דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שר השיכון הודיע סופית: החוק שמאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירתם לא יוארך

החוק שבזכותו עשרות אלפי משפחות עניות הפכו לבעלות דירה יבוטל, בגלל החנק ברכישת דירות לדיור הציבורי |פורום הדיור הציבורי: "בושה לממשלה שמתיימרת לייצג את ישראל השניה"

בניין שיכון בלוד (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג / פלאש 90).
בניין שיכון בלוד (צילום ארכיון: מתניה טאוסיג / פלאש 90).
דוד טברסקי

החל מהיום (שלישי) 53 אלף משפחות המתגוררות בדיור הציבורי לא יוכלו לרכוש יותר את דירתן בהנחה. חוק הדיור הציבורי, שפעל מתוקף הוראת שעה בעשור האחרון, פג הבוקר וחברי הממשלה, ובראשם שר השיכון, יצחק גולדקנופף, בחרו שלא להאריכו.

הפסקת החוק שהפך עשרות אלפי משפחות עניות לבעלות דירה מתרחשת בעקבות המחנק במספר הדירות בדיור הציבורי, כפי שהסביר שר השיכון בעצמו. ״המשך חוק זכויות רכישה בדיור הציבורי פוגע בחלשים הממתינים לדירות". אמר אמש שר השיכון והוסיף "החלטתי להגדיל משמעותית את מלאי הדירות של הדיור הציבורי ולדרוש מיליארדים לרכישת אלפי דירות נוספות למלאי. נביא מאות מיליונים לשיפוץ ושדרוג הדירות הקיימות״.

חשוב להדגיש שלמרות ההבטחות, משרד השיכון לא רוכש כמעט דירות חדשות לדיור ציבורי. למרות שהצהירו כי יקנו 1700 דירות תוך שלוש שנים, בשנה האחרונה נקנו פחות מ-150 דירות חדשות. החנק ברכישת דירות חדשות, יחד עם דירות רבות שאינן ראויות למגורים, הוא הגורם המרכזי למחסור הגדול בדיור ולא חוק המכר.

"לא מדובר בדירות שניתנות בחינם", מדגיש דני גיגי, מנכ״ל פורום הדיור ציבורי, "זאת התכנית היחידה שיש היום למדינה עבור אנשים מעוטי יכולת, וגם את המעט הזה מנסה המדינה לגזול מהאנשים העניים ביותר". לדבריו, רוב הרוכשים משלמים שכירות למדינה שנים רבות לפני שרוכשים את הדירה, ולכן מדובר בהנחה קטנה אפילו ביחס למחיר למשתכן. יש לציין, שרוב הדירות נקנות מעמידר כשהן במצב תחזוקתי קשה, ורוב ההנחה מתקזזת עם הצורך לשקם את הדירות.

"בושה לממשלה שמתיימרת לייצג את ישראל השניה!" הוסיף גיגי.

בתוך כך, איגוד העובדות הסוציאליות שלח מכתב לחברי הכנסת המזהיר מכך שביטול החוק ינציח עוני רב-דורי ויפגע בעיקר בילדים. "ביטול החוק הוא חלק ממגמה של השמדת הדיור הציבורי בישראל", נכתב במכתב, "מגמה זו משתלבת באופן מדויק בתכנית לצמצום השירותים הציבוריים בישראל, שאחד המייצגים המובילים שלה הוא פורום קהלת"

למרות התייחסות של שורת חברי כנסת לעניין, הארכת החוק לא הוכנסה להסכמים הקואליציוניים הנוכחיים. חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) ציין שיפעל לקדם אותו בחקיקה נפרדת, כך שיוארך לעשר שנים נוספות לפחות. ל'דבר' נודע שהצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת אך בגלל ההיתכנות הפוליטית טרם קודמה. גם אם ייושם, ולנוכח המצב הפוליטי, ייקח לו עוד זמן לא מועט להיכנס לתוקף ועד אז לדיירים, שטרם פתחו תיק בקשה לרכישת הדירה, לא יהיה פתרון.

מלאי הדיור הציבורי מונה כיום כ-53 אלף דירות שגרות בהן משפחות, כאשר לכל אחת מהן יכולת פוטנציאלית לרכוש את דירתה. חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), נחקק על ידי חבר הכנסת לשעבר רן כהן ב-1998, אך החל להיות מיושם בפועל רק לפני כעשור לאחר שבג"ץ כפה על הממשלה להוציא את החוק לפועל. החוק אפשר את מכירת הדירות בהנחה משמעותית עבור כ-50 אלף משפחות לרכוש את דירתן מהחברות המשכנות.

הביקורת אותה כיוון גולדקנופף כלפי החוק, מתעלמת מנדבך מרכזי של החוק שדרש יצירת קרן מיוחדת שתקלוט את כספי המכירות במטרה להשקיע אותן ברכישת חדשות. בגלל היישום החלקי של החוק ועל הפי המידע הנגיש כיום, רק חלק קטן מההכנסות (פחות מ-7%) הושקעו בסופו של דבר ברכישת דירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!