דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ ביטון מתכנן לעתור נגד עמידר ומשרד השיכון: "מרוויחים על חשבון ממתינים, זה פשע"

בדיון בכנסת נחשף כי יש 500 יחידות דיור ציבורי לא מאוישות ה"ממתינות להשבחה" | מנכ"ל עמידר לא הגיע לדיון | ביטון: "גילינו ששבע שנים הדירות ריקות, במקום לתת לאותם הדיירים דירה, המשרד מוציא כסף על סיוע בשכר דירה"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה לחיזוק הנגב והגליל, מתכוון להגיש שלוש תביעות לבג"ץ נגד חברת עמידר ומשרד השיכון על פגיעה בזכויות תושבי הדיור הציבורי. "המדינה בוחרת לעשות פיתוח כלכלי ורווחים על חשבון הממתינים, זה פשע", אומר ביטון ל'דבר'.

בהתכנסות מיוחדת של הוועדה בראשה עומד ביטון אמש (שלישי), סגנית מנהל אגף בכיר נכסים במשרד השיכון, מיכל צדוק, טענה בפני הועדה שהמשרד מחזיק כ-500 יחידות דיור בצפון ודרום הארץ שאינן מאוישות מכיוון שהן מוגדרות כדירות להשבחה, כלומר, דירות שאמורות לעבור שיפוץ מקיף או להיות חלק מתהליכי התחדשות עירונית, ועל כן המשרד לא מאכלס אותן, למרות הביקוש הרב.

"גילינו ששבע שנים הדירות ריקות, במקום לתת לאותם הדיירים דירה, המשרד מוציא כסף על סיוע בשכר דירה", אומר ביטון, "במקום לשפץ ולהתחייב להביא לדייר דירה חלופית כשתתחיל התחדשות עירונית, הם עושים הפוך ומאפשרים למתחמים לעמוד ריקים בטענה שבעתיד ישפצו".

חרף התלונות הקשות כנגד עמידר, אלי בן מאיר, מנכ"ל החברה האחראית על 38 אלף יחידות דיור ציבורי, בחר שלא להתייצב בכנסת ולהסביר את התנהלות החברה. בן מאיר הוא המנכ"ל החמישי של החברה בתקופה של פחות משלוש שנים והוא מונה לתפקיד בנובמבר האחרון. "אין לוועדות סנקציות ולכן בכיר בחברה ממשלתית מרשה לעצמו לא להגיע", אומר ביטון, "זה יחס מזלזל שנובע מזה אין ששר שיכון שיתאבד על הדיור הציבורי". לדברי ביטון, מדובר בהחלטה שהיא חלק ממדיניות רחבה של המשרד שמכבידה מאוד על תור הממתינים לדירה, העומד על כ-6,000 זכאים.

כתגובה לפעולת החברה ולמדיניותה, הוא חשף בפני 'דבר' שבכוונתו להוביל תביעה ייצוגית נגד עמידר ומשרד השיכון בשלוש סוגיות. האחת קשורה לתהליכי ההתחדשות העירונית וחברת עמידר סביב מרכז הקליטה בשכונת גילה בירושלים, ממתחמי הדיור הציבורי הגדולים בישראל שבו כ-190 יחידות דיור, שצפוי לשלש את גודלו בתהליכי התחדשות עירונית בשנים הקרובות, אך כמות יחידות הדיור שיוקצו לדיור ציבורי בתוכו לא תגדל. "יש כ-800 ממתינים לדירות רק בעיר ירושלים לבדה – אפשר להקצות מחצית מ-1,000 הדירות החדשות לדיור ציבורי רק שם" אומר ביטון.

מסמך של מרכז המחקר של הכנסת מנובמבר האחרון מתח ביקורת על אופן התנהלותו של משרד השיכון, שמזה שנים מתקשה לעמוד בקצב רכישת דירות מסיבות רבות ולא רק בגלל בעיות תקציביות (התקציב המיועד לרכש הכפיל את עצמו בשנה האחרונה), ולכן יכול היה באותה מידה לדרוש מעמידר לא למכור את דירות הדיור הציבורי במתחם החדש, אלא להקצות אותם ישירות לדיירים זכאים.

עוד שיתף ביטון שהוא מתכוון לעתור לבג"צ בניסיון להפוך את החלטתו של שר השיכון, יצחק גולדקנופף, שלא להאריך את חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), שאיפשר לזכאים לרכוש דירות דיור ציבורי בהנחה משמעותית. "הביטול של החוק זו פגיעה בזכויות הקניין של הדיירים שיכלו לרכוש את דירתם" אומר ביטון. בנוסף, ביחד עם הפורום לדיור ציבורי, הוא מגבש תביעה ייצוגית שקשורה למאות תלונות של דיירים בדיור הציבורי, על כך שעמידר לא משפצת את בתיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!