אנרגיות מתחדשות משיטת יצור לצריכה עצמית, אך משלם תעריף מערכתי. כתוצאה מהשינוי, התעריף המערכתי יגדל ב-2.5 מיליארד ש"ח, בעוד מקטע הייצור יתייקר רק במיליארד בודד. לשינוי זה השפעה מועטה על תעריף הצריכה הכולל למשקי הבית.

מאמץ לצמצום השימוש בפחם נתקל בעיכובים

רשות החשמל הודיעה על שינוי בהסדרות, שיאפשר בתקווה להפחית את השימוש בפחם ב15% בשנת 2023. שינוי זה יפחית את הפחם בערך ל-17%-18% מתמהיל הדלקים במשק.

עם זאת, חברת החשמל מתעכבת בסגירת יחידות פחמיות ובהסבה שלהן לגז. ביוני האחרון, אז היו אמורות להיסגר שתי יחידות ייצור פחמיות יקרות ומזהמות במיוחד בתחנת הכח "אורות רבין" התברר שיש עיכוב של 10 חודשים בהפעלת יחידה חדשה בגז. חברת החשמל מסרה לאחרונה ל"דבר" כי העיכוב הוא 10-12 חודשים וכעת רשות החשמל אומרת כי היחידה תופעל רק ביולי 2023 – 13 חודשים.

לפני חודשיים הייתה אמורה להתרחש הסבה של יחדיה פחמית באשקלון מפחם לגז, אך הצפי הנוכחי להשלמתה הוא רק באפריל 2023, עיכוב של 7 חודשים. לכן, רשות החשמל הודיעה כי "עודכן סף הרזרבה המינימאלי, ונקבע משטר הפעלה הדוק המביא להפסקות יזומות של יחידות פחמיות". הפחתה זו תתבצע רק "ככל שלא יתרחשו אירועים קיצוניים של מזג אוויר או תקלות אחרות".

חברות הגז רק ירוויחו והיצרנים הפרטיים

התייקרות בתעריף של חברת החשמל מתגלגלת באופן אוטומטי לשני גורמים במשק החשמל – יצרני חשמל פרטיים וחברות הגז. היצרנים הפרטיים נוהגים לקבוע תעריף שנגזר מתעריף חברת החשמל פחות הנחה של כמה אחוזים. חלק משמעותי מחוזי הגז במשק מוצמד אף הוא לתעריף החשמל של חברת החשמל, מה שמגדיל את הכנסותיהם ממכירת גז, ללא כל ייקור דומה בהוצאות שלהם.

מתקני אנרגיה מתחדשת יובילו את הגידול בהספק המותקן שישולב ברשת החשמל ב-2023

עיקר תוספת הההספק המותקן במשק החשמל ב-2023 צפויה להיות באנרגיות מתחדשות. 700 מגה-ואט צפויים להווסף במתקנים זעירים וקטנים ברשת החלוקה לאורך כל השנה. מחודש מאי ועד דצמבר השנה צפויים להתווסף מתקנים סולאריים בהיקף של 244 מגה-ואט וחוות טורבינות הרוח תל פארס בהספק של 189 מגה-ואט. בפברואר השנה צפויה תחנת צומת אנרגיה לעבור למצב שגרתי עם הספק של 396 מגה-ואט במחזור פתוח, ובבסוף השנה יתווספו תחנת שורק 2 (מחזור משולב של 87 מגה-ואט) ותחנת אתגל (מחזור פתוח בהספק של 186 מגה-ואט).

הייצור המקסימלי האפשרי ממתקני אנרגיה מתחדשת נמוך פי 4 עד 5 מזה של תחנות כח בגז בהספק דומה, בשל מספר שעות מצומצם בשנה בהן זורחת השמש או הרוח חזקה דיה כדי להפיק חשמל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!