דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / מתי השכר עולה, על מי חל ההסכם, ומה העלות שלו? מדריך להסכם החדש במגזר הציבורי

הסכם השכר שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר כולל שורת הטבות לעובדי המגזר הציבורי ולעובדים נוספים במשק ששכרם מוצמד אליו | איך ישפיע ההסכם על שכר העובדים בענפים השונים? | שאלות ותשובות

בניין ההסתדרות בת"א (צילום: דבר).
בניין ההסתדרות בת"א (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם המסגרת שעקרונותיו סוכמו אתמול (חמישי) בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוא הסכם השכר הקיבוצי הגדול בישראל, שמקיף את כלל עובדי המגזר הציבורי.

ההסכם האחרון מסוג זה נחתם ב-2016 והסתיים ב-2019. כעת צפויים עובדי המגזר הציבורי ליהנות משורת הטבות, לרבות תוספות שכר כלליות של 11%, מענק חד פעמי בסך 6,000 שקלים, קיצור שבוע העבודה מ-42 ל-40 שעות, תוספת חצי יום חופש במימונה ומענה רווחה גם לגמלאים במסלול הפנסיות הצוברות.

על מי חל ההסכם?

הסכמי המסגרת מקיפים באופן ישיר כ-400 אלף עובדים, בהם כ-36 אלף עובדי משרדי הממשלה ויחידות הסמך (למעט המורים והגננות במערכת החינוך), כ-55 אלף עובדי מערכת הבריאות (למעט רופאים), כ-200 אלף עובדי השלטון המקומי, וכ-55 אלף עובדי החברות הממשלתיות, עובדי המנהלה במוסדות האקדמיים, ועובדי המוסדות הלאומיים (קק"ל, ההסתדרות הציונית והסוכנות היהודית).

חיילי הקבע, השוטרים, הסוהרים ואנשי השב"כ והמוסד לא נכללים בהסכם המסגרת באופן ישיר, אבל שכרם צפוי להיות מושפע ממנו אף הוא, בעקבות מנגנוני הצמדה של שכרם לשכר יתר עובדי המגזר הציבורי, שעוגנו לאורך השנים בחקיקה.

לכמה זמן תקף ההסכם?

תוקף ההסכם הוא עד סוף שנת 2027. בתקופה זו יעלה השכר בהתאם למתווה שסוכם, ולא יהיו צעדים ארגוניים הנוגעים לשכר.

מה גובה התוספת ומתי היא צפויה להיכנס?

בסך הכול, צפוי ההסכם להעלות באופן ישיר את שכרם של כלל העובדים והעובדות בכ-11% בתקופת ההסכם, נוסף על מענק חד פעמי של 6,000 שקלים שיינתן לעובדים בשכר אפריל.

תוספות השכר יינתנו בכמה פעימות, שהראשונות בהן הן תוספות שקליות שהשפעתן מצמצת פערים בין עובדים במגזר הציבורי. הפעימה הראשונה על סך 400 שקלים צפויה להיות בשכר יוני 2023, והשנייה על סך 100 שקלים בשכר אוקטובר 2024.

הפעימות הבאות של ההסכם הן פעימות אחוזיות:

  • במשכורת דצמבר 2024 יקבלו העובדים תוספת שכר של 2%
  • במשכורת אפריל 2025 תוספת של 1.5%
  • במשכורת אפריל 2026 תוספת של 1.5%
  • במשכורת אפריל 2027 תוספת של 1%

האם קיצור שבוע העבודה צפוי להשפיע על שכרי?

במסגרת ההסכם יקוצר שבוע העבודה במגזר הציבורי, כך שמשרה מלאה תוגדר החל מיוני 2023 כשבוע עבודה בן 41 שעות עבודה, והחל מינואר 2025 כ-40 שעות עבודה. שבוע העבודה הכללי במשק כיום עומד על 42 שעות עבודה.

קיצור שבוע העבודה נעשה בלי לפגוע בשכר העובדים, ומשמעות הדבר היא ששווי שעת עבודה של עובד במשרה מלאה יעלה. גם שכרם של עובדים במשרה חלקית יעלה, שכן חלקיות המשרה שלהם, שמחושבת כיום לפי 42 שעות עבודה, תחושב בהתאם על פי 41 ו-40 שעות עבודה.

האם ההסכם כולל רכיב רטרואקטיבי?

ההסכם נחתם בגין 2027-2020. אף שהוא לא כולל רכיב שמוגדר במפורש כרטרואקטיבי, שתי הפעימות הראשונות בו הן גבוהות יחסית, בשווי ממוצע כולל של תוספת 5% לשכר העובדים, כדי לפצות באופן חלקי על התקופה שקדמה לחתימת ההסכם, וכללה עליית מחירים ושחיקת שכר בעקבות האינפלציה. נוסף על כך, המענק על סך 6,000 שקלים נועד לתת לעובדים מענה ליוקר המחיה.

האם כל העובדים במגזר הציבורי יקבלו את אותן התוספות?

לצד התוספות והמענקים שיקבלו כלל העובדים במגזר הציבורי, נקבע בהסכם גם סכום בשווי כ-3% מהשכר הכולל במגזר הציבורי, שמכונה 'קופסאות'. קופסאות אלו יאפשרו חתימה על הסכמים שיכללו בין היתר גם תוספות שכר נוספות לסקטורים ספציפיים ברמות השכר הנמוכות במגזר הציבורי, כדי לתקן ליקויי שכר ארוכי שנים. בין היתר, ישמש סכום זה לחתימת הסכמים לעובדים הסוציאליים, לאחיות, לעובדי בתי החולים, לעובדי בתי המשפט ולאוכלוסיות נוספות.

נוסף על כך, הוחרגו מהסכם המסגרת כ-50 אלף תומכות חינוכיות (סייעות) ברשויות המקומיות, שנחתם להן הסכם רפורמה מיטיב ונפרד, שמגלם תוספות של כ-20%-30% לשכרן.

מה העלות הכוללת של ההסכם?

ההסכם כולו מגלם תוספות שכר והטבות נוספות בשווי כולל של כ-17%-18% מהשכר הכולל במגזר הציבורי. ההסכם גולם כבר בהצעת תקציב המדינה ל-2024-2023 שעבר בממשלה, כששווי המענק החד-פעמי ותוספות השכר ב-2023 הוערכו בכ-1.1 מיליארד שקלים, וב-2024 בעוד כ-2 מיליארד שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!