דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה: "לא נוכל לשלב את כל האנשים עם מוגבלות בקהילה בלי תקציבים נוספים"

ראש המנהל רקפת בן גיא בירכה על סגירת המסגרות החוץ-ביתיות, אבל הביעה חשש: "אם מישהו חושב שעם 2.15 מיליארד שקלים נוכל להעביר את כל המטופלים לקהילה ולהשלים את השירותים החסרים – הוא טועה"

רקפת בן גיא (צילום: הדס יום טוב)
רקפת בן גיא. "לא החוק ולא הוועדה שמו בפנינו תחשיב כמה עולה אדם בקהילה" (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

רקפת בן גיא, ראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה, התייחסה לראשונה בוועידת ישראל לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות, שערכה אתמול (שני) נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, להמלצות ועדת דותן, שאומצו לפני כמה ימים כתוכנית עבודה על ידי משרד הרווחה, וקובעות שכל המסגרות החוץ-ביתיות (מעונות, הוסטלים ועוד) לאנשים עם מוגבלות ייסגרו בתוך 5 שנים, ודייריהן יעברו לחיים בקהילה.

"אני חושבת שאימוץ מסקנות ועדת דותן הוא חשוב מאוד", אמרה בן גיא במסגרת פאנל "מעבר למגורים בקהילה" שנדון בוועידה, אבל הביעה חשש והסתייגות. "מאז פרסום הדו"ח אני מקבלת שני סוגים של הודעות: אחד, מצפים ממך שתשלימי את התהליך, והשני, מהורים שהילדים שלהם נמצאים בהוסטלים ואתמול גם נפגשתי עם הרבה מהם, שאומרים לי – אל תשפכו את התינוק עם המים. זו בעיה לשים את כל הביצים בסל אחד".

בן גיא הסבירה שאחת הבעיות היא שהמלצות הוועדה לא הגיעו עם מסגרת תקציבית. "יש ויהיה מעבר לקהילה, אבל לא החוק ולא הוועדה שמו בפנינו תחשיב כמה עולה אדם בקהילה. ההחלטה של השר לאמץ את המלצות הדו"ח היא החלטה נכונה מאוד, אבל אם יש מישהו שחושב שעם 2.15 מיליארד שקלים שקיבלנו במשך 15 שנים במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נוכל להעביר את כל המטופלים לקהילה ולהשלים את השירותים החסרים – הוא טועה.

"גם אם אתן דירה לאדם בקהילה, אני עוד לא שילבתי אותו בקהילה – בין מעבר לקהילה לחיים בקהילה יש המון דברים שצריך להביא בחשבון", המשיכה בן גיא, והתייחסה גם לבעיית כוח האדם בתחומי הטיפול ומתן השירותים בכלל, ולאנשים עם מוגבלות בפרט, וכן לעומק שיתוף הפעולה שיידרש מצד משרדי ממשלה נוספים.

"משרד הרווחה יציג ב-1 בינואר 2024 תוכנית מעבר לקהילה תוך 5 שנים. חוץ מזה, יש לי עכשיו מכרז ל-6 דירות בקהילה. אני יכולה לספר לכם שאין דירות. הרשויות המקומיות חייבות לייצר כללים על כל קרקע שנותנים, כדי שנוכל לבצע את המשימה שמוטלת עלינו. אני גם ממליצה שמשרד התחבורה ידאג שיהיו לנו מספיק כלי רכב להביא אנשים לפנאי, ועוד ועוד. חשוב לשקף את כל השותפים שאנחנו נדרשים אליהם בסיפור הזה".

עו"ד יותם טולוב, מייסד התנועה לעצמאות, תנועה שמסייעת לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם שעזבו מסגרות סגורות ומלווה אותם במעבר לדיור בקהילה, אמר שאמנם מדובר בצעד מבורך, אבל אין די תשתיות כדי להוציא את כלל דיירי המוסדות לקהילה.

יותם טולוב (מימין) ורקפת בן גיא (משמאל) בפאנל. טולוב: "משרד הרווחה מדבר במילים יפות, אבל לא מספק את המשאבים והשירותים בקהילה" (צילום: הדס יום טוב)
יותם טולוב (מימין) ורקפת בן גיא (משמאל) בפאנל. טולוב: "משרד הרווחה מדבר במילים יפות, אבל לא מספק את המשאבים והשירותים בקהילה" (צילום: הדס יום טוב)

"העמותה שלנו קמה מתוך היעדר מוחלט של מענה למי שלא רוצה הוסטל, מוסד או דיור מוגן, או מוסד כלשהו, אלא לחיות כמו רוב האנשים", אמר טולוב. "אבל מה שקרה בשני העשורים האחרונים במערכת הרווחה, זה מה שמחכה לאנשים האלה בחוץ. המדיניות הזו של משרד הרווחה, זו רעידת אדמה. היא בעיקר נותנת נכשל ענק למשרד, שמדבר במילים יפות, אבל לא מספק את המשאבים והשירותים בקהילה".

לדבריו, לאורך כל השנים, רוב מכריע של הקצאות המשאבים הגיעו למוסדות, מה שייבש לחלוטין את השירות בקהילה. "האנשים שיוצאים החוצה פוגשים את נציגת הרווחה, שאומרת להורים: 'החלטתם להוציא אותו לקהילה? תתמודדו. אין שירותים עבורו'. אנשים חוו דברים מזעזעים במוסדות, ומחכה להם שממה בחוץ. אין שירותים לאנשים עם מוגבלות בקהילה, אי אפשר לומר מילים יפות על שילוב בקהילה בלי שירותים".

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, פתח את הוועידה, שכונסה לציון 25 שנים לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, והתייחס גם הוא למסקנות ועדת דותן. "במקומות רבים מדי עדיין מאמינים בהפרדה ובסגירה של אנשים עם מוגבלות מחוץ לקהילה", אמר. "אני מצדיע לכנסת הקודמת שחוקקה את חוק שירותי הרווחה שיביא לשילוב אנשים עם מוגבלות, ולוועדת דותן שקוראת לתהליך של סגירת מוסדות תוך 5 שנים".

רשל הוסיף כי רמת התעסוקה במשק ממשיכה להיות נמוכה יחסית לאוכלוסייה הכללית, כי חסרה הכרה בתרומתם של אנשים עם מוגבלות לכלכלה וכי הזכות לחינוך והשכלה שוויונית נמנעת מאנשים עם מוגבלות רבים, בגלל מדיניות סדרי עדיפויות התקציבים.

"במקרים רבים, החסמים הם חסמי נגישות. לא יאמן שבשנת 2023 זכויות סביבתיות נמנעות מאנשים עם מוגבלות בכלל העדר נגישות", אמר רשל, שבעצמו מתנייד בכיסא גלגלים, והוסיף שאמנם ישנה התקדמות בחקיקה, בהסרת חסמים ובכוונות, אבל למציאות בשטח לוקח יותר זמן להדביק את הפער.

"כשבאים ליישם ולאכוף את החוק (חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות) מגיעות הבעיות, עד כדי מלחמות של ממש לגבי הלגיטימיות של החוק. פתאום יש מחלוקות על חוק שוויון, מהותו, סבירותו ומידתיותו. יותר מדי פעמים קיימים פערים בין אמונות, תפישות ואמירות לבין נכונות אמיתית לעשות ולשנות את המציאות של אנשים עם מוגבלות".

"אנחנו בנציבות עובדים בלי הפסקה כדי לעשות שינוי, ולעולם נהיה שותפי אמת של כל מי שמקדם זכויות של אנשים עם מוגבלות", אמר רשל בסיום נאומו. "העבודה שלנו לא תסתיים. ככל שהעולם ממשיך להתקדם בטכנולוגיה, כך יהיו יותר זכויות שצריך לקדם. לצערי, זה לא יעשה בלי התערבות חיצונית", והדגיש, "זכויות אנשים עם מוגבלות היא בשום פנים אופן לא נושא פוליטי. לא נקבל ניסיונות לחבל בוועידה מתוך מניעים פוליטיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!