דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי ממגורות חיפה ממשיכים בחסימת האתר: "חברת נמלי ישראל מסכנת את שלומם של העובדים"

העובדים ממשיכים במחאה זה היום השני, בטענה כי תנאי התחזוקה באתר ירודים והם נדרשים לסכן עצמם מדי יום | יו"ר איגוד עובדי התחבורה עו"ד אייל ידין: "קורא להנהלה להתעשת טרם החרפת הצעדים"

ממגורות חיפה (לשעבר ממגורון דגון) (צילום: יעקב / ויקימדיה קומונס)
ממגורות חיפה (לשעבר ממגורון דגון) (צילום: יעקב / ויקימדיה קומונס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי ממגורות חיפה (דגון) ממשיכים היום (שני), במחאה על תנאי הבטיחות הירודים בסביבת העבודה שלהם. זהו היום השני בו העובדים מפגינים ומונעים כניסה לאתר בטענה כי תנאי התחזוקה שלו ירודים וכי הם נדרשים לסכן עצמם בעבודתם, המבוצעת בתנאים פיזיים קשים ולא בטוחים. עקב המחאה, מזהירים יבואני התבואות כי הם חוששים שהעיצומים יקשו לספק את צורכי המשק בחודשים הקרובים ודורשים מחברת נמלי ישראל להתערב במשבר.

"המצב התפעולי והתחזוקתי של ממגורת דגון בחיפה ירוד מאוד", כתב אמש איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, למנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), איציק בלומנטל, "כבר תקופה ממושכת שהעבודה בה רצופה תקלות וקצב העבודה מקוטע, או איטי מאוד, עקב ציוד לא תקין או מושבת, ליקויים בטיחותיים, מחסור בעובדים ועוד. השבתת הממגורה כעת, עקב סכסוך עבודה בין העובדים לבעלים הקודם של הממגורה ולבעלים הנוכחי, לא באה כהפתעה".

רון הדגיש כי הממגורה היא מתקן חיוני, הפורק את רוב המזון המיובא לארץ – למאכל בני אדם ולמשק החי, ומכאן חשיבותה ברמה הלאומית-משקית. "הממגורה חייבת לעבוד בתפוקה מלאה, כדי למנוע משבר מזון מיותר בארץ. בשנים האחרונות עבדה הממגורה 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע, ללא הפסקה, וזו כנראה אחת הסיבות לתקלות החוזרות בה".

במכתבו עדכון רון שאוניה נושאת תבואות עוגנת בנמל חיפה כבר מאז ה-13 במרץ, ועד כה לא נכנסה לפריקה על רקע המשבר בממגורות – זאת כאשר כל יום המתנה של אוניה מעלה את העלויות בעשרות רבות של אלפי דולרים. לדבריו, בימים הקרובים צפויות להגיע לנמל עוד ארבע אוניות נוספות, הנושאות כ-200 אלף טון תבואות, ולא ידוע מתי תכנסנה לפריקה ומתי תסיימנה.

עובדי דגון ממגורות בחיפה חוסמים את הכניסה למפעל במחאה על תנאי בטיחות ירודים (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי דגון ממגורות בחיפה חוסמים את הכניסה למפעל במחאה על תנאי בטיחות ירודים (צילום: דוברות ההסתדרות)

לדבריו, בגלל עונתיות היבולים, ברבעון הראשון מגיעות פחות תבואות מאשר ברבעונים השלישי והרביעי. "מכאן שהעומס על דגון חיפה יהיה בעתיד הקרוב גדול יותר. לאור מצבה הנוכחי הרעוע, ספק מה יהיה". רון הדגיש כי לאור העובדה שהגידול המקומי בארץ הוא בהיקף שולי, מסתמך המשק בעיקר על ייבוא תבואות מהעולם. בשנת 2022 יובאו לישראל כ-5.5 מיליון טון תבואות ומספוא מסוגים שונים. ממגורת חיפה היא בגודל של 82 אלף טון, וקצב הפריקה היומי הממוצע בשנה שעברה עמד על: 14 אלף טון (ללא שבת, חג וגשם).

מחאת העובדים בממגורות מגיעה בהמשך להתרעות חוזרות ונשנות של ההסתדרות בנושא זה, ובצל סכסוך עבודה שהוכרז בעניין. בחודש שעבר הפגינו העובדים מול ביתו של יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל (חנ"י) עוזי יצחקי. מאז, כל הפניות של ועד העובדים ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות להנהלת חנ"י ולמפעיל החדש לא זכו למענה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה עו"ד אייל ידין, אמר: "הנהלת חנ"י ממשיכה לגרור רגליים וממאנת להגיע להסכמות שנועדו לשפר את סביבת העבודה, את הבטיחות ואת ביטחונם התעסוקתי של עובדי הממגורות. לא ניתן לרפות את ידי העובדים ולא נאפשר יותר את הסחבת שמסכנת את בריאותם ואת שלומם של העובדים. אני קורא להנהלה להתעשת ומתריע בפניהם טרם החרפת הצעדים. עובדים שיוצאים לעבודה חייבים לדעת שיוכלו לחזור הביתה בשלום. אני רואה בכך אחריות אישית להמשיך ולהיאבק על בטיחות העובדים. ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה יפעלו בכל הערוצים כדי להביא בשורה בנושא".

מחברת נמלי ישראל נמסר: ״חנ"י כלל איננה צד ליחסי העבודה בממגורה, עוד מיום הקמתה בשנת 1955. הממגורה מופעלת בזיכיון ע"י קבוצת מילניום, שזכתה בהפעלתה במכרז תחרותי ופומבי, לאחר הליך משפטי שנוהל בנושא. בשנים האחרונות, חנ״י השקיעה עשרות מיליוני שקלים בתחזוקת ובשדרוג הממגורה כמו כן, לחנ״י תכנית לשנים הקרובות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לטובת השקעות בתחזוקה ותשתיות הממגורה.
חשוב לציין כי בנמל אשדוד פועלת ממגורה חדשה, שבהקמתה הושקעו למעלה מ-250 מיליון ש״ח, והיא ערוכה לקלוט את אוניות התבואה ולהיענות לכלל צורכי היבואנים והמשק״.

הפגנת עובדי ממגורת דגון, באוגוסט 2022 (צילום ארכיון: יח"צ)
הפגנת עובדי ממגורת דגון, באוגוסט 2022 (צילום ארכיון: יח"צ)

ממגורת חיפה שהוקמו בשנת 1955, הם המתקן המרכזי באמצעותו נכנסים כ-75% מהדגנים המיובאים לישראל שם הם נפרקים מהאוניה ומועברים למשאיות ולקרונות הרכבת של היבואנים, באמצעות מערכת של מסועים. בשנים האחרונות מופעלות הממגורות באמצעות חברת גדות (לאחר שהופעלו במשך שנים על ידי חברת דגון), אולם באוקטובר 2022 פורסם מכרז חדש להפעלתן, בו גדות איננה מתמודדת. כך, בחודשים הקרובים צפויה רשות הנמלים לעדכן מי הזכיין החדש שצפוי להיכנס בנעליה, וזאת בשעה שזכויות העובדים בתהליך החלפת הזיכיון טרם הוסדרו.

במקביל, נכנסה גדות לשותפות עם חברת Adani ההודית ברכישת נמל חיפה במסגרת ההפרטה. כשבמסגרת המהלך הובטח לה זיכיון להקמת ממגורות חדשות בשטח הנמל שיחליפו את הממגורות הישנות הצפויות להפסיק לפעול בתוך כחמש שנים. בינתיים, טוענים העובדים בממגורות הקיימות כי תנאי העבודה ותחזוקת האתר לוקים בחסר ומסכנים את בטיחותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!