דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
22.4°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.3°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 23.9°אילת
  • 21.3°טבריה
  • 14.7°צפת
  • 22.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שר החינוך בוועדת הכנסת: "השבתת הלימודים היא טעות קשה של הנהגת ההורים"

בדיון בוועדת החינוך הוצג מתווה הבגרויות החדש, שמשלב בין בחינת בגרות למטלות הערכה חלופית | אנשי חינוך ביקרו את הרפורמה הקודמת במקצועות ההומניים: "השטח לא מוכן היה לכך" | הנהגת ההורים: "מבקשים הקמה של צוות בו יש נציגות שלנו"

משמאל: יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב ושר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משמאל: יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב ושר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בוועדת החינוך שהתכנסה היום (רביעי) ועסקה במתווה הבגרויות החדש, התייחס שר החינוך יואב קיש להשבתת חטיבות הביניים והתיכונים ע" הנהגה ההורים. "הנהגת ההורים הייתה שותפה לשיח על מתווה הבגרויות החדש. עמדתם לא התקבלה בחלק מן הדברים וההחלטה שלהם ללכת להשבתה – זאת טעות קשה, אבל זכותם המלאה לפעול כך". יו"ר הועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) רפורמההוסיף כי "היה ראוי להמתין עם השביתה, כי הדיון היום נועד כדי לשמוע על ההשלכות של מתווה הבגרויות החדש."

סגן יו"ר הנהגת ההורים אודליה שיינדרורף הגיבה על דברי הביקורת וציינה שהמתווה יוצר עומס על התלמידים, "הרבה בתי ספר משתמשים במבחן כ'הערכה חלופית' שלהם ובנוסף המתווה הזה פוגע בציון המגן של תלמידים, ויש תלמידים שצריכים אותו. אנחנו מבקשים הקמה של צוות עם משרד החינוך בו יש נציגות שלנו, של ארגון 'מנהיגים' ומועצת תלמידים ושנמשיך לשפר את המתווה הנוכחי כי המתווה הזה חצי אפוי".

שיינרוף ציינה סיבה נוספת להשבתה: "לתלמידים אין ציוני מגן בשבועות האחרונים בגלל העיצומים של ארגון המורים. אני קוראת ליו"ר הועדה ולמנכ"ל המשרד להטיל את כובד משקלם להתערב ולהגיע להסכמה עם ארגון המורים. אנחנו תומכים בהעלאת שכר המורים, ולכן אנחנו מבקשים לפתור את המצב במהירות".

"השרים מתחלפים והדרך נשארת אותה דרך"

מנהלת אגף חברה מורשת ורוח מהמזכירות הפדגוגית ד"ר טלי יניב ורכז היסטוריה בתיכון במרכז הארץ רענן נוימרק העידו על הקשיים ביישום רפורמת הבגרויות הקודמת – רפורמת המח"ר ששרת החינוך הקודמת ד"ר יפעת שאשא ביטון החלה. יניב סיפרה כי "הקושי הראשון שנתקלנו בו היה מבחן מבוקר, שהוא מבחן פנימי עם תוקף חיצוני והסתבר לנו שהשטח לא מוכן לכך. ובמקביל התחלנו לעבוד על העבודה המסכמת ומתוך הבנה שלא אנחנו או המורים מוכנים למדנו שצריך להאט את הקצב. אני מאמינה שחייבים להמיר את בחינות הבגרות להערכה חלופית. השרים מתחלפים והדרך נשארת אותה דרך".

קושי נוסף הועלה בקיום רפורמת המחר הוא לגבי התכנותה בכיתות גדולות. "אני מלמד בשבע כיתות בבית ספר עם שלוש עמדות מחשבים", סיפר נוימרק, "לא הייתה לי יכולת לשבת עם 260 תלמידים עם שלוש עמדות מחשב ולעשות איתם עבודות. רבותיי אם אתם מבטלים את הבגרויות תבטלו את כל הבגרויות. אין בנים חורגים לאלוהים".

בוועדה הציגו את המתווה שר החינוך קיש ומנכ"ל המשרד אסף צלאל. "המתווה שלנו מבוסס על שלושה עקרונות. הראשון הוא החזרת החשיבות של מקצועות הספר למקומם. הדרך לשם היא החזרת ההערכה החיצונית, כי למדנו שהתלמידיםוההורים לא מעריכים את המקצועות האלו אם אין הערכה חיצונית. העיקרון השני היה הדרגתיות. אנחנו מעוניינים שהתלמידים ילמדו וייבחנו על מיומנויות המאה ה-21, אך זה לוקח זמן. והעיקרון השלישי הוא עקרון הבחירה. למנהלים ולמורים יש את יכולת הבחירה מתי להיכנס למתווה ועם איזה מקצוע".

הערכה חלופית תהווה 35% מהציון 

המתווה החדש מחולק כך: 35% בחינה חיצונית, כפי שהיה נהוג עד כה. 35% יהיו שתי משימות לפיתוח מיומנויות שהציון עליהן ניתן ע"י בית הספר, ו-30% הם הערכה הניתנת ע"י בית הספר המורכבת מהתנהגות והרגלי הלמידה של התלמיד (ציון המגן). ערכם של מקצועות אלו ימשיך להיות שתי יחידות לימוד.

אופני הערכה החלופיים המוצעים הם: פרזנטציה, כתיבת נייר עמדה, דף לימוד מבוסס מקורות, עיתון שיתופי, סיור לימודי, הסכת ותוצר יצירתי חזותי. אופן ההערכה ייבחר ע"י המורה ומנהל בית הספר. המשרד יקיים בקרה מדגמית על ציוני הבגרות.

המתווה יתחיל בשנת הלימודים הבאה תשפ"ד המכונה 'שנת הסתגלות' על שכבה י' ומעלה. בשנה זו יוכל בית ספר לבחור לקיים את המתווה החדש במקצוע אחד, ואת שאר המקצועות לקיים במתווה הנוכחי: 70% בחינת בגרות חיצונית ו-30% הערכה של בית הספר שיכולה להיות בחינה ויכולה להיות חלופית. גמישות נוספת שתינתן למנהלים היא פריסת תוכנית הבגרויות לאורך שלוש השנים של התיכון.

משרד החינוך החל בהטמעת התוכנית במפגשים עם מנהלי בתי הספר ומפקחים, ובהמשך יהיו השתלמויות למורים. מלבד מפגשים והשתלמויות, יהיה לכל בית ספר רכז תקשוב האחראי על הצד התפעולי של התוכנית ורכז הטמעה האחראי על הטמעת התוכנית בבית הספר. כבר היום תפקידים אלו קיימים בחלק מבתי הספר. נוסף על כל אלו יוקם דסק בו החומרים הנדרשים לבניית ההערכה חלופית ומקום לשאול שאלות. תוכניות בגרויות אחרות כמו ממיר דיגיטלי, חלוצי הערכה ותמ"ר ימשיכו כרגיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!