דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
20.0°תל אביב
  • 21.3°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 21.2°באר שבע
  • 24.0°אילת
  • 18.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

למרות הדיונים על עצירה: ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את שינוי בחירת השופטים

הוועדה אישרה שתי הסתייגויות שביטלו את הדרישה לגיוון סיעתי בהרכב הוועדה | יו"ר הוועדה רוטמן: "חוק מאוזן וטוב לכל עם ישראל" | חברי האופוזיציה הניפו דגלי ישראל וקראו לעברו: "ביריון"

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית את החוקים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, השינוי היחיד שנותר מבין חוקי הרפורמה המשפטית. ההצעות שאושרו הן הצעת החוק לתיקון חוק יסוד: השפיטה, והצעת חוק משלימה לתיקון חוק בתי המשפט. החוקים קודמו למרות הדיונים שעורך ראש הממשלה בנימין נתניהו על עצירת החקיקה. במהלך ההצבעות, אישרה הוועדה שתי הסתייגויות המבטלות את הדרישה לגיוון סיעתי בהרכב הוועדה.

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "החוק חוק מאוזן וטוב לכל עם ישראל. הרבה אנשים עסוקים בלהפיץ לכם פייק ניוז. אל תסמכו על מי שמוכר לכם לוקשים. תקראו את החוק. בכל מדינה דמוקרטית העם בוחר שופטים. לשופטים אין וטו על מי ייכנס בשערי בית המשפט ויש מנגנוני איזון שנועדו למנוע רוב מקרי שישתלט על מוסדות השלטון. כל זה נמצא בחוק."

חברי האופוזיציה הניפו דגלי ישראל וח"כ קריב צעק לעבר היו"ר: "ביריון. נפנה אותך מהבית הלא חוקי שלך."

הסעיף לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים בהצעת חוק: יסוד השפיטה, אושר הבוקר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה ברוב של שמונה חברי כנסת שהצביעו בעד הצעת החוק מול שבעה שהתנגדו לה. זהו השבוע האחרון למושב החורף של הכנסת, וביום ראשון הבא תצא הכנסת לפגרת פסח, שתימשך עד אחרי יום העצמאות.

ועדת החוקה דנה אתמול בהנמקת בקשות הרביזיה (הצבעה חוזרת) ל-5,400 ההסתייגויות לחוק יסוד השפיטה וחוק בתי המשפט העוסקים בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי ייתן שעה וחצי להנמקת בקשות הרביזיה באופן כולל. 10 דקות לכל סיעה, ו-20 דקות לסיעות יש עתיד והעבודה, כל אחת. לאחר מכן יתחילו ההצבעות על הרביזיות. עוד אמר ח"כ רוטמן שהוועדה תשוב להתכנס 10 דקות לאחר יציאת מליאת הכנסת להפסקה.

הוועדה דחתה את כל 5,400 ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה לחוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, במהלך הדיון הסוער הוציא יו"ר הוועדה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) את חברי הכנסת מהאופוזיציה. הדיון יחודש בהמשך היום להצבעות חוזרות על חלק מההסתייגויות (רביזיה) שבסופן תיערך הצבעה לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית שתאפשר להביא אותו לאישור סופי במליאה.

ועדת הכנסת קיבלה את בקשתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה להוסיף עוד ימי מליאה ולשנות את זמני הדיון, כדי לאפשר זמן חקיקה נוסף. המליאה תתכנס באופן חריג גם היום וגם ביום ראשון, וכן אושר להקדים את פתיחת הדיון במליאה מחר ל-10:00, שש שעות מוקדם יותר מהנוהל הרגיל שבו המליאה מתחילה.

במוצאי שבת קרא שר הביטחון יואב גלנט לעצור את החקיקה עד אחרי יום העצמאות, ולהתחיל הידברות על החוק. לקריאה זה הצטרפו גם חברי הכנסת יולי אדלשטיין ודוד ביטן מהליכוד. השר אבי דיכטר קרא גם הוא לעצירת החקיקה, אך בהמשך הודיע שיתמוך בהצעת החוק. אם יימנעו ארבעתם מלתמוך בחוק במליאה אך לא יצביעו נגדו, יהיו לחוק 60 קולות והוא עדיין יאושר. עם זאת, על פי הערכות, אישור החוק בלי תמיכת רוב חברי הכנסת יקל על בג"ץ לבקר אותו, ואף לבטלו.

החוק יכול לעבור לאישור המליאה מרגע שהוא אושר בוועדת החוקה במהלך שבוע הבא. ימי מליאת הכנסת הם שני, שלישי ורביעי, אך במקרה הצורך ניתן לכנסה גם ביום ראשון האחרון למושב הנוכחי. מרגע שיאושר החוק בוועדה לא ניתן לשנותו, אבל אפשר עדיין להעלות את ההסתייגויות להצבעה במליאת הכנסת, כשהסתייגות שמתקבלת יכולה לשנות את החוק.

לפי ההצעה של רוטמן, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה, ובמקום 9 חברים כיום יהיו בה 11 חברים, אך בפועל תתפקד כשתי ועדות שבהן חלק מהחברים קבועים וחלק מתחלפים. הוועדה למינוי שופטים לעליון, שמכונה "הוועדה הראשית", תדון בכל הנושאים לפתחה של הוועדה ובמינויים לעליון, והרכבה יהיה 3 שופטים מבית המשפט העליון, בהם הנשיאה; 3 שרים; 3 חברי כנסת מהקואליציה; ו-2 חברי כנסת מסיעות שונות מהאופוזיציה. שני שופטי עליון בכל כנסת ייבחרו ברוב רגיל, ולמינוי שאר השופטים תידרש הסכמה של חבר אופוזיציה או שופט.

לצד אותה ועדה ראשית, תפעל ועדה שתמנה שופטים לערכאות אחרות. לפי ההצעה, ההרכב יכלול את נשיאת העליון, נשיא של בית משפט מחוזי שנבחר על ידי נשיאי המחוזי, ונשיא של בית משפט שלום שנבחר על ידי נשיאי השלום. הרוב הנדרש בוועדה יהיה 7 מתוך 11, כך שהקואליציה לבדה לא תןכל למנות שופט לשלום או למחוזי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!