דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תעריף החשמל יתייקר ב-8.2% בינואר, וישלים עלייה של כ-25% בשנה

התייקרות מגיעה לאחר עלייה במחיר הפחם, בשער הדולר, מדד המחירים לצרכן והריבית בארץ ובעולם | עיכובים בהקמת תחנות כח בגז ושינוי בתעריף לפי שעות לעסקים תרמו גם כן להעלאת המחיר | אם הממשלה שתקום תרצה להוריד את מחיר החשמל, היא תצטרך להקצות כספים מתקציב המדינה

מונה חשמל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מונה חשמל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל הודיעה אתמול (רביעי) כי תעריף החשמל צפוי להתייקר ב-8.2% לתעריף הביתי בשימוע הקרוב. אם תאושר, זו תהיה עלייה שלישית ברציפות בתוך פחות משנה, שתסכם עלייה של 22%-25%. התעריף צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023, לאחר קבלת החלטה סופית.

אם הממשלה תרצה לבלום את העלייה, היא תצטרך להקצות כספים מתקציב המדינה, ולפרוץ את עקרון המשק הסגור שבולם התערבות ממשלתית במחיר החשמל. ללא השתתפות ממשלתית דרך תקציב המדינה, עליית מחירי החשמל תעודד עליות מחירים נוספות במשק, ובמיוחד במחיר המים.

מאחורי ההתייקרות הנוכחית נמצאים משורה של גורמים:

  1. עליית מחיר הפחם, בהמשך לזינוק במחירי הפחם בשוק העולמי, שהושפעה רבות מפלישת רוסיה לאוקראינה והמחסור העולמי בדלקים פוסיליים.
  2. שינוי ב"מקבצי שעות הביקוש", שמייקרים את התעריף הביתי ב2-3%.
  3. עיכובים בהקמת תחנות כח מונעות בגז. השלמת הקמה של יחידת ייצור חדשה במתחם "אורות רבין" מתעכבת עד אמצע יוני 2023, וגם עיכובים בהסבת יחידת ייצור מפחם לגז בתחנת רוטנברג אשקלון.
  4. מגבלות המשרד להגנת הסביבה על הפעלת יחידות קיטוריות מונעות בגז, בתחנת הכח אשכול ליד אשדוד.
  5. עלייה בשער הדולר.
  6. עלייה במדד המחירים לצרכן.
  7. עליות ריבית בארץ ובעולם.

רשות החשמל לא פירטה בהודעה לתקשורת את משקלם של הגורמים השונים בהתייקרות הנוכחית, אך עליית מחיר הפחם היא הגורם העיקרי.  כדי להפחית את העלייה, החליטה הרשות לפרוש את החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים, "זאת מתוך הנחה זהירה כי ניתן יהיה לסיים את השימוש הפחם ברוב מכריע של ימות השנה בתום שלוש שנים", לשון ההודעה.

הפחתה קלה צפויה באחד מסעיפי התעריף בשל מתודולוגיה חדשה שכוללת הפחתת שיעור התשואה להון של חברת החשמל והפחתת תקורות המטה והנהלת החברה. פרטי השימוע המלאים יתבררו רק בימים הקרובים, לכשיפורסם השימוע לציבור.

כדי לבלום את ההתייקרות, הממשלה תצטרך להכניס יד לכיס

ממשלת ישראל התערבה בשנים האחרונות כמה פעמים כדי להפחית את התייקרות החשמל, בעיקר על ידי הפחתות מסים. שר האוצר ליברמן כבר הוריד את מס הבלו על הפחם, מהלך פשוט שנעשה בחתימת שר, וכעת אין לאן להורידו יותר. מכיוון שמשק החשמל מוגדר כ"משק סגור", לא ניתן להקצות אליו כספים מתקציב המדינה ללא שינוי חקיקה.

עם זאת, לא חסרים צידוקים עקרוניים לתקצוב שכזה. בתוך תעריף החשמל מגולמות הוצאות של מאות מליוני שקלים בשנה, המשקפות אילוצים פוליטיים, שלא מכוונים להורדת מחיר החשמל. כך למשל, יצרני חשמל פרטיים מתוגמלים על עצם הנכונות להקים תחנות כח פרטיות. מדובר בתחנות ותיקות, אך הגנות הפיננסיות אלה מובטחות להם ל-20 שנה. במקביל, החשמל הסולארי בישראל במתקנים ותיקים הינו יקר, בייחוד המתקנים התרמו-סולאריים הגדולים באשלים.

סבסוד העלויות העודפות של מתקנים אלו, שלא הוקמו בהתאם לשיקולים כלכליים, מוטל היום על הציבור הרחב. העברת מימון זה לתקציב המדינה אפשרית מבלי לשנות מהיסוד את מודל "המשק הסגור".

מפלגת הליכוד והעומד בראשה ח"כ בנימין נתניהו הודיעו על כוונתם להקים ממשלה שתקפיא את התייקרות החשמל לשנה, אך לא פירטו כיצד בכוונתם להשיג מטרה זו.

השימוש בפחם גובר במקום לרדת

חשיפת "דבר" על נתוני השימוש בפחם לייצור חשמל הראתה שהשימוש בו גובר במקום לרדת, דווקא כשהמחיר גבוה במיוחד. היחידות הייצור 1-4 בתחנת הכח אורות רבין בחדרה, הן הכי פחות יעילות והכי מזהמות. הן פועלות כיום תחת הגדרה מחמירה של "צרכי שרידות המערכת" בלבד, אך דווקא תחת הגדרה זו הן ייצרו בחודשים ספטמבר ואוקטובר 50% יותר חשמל מאשר בשנת 2021. גם יחידות פחמיות אחרות הופעלו שעות נוספות. 

ספטמבר היה חודש חם בהשוואה לשנה שעברה, וזהו גורם בלתי נשלט, אך האיסורים של הגנת הסביבה על שימוש נוסף ביחידות גז מיושנות בתחנת אשכול הן החלטת מדיניות. להחלטה זו עשויה להיות השפעה מייקרת נוספת, שתפחית את המחיר שישלמו הרוכשים על תחנת אשכול, כספים שיכלו להוזיל את מחיר החשמל במידה מסוימת.

כמו כן, אי ההתערבות של משרד האנרגיה בשוק הגז בחודש אוקטובר, בו מאגר "תמר" הושבת לכמעט שבועיים לצורך תחזוקה, אפשרו למאגר לוויתן לא להגדיל הקצאה לשוק המקומי, ולהמשיך לייצא גז באופן מקסימלי. במקום זאת, בישראל ייוצר חשמל מזהם הרבה יותר ויקר הרבה יותר, באמצעות פחם וסולר.

רק כעת, לאחר הקיץ רווי שימוש בפחם, מודיעים ברשות החשמל כי "על מנת למתן את עליית התעריף כמה שניתן, פעלה רשות החשמל יחד עם מנהל המערכת (חברת נגה) לצמצום השימוש בפחם החזוי לשנת 2023 על ידי שינוי הוראות ההפעלה של היחידות הפחמיות", ללא פירוט לגבי השינוי ועד כמה הוא יאפשר להפחית בפחם.

שינוי "מקבצי שעות הביקוש" ייקר את החשמל לצרכן הביתי

רשות החשמל מתמודדות עם שינוי דרמטי בעלויות ייצור החשמל ביחס לשעות בהן הן נוצרו. כיום, בשעות הערב יש קושי בייצור חשמל, ללא תפוקה של פנלים סולאריים, בעוד התעריף המשתנה על פי שעות דווקא זול יחסית. לשינוי המתוכנן למגזר העסקי, יש השלכה גם על התעריף הביתי. היות ובמגזר הביתי חלק משמעותי בצריכה לאורך השנה מתרחש בערב, החשמל יתייקר ב2-3% בכל השעות כדי לשקלל זאת.

אין בשורות בתחום האנרגיה הירוקה

דרך טובה להפחית שימוש בפחם, היא באמצעות שימוש בחשמל סולארי, שמיוצב על ידי מתקני אגירה. כיום, ניתן להשיג זאת גם במחירים זולים משמעותית מייצור חשמל בפחם, אך אין תכנית ממשלתית לתקצב האצה בגמילה בפחם בעזרת גידול מואץ בהתקנות המתקנים הסולאריים או ברכישת מתקני אגירה בהיקף גדול, שיכולים לחסוך בשימוש בפחם. כל ההשקעות במודרניזציה של ייצור החשמל והפיכתו לנקי יותר מועמסות על הציבור הרחב דרך תעריף החשמל, מה שתורם לעליית יוקר המחיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!