דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תעריף החשמל ישתנה לפי שעות, ויתייקר בכ-3% למשק בית

לפי שימוע שפרסמה רשות החשמל, התעריפים יתייקרו שוב, הפעם בהתאם לזמני שימוש בהם אין ייצור סולארי, וייקרו את החשמל למשקי הבית וללקוחות גדולים | ההתייקרות צפויה להיכנס לתוקף בינואר 2023

עמודי חשמל (צילום אילוסטרציה: AP/Michael Probst)
עמודי חשמל (צילום אילוסטרציה: AP/Michael Probst)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל אישרה בשימוע  החלטה בנושא מקבצי שעות הביקוש, שבאופן עקיף תייקר את החשמל לציבור ב-2 עד 3 אחוזים. מהות השימוע היא עדכון התעריפים ללקוחות גדולים בעיקר, הנקראים 'צרכני תעו"ז' (תעריפי עומס וזמן), אשר משלמים חשמל בתעריפים שונים לפי שעת הצריכה. התעריפים החדשים ייכנסו לתוקף בעת עדכון התעריף הקרוב בשנת 2023, ככל הנראה בחודש ינואר.  

לפי הודעת רשות החשמל, השינוי במקבצי שעות הביקוש מתבקש לאור השינוי בדפוסי ייצור החשמל, שכן בשעות השמש ישנו שפע של חשמל זמין ברשת, אך בשעות הערב, ללא הייצור הסולארי, עלות ייצור החשמל עולה באופן ניכר בחורף ובקיץ. בעקיפין, החישוב החדש ישקלל גם את תעריף החשמל לציבור הרחב, המשלם תעריף חשמל קבוע בכל שעה. גורמים במשק החשמל מסרו ל"דבר" כי הייקור הנגזר למשקי הבית משינוי התעריפים צפוי לעמוד על בין 2% ל-3%, אך אליו צפויה להתווסף התייקרות נוספת כדי לכסות על עלויות הפחם הגבוהות מהשנה וחצי האחרונות.  

ייקור זה בחשמל מתווסף לעליות מחירים אחרות במשק, שנכנס לעידן של אינפלציה לאחר עשור של קיפאון יחסי במדד המחירים לצרכן. התעריף היה אמור להיכנס לתוקף כבר בשנת 2022, אך דחייתו לשנת 2023 מאפשרת לנפגעים מהשינוי לעכב את הפגיעה בהם, ולהנות מהתעריף הישן עוד מספר חודשים.

השימוע יוביל להתייקרות החשמל למשקי הבית ולפגיעה בכלכליות של יצרנים סלואריים בהסדרת מונה נטו, משקפים השקעה מצרפית של 2 מיליארד ש"ח, כשחלק ניכר מהן שייכות לאגודות מים. הפגיעה לא תתחלק באופן שווה, ותהיה גבוהה יותר ככל שהמערכת הופעלה, בתאריך מאוחר יותר. לפי רשות החשמל, הסדרת מונה נטו כללה ציון מפורש שהתמורה ליצרנים תלויה בתעריפים שעשויים להשתנות. השינוי הנוכחי מתרחש לראשונה לאחר עדכון משנת 2010. בשנים הבאות רשות החשמל צפויה לעדכן באופן תכוף יותר את התעריפים, בהתאם לשינויים בעלויות ייצור החשמל במשק.

הפיצוי לנפגעים ייקבע בשימוע נפרד 

רשות החשמל החליטה לבצע את שינוי התעריפים ללא שינוי ניכר לעומת ההצעה בשימוע, אף כי התעריפים החדשים יפגעו כלכלית במגוון יצרנים קטנים, בעיקר במתקני יצור סולארי בשיטת "מונה נטו". הסדר זה מבטיח ליצרנים זיכוי כלכלי על יצור החשמל לפי התעריף המערכתי של אותה שעת יצור. התעריף המעודכן יוזיל את הזיכוי לשעת ייצור בשעות השמש, וייקר את תעריף הצריכה בשעות הערב, כך שהכלכליות של המתקנים תיפגע.  

רשות החשמל לא נענתה ללחץ של היצרנים הקטנים, ולא שינתה מאומה בהחלטתה בעניין זה. במקום זאת, הרשות פרסמה אתמול שימוע נוסף, ובו נכללים תעריפים הגנה שאמורים לצמצם את הפגיעה ביצרנים הקטנים, הסולאריים או אלו המייצרים בגז בשיטת קו-גנרציה, הכוללת ייצור חשמל וחום שימושי בו זמנית. 

תחנות הכח המסובסדות עשויות דווקא להרוויח יותר 

 ישנם יצרנים בתחנות כח בגז, אשר נהנים כבר היום מתעריפים מיטיבים, ובהם טמון סבסוד מסוים על חשבון הציבור, בהשוואה למי שיקים תחנת כח בגז בעתיד. הטבות אלה נוצרו בימים בהם רשות החשמל שאפה להפריט את ייצור החשמל שלא במטרה להוזילו, אלא במטרה לייצר חלופה לחברת החשמל. שווי הטבות אלו מסתכם כיום בכ-250 מליון שקלים בשנה. תחנה כמו דוראד, תוכל להגדיל את רווחיה במיליוני שקלים בכל שנה, באמצעות מיצוב הייצור שלה בשעות היותר משתלמות מבחינתה, וקבלת דמי זמינות בעבור שאר השעות.  

אף שהתעריפים לא מוגדרים באופן זה, מדובר, למעשה, בהפחתת תשלומים מיצרני אנרגיה מתחדשת והעברתם ליצרני אנרגיה מזהמת. בתגובה לשאלת "דבר" בנושא, מסרה רשות החשמל בעבר כי "בראיה כוללת, סך התשלומים ליצרנים בגז צפוי לרדת, כך שהטענה איננה נכונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!