דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ועדת השרים לחקיקה דחתה בחודש את הדיון על איזוק אלקטרוני לגברים אלימים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אביא תוך חודש חוק איזוק מאוזן יותר" | יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, פנינה תמנו שטה: "נשים נרצחות ובן גביר משתעשע בסימטריה בין רצח נשים לתלונות שווא"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הדס יום טוב

ועדת השרים לחקיקה החליטה היום (ראשון) לדחות בחודש את הדיון בחוק האיזוק האלקטרוני, שאמור לאפשר פיקוח ואיזוק אלקטרוני לגברים אלימים, ונועד לנטר ולפקח על קיום צו הרחקה שקבע בית משפט, כחלופה לפתרונות שמציעה המדינה כיום להגנה על נשים הנתונות בסכנה מצד בני זוגן.

החוק נידון בשבוע שעבר בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ובדיון נחשף כי לפני כשבועיים קיים השר איתמר בן גביר דיון במעמד ארגוני גברים המתנגדים לחוק, והצהיר על כוונתו ליצור גירסא "מאוזנת יותר" של החוק, שתאפשר איזוק רק לאחר שתי הרשעות. הביקורת החריפה לאחר הרצח של דריה ליטל על ידי בעלה בחיפה בחמישי השבוע, למרות הליכים פליליים שהתנהלו נגד הבעל הקשורים לאלימות.

נשים אוחזות שלטים עם תמונות נשים שנרצחו על ידי בני משפחתן בהפגנת מחאה בתל אביב, יוני 2022 (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)
נשים אוחזות שלטים עם תמונות נשים שנרצחו על ידי בני משפחתן בהפגנת מחאה בתל אביב, יוני 2022 (צילום ארכיון: תומר נויברג / פלאש 90)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שניהל הבוקר את ועדת השרים לענייני חקיקה, הודיע במהלך הישיבה כי בתוך חודש הוא יציג הצעת חוק ממשלתית לאיזוק אלקטרוני. "גורמים פוליטיים עשו מעשה שפל וביקשו לנצל רצח של אישה, כדי לגרוף רווח פוליטי", אמר בפתח ישיבת הממשלה. "גם לפוליטיקה יש גבול, בתוך חודש אני אגבש הצעת חוק ממשלתית בעניין האיזוק האלקטרוני שמחד גיסא ייתן מענה לנשים שנפגעות, אבל מאידך גיסא תביא את האיזון הנכון למנוע תלונות שווא כלפי גברים".

החוק, שעלה לראשונה על שולחן הכנסת בשנת 2017 ומעוכב כבר חמש שנים, עבר בכנסת הקודמת רק בקריאה הראשונה, ומציע לראשונה פתרון המגביל את הצד האלים, בניגוד לפתרונות הקיימים מוגבלים בעיקר למקלטי הגנה לנשים, הנאלצות לקטוע את שגרת חייהן, לעזוב את ביתן ועבודתן, לעתים עם ילדיהן הקטנים ותוך מצוקה כלכלית, בזמן שלא מופעלות כל סנקציות נגד הצד האלים.

"שומעת ומתקשה להאמין, איך אתה לא מתבייש לשקר?", צייצה בחשבון הטוויטר שלה ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), יו"ר הוועדה לבטחון פנים לשעבר ומיוזמות הצעת החוק. "אנחנו היינו שנה בממשלה והצוותים של משרדי משפטים ובטחון הפנים עבדו יומם וליל והביאו חוק מצוין, כל גורמי המקצוע תמכו, מתוקצב ומוכן להציל חיים. אם לא גורמי החושך של הציונות הדתית הוא היה עובר אצלנו, לא היה לנו רוב אז התחננו וקיבלנו קריאה ראשונה בלבד".

בן ארי ביקרה בחריפות את השר בן גביר וכתבה: "אתה רוצה להביא חוק משלך רק כדי לתקוע את החוק הקיים. אין לך מושג בנושא, אפילו לפגישה ה"עלק" מקצועית במשרד שלך, הבאת חמישה ארגוני נשים וחמישה ארגוני גברים, כאילו שיש סימטריה באלימות נגד נשים. אם היית מקשיב לגורמי מקצוע במשרד ולנשים שחייהם הפכו לסיוט, החוק היה עובר, אבל אתה חובבן וגרוע".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) תקפה גם היא את השר בן גביר בחשבון הטוויטר שלה: "נשים נרצחות ובן גביר משתעשע במציאות מדומיינת של סימטריה בין רצח נשים לתלונות שווא. ממשלה שלא מאשרת את הצמיד האלקטרוני, שיכול להציל נשים, היא ממשלה שהדם גם על הידיים שלה. אפשר להציל חיי נשים, זו לא גזירת גורל. חוק הצמיד האלקטרוני עכשיו."

שר המשפטים לשעבר ומיוזמי החוק בכנסת הנוכחית, ח"כ גדעון סער (תקווה חדשה), צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר הדחייה: "החלטת ועדת השרים לחקיקה לדחות בפעם השנייה את קידום חוק האיזוק האלקטרוני היא חסרת אחריות. מדובר בהצעת חוק מאוזנת שגובשה לאחר עבודת מטה ארוכה של כל גורמי המקצוע. הכנסת הקודמת אישרה אותה פה אחד בקריאה אחת ללא כל התנגדות. הסחבת, בשל גחמה של בן גביר, מבטאת אדישות לחיי אדם."

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חדש תעל), ממובילות הצעת החוק: "הקואליציה הנוכחית עושה הכול בשביל לפגוע בתכניות לקידום הגנה על נשים מפני גברים אלימים. במקום להחיל דין רציפות על הצעת החוק שיזמתי ועברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, הממשלה ובן גביר מזלזלת בסכנה שמרחפת מעל ראשן של נשים רבות. המציאות שבה נשים נרדפות וצריכות להתחבא חייבת להסתיים, האחריות של הממשלה היא לפעול בנושא ולהחיל דין רציפות על הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה, אין צורך לחזור לשלב אפס כשכבר נעשה מאבק שהניב הצעה מקובלת על אנשי המקצוע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!