דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המחירים עלו, התרומות ירדו: בארגוני הסיוע מתמודדים עם ביקוש גובר לסלי מזון לפסח

בארגון 'לתת' ובעמותות הפועלות איתו מתאמצים לשמור על תמהיל הסל, וקוראים למימוש התחייבויות הממשלה להגדלת הסיוע במזון | סמנכ"לית השיווק, רוני אבירי: "הטלטלה שעוברת על החברה הישראלית משפיעה על יכולתנו לגייס את המשאבים הדרושים"

חלוקת מזון בבאר שבע (צילום: הדס יום טוב)
חלוקת מזון בבאר שבע (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

ארגון 'לתת' נערך לחלוקת סלי מזון לעשרות אלפי משפחות בכלל רחבי הארץ לפסח ורמדאן. השנה יינתנו חבילות מזון מוגדלות לחגים, מהן כ-15% לארוחות האפטאר ולעיד אל פיטר במהלך חודש הרמדאן. חלק מהסיוע יהיה בהצלת מזון של 21,000 טון מזון מהחי. נוסף על כך, יחולקו ישירות לבתים חבילות מזון ייעודיות לחג ל-1,450 ניצולי שואה במסגרת תוכנית 'סיוע לחיים'. שווי הסיוע, לרבות הצלת מזון, כ-21.5 מיליון שקל.

מחירי המוצרים עלו, התרומות ירדו

העלייה במחירים במשק ובשיעורי הריבית, שמקשה על רבים בחברה הישראלית, משפיעה רבות גם על העמותות. בתשובה לשאלת 'דבר' אומרים ב'לתת' שחוו עלייה של כ-15% במחירי סל המזון לחג בין פסח 2021 ל-2022, והשנה עלייה נוספת של כ-9% ביחס לשנה שעברה. לפי הארגון, "בחלק מהמוצרים הבסיסיים לחג הפסח ניכרת עלייה של יותר מ-20%".

כך למשל במצות (23%), קמח מצה (19%), שימורי טונה (23%), עוף (19%) ואורז (10%). "אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להשאיר את תמהיל הסל כפי שהיה בשנים עברו, אך לאור עליות המחירים והגדלת כמות המשפחות, זוהי משימה מורכבת", מדגישים בארגון, ומוסיפים גם שלאור העובדה שעמותות משלמות מע"מ אך אינן מזדכות עליו, הארגון הוציא למעלה מ-5 מיליון שקל במע"מ למדינה עבור רכישת מוצרי מזון, היגיינה וציוד סיוע חיוני.

מנגד, בארגון מציינים שלנוכח המצב הכלכלי, הם חווים ירידה בתרומות. לכך מתווספת הרפורמה המשפטית והטלטלה שעוברת בימים אלו החברה הישראלית, שתופסת את מרבית תשומת הלב הציבורית והתקשורתית. "להערכתנו, נכון להיום, ישנה ירידה של כ-25% בתרומות המגויסות מהציבור הרחב, וזה דרמטי".

עלייה של 23.2% בדרישה לסיוע במזון ב-2022

לפי דו"ח העוני האלטרנטיבי האחרון שפרסם 'לתת' בדצמבר 2022, ניתן לראות שב-2021 הייתה ירידה קלה בבקשות לסיוע בהשוואה לשיא משבר הקורונה. אולם, מתחילת שנת 2022, החל גידול בבקשות.

ב-2022 חל גידול בבקשות לסיוע במזון ב-23.2% ביחס לשנת 2021. רק בשנה זו צירף הארגון 15,000 משפחות חדשות למערך הסיוע, וכיום הוא תומך כארגון גג ובנק מזון ארצי ב-95,000 משפחות נזקקות, באמצעות 210 עמותות שותפות ב-125 יישובים בכל הארץ.

שנת 2023 רק החלה, אך לפי הארגון ישנה מגמה של התווספות משפחות. בצל המלחמה באוקראינה והמשך העלייה מאתיופיה שחלו השנה, מדובר בעיקר במשפחות עולים, ובמשפחות שקיבלו אזרחות לאחרונה. לרוב מדובר במשפחות צעירות, חלקן חד הוריות, ובצעירים ללא עורף משפחתי.

הסיוע ממשרד הרווחה: טיפה בים

מנהלי עמותות המזון מעריכים שבעוד 20 שנה מספר הנזקקים למזון יגדל, ו-81.3% מהציבור סבורים שבעוד 20 שנה מספר העניים יגדל. לדברי הארגון, אם לא תהיה התערבות ממשלתית משמעותית, הכוללת לקיחת אחריות על נושא העוני ואי הביטחון התזונתי, אין מנוס מכך.

לפי דו"ח העוני האלטרנטיבי של לתת, כבר היום 27.7% מממשקי הבית בישראל, שהן כ-830 אלף משפחות, חיות במצוקה כלכלית, ו-23.3%, שהן 698 אלף משפחות, חיות בעוני.

שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס), הכריז השנה על תוספת של חמישה מיליון שקלים לעמותות שעוסקות בחלוקת מזון לקראת פסח. עוד הודיע השר על  העברת כעשרה מיליון שקלים למשפחות המשתתפות במיזם לביטחון תזונתי, ויקנו תוספת של 300 שקל לכל אחת מכ-36,000 אלף המשפחות שמשתתפות במיזם.

ב'לתת טוענים שמדובר במהלך מבורך, אך זה בהחלט לא מספיק. "זהו לא גידול בתקציב, אלא סיוע חד פעמי לקראת חג הפסח הנוכחי. גם לאחר התוספת, רוב הנטל נותר על העמותות שעיקר תקציבן מבוסס על כספי תרומות", מסבירים, ומוסיפים שלכספים הללו אין השפעה על הארגון, לאור העובדה שישנן כ-265 אלף משפחות הנמצאות באי ביטחון תזונתי חמור לפי נתוני הביטוח הלאומי. "הסכומים הללו רחוקים ממתן מענה לכלל המשפחות. מעבר לכך, יש לזכור כי המשפחות האלו חוות מחסור לאורך כל השנה ולא רק לפני החג".

בארגון מזכירים גם את הבטחות הבחירות של ש"ס שעוגנו בהסכמים הקואליציוניים: "אנחנו מקווים שהממשלה תממש את הבטחות הבחירות להקצות מיליארד שקל לכרטיסי מזון' ולהעלות את התמיכה בחברה האזרחית ב-100 מיליון שקל".

למרות הקשיים, הישראלים מתנדבים

ב'לתת', שמבוסס על התגייסות מתנדבים זמניים וקבועים, מוסרים שרק בשנה האחרונה התנדבו בארגון 29,260 מתנדבים, חלקם מתנדבים קבועים וחלקם מצטרפים לכמה שעות לאריזה, איסוף או חלוקה של מזון.

"המתנדבים הקבועים שלנו ממשיכים במשימותיהם כרגיל ומרגישים מחוייבים ומחוברים לארגון ולמשפחות הנזקקות", אומרים בארגון, "לשמחתנו, גם ההתגייסות לקראת חג הפסח בעיצומה, ונראה שהמתנדבים מחפשים את ההזדמנות להתנדב ולעשות משהו טוב לקראת החג. אנו רואים היענות גם במבצע איסוף מזון שנערך בסניפי שופרסל, בו אלפי בני נוער ומשפחות מגיעים יחד לחוויית התנדבות ואיסוף מזון בסניף הקרוב למקום מגוריהם".

רוני אבירי, סמנכ"לית שיווק ופיתוח משאבים של ארגון לתת, אומרת ל'דבר' שהחג הנוכחי מעמיד את ארגון לתת ואת יתר ארגוני הסיוע במה היא מגדירה 'סערה מושלמת'. "מצד אחד, אנחנו חווים כבר מתחילת 2022 עלייה קבועה בצורך ובבקשות לסיוע. השכבות המוחלשות הן תמיד הראשונות להיפגע מיוקר המחיה וממצבים של משבר כלכלי, ובהתאמה, אנחנו עומלים קשה כדי להמשיך ולהגדיל את היקף הסיוע של הארגון במשך כל השנה, ולא רק לקראת החגים".

מהצד השני, טוענת אבירי, מדובר בארגון סיוע הומניטרי ישראלי, וככזה, הם מושתתים במידה רבה על התמיכה וההתגייסות של הציבור הישראלי. "הטלטלה שעוברת בימים אלו על החברה הישראלית תופסת את רוב תשומת הלב הציבורית והתקשורתית", היא מוסיפה, "ויש לכך גם השפעה ישירה על היכולת שלנו לגייס את המשאבים הדרושים לפעילות שלנו לקראת החג. למרות המצב ואולי דווקא בגלל המצב, צריך לעצור כדי לאפשר למי שזקוק לכך רגע מיוחד של חג".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!