דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

איום מטורקיה / ארדואן מאיים: נציף שוב את אירופה בפליטים

בתגובה להחלטת האיחוד האירופי להשהות את הצטרפותה של טורקיה לאיחוד, מאיים כעת ארדואן לפתוח את גבולותיה של טורקיה. בפעם האחרונה שפעל כך, הוצפה אירופה במהגרים במה שנודע כ"משבר הפליטים".

נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן (צילום: AP)
נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן (צילום: AP)
אוריאל לוי

על רקע התקררות היחסים בין אירופה לטורקיה ובתגובה להחלטת האיחוד האירופי להשהות זמנית את המו"מ על הצטרפות טורקיה לאיחוד, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מאיים כי יציף את אירופה במהגרים.

בנאום שנשא באיסטנבול ביום שישי האחרון אמר ארדואן כי "אם תמשיכו, שערי הגבולות ייפתחו, לא אני ולא בני עמי יושפעו מהאיומים היבשים הללו. זה יקרה אם כולכם תאשרו את הצבעת (הפרלמנט האירופי)". אולריקה דמר, הדוברת של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אמרה בתגובה לדברים כי ההסכם בין האיחוד לטורקיה בעניין הפליטים הוא "אינטרס של כל הצדדים" והוסיפה כי "איומים מכל צד אינם מועילים".

ביוני 2015 חדלה טורקיה לחסום את המהגרים מלהפליג ליוון וכך הציפה את אירופה במהגרים, במה שנודע בתקשורת כ"משבר הפליטים". פקיד טורקי בכיר חשף את הנסיבות לשינוי המדיניות. הסיבה המינורית היא שלעומת טורקיה שהשקיעה 6 מיליארד דולר במחנות הפליטים מאז תחילת המשבר בסוריה, כל מדינות האיחוד האירופאי יחד השקיעו 418 מיליון דולר בלבד. הסיבה המשמעותית יותר כרוכה במלחמה נגד הכורדים, אותה חידשו הטורקים לאחר 20 שנה של שקט יחסי בין הצדדים. הסכסוך הטורקי-כורדי התלקח מחדש על רקע תמיכתה של טורקיה בדאעש, שהובילה כורדים רבים בטורקיה להיאבק בשלטונות הטורקיים.

אזרח טורקי מסייע לאישה וילדה סורית, שנפצעה בהתקפות הרוסיות, בדרכן לבית חולים בטורקיה (צילום: AP Photo/Halit Onur Sandal)
אזרח טורקי מסייע לאישה וילדה סורית, שנפצעה בהתקפות הרוסיות, בדרכן לבית חולים בטורקיה
(צילום: AP Photo/Halit Onur Sandal)

הפקיד הטורקי שהוזכר לעיל טען כי טורקיה החלה להפנות את הפליטים לאירופה במחאה על סירובה של אירופה לסייע לה ביצירת "רצועת הביטחון". בדצמבר 2015, לאחר שאנגלה מרקל הבטיחה להעביר לטורקיה 4 מיליארד יורו, הסכים ארדואן לאכוף את האיסור על מהגרים לצאת מחופיה. בכיר טורקי התגאה אז כי "האירופאים טעמו את כוחה של טורקיה" ופתחו את ארנקם. כעת ארדואן מאיים שוב להציף את אירופה במהגרים.

ארדואן התייחס בנאומו באיסטנבול גם להצעת החוק השנויה במחלוקת של מפלגת השלטון, לפיה יבוטל עונשם של גברים שהואשמו בתקיפה מינית אם, יתחתנו עם הקרבנות. לדבריו, הצעת החוק לא הוכנה בזהירות הראויה, והוא מאמין שהסוגיה הזו תחזור להצבעה בפרלמנט אחרי תיקונים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!