דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

"מכוונים גבוה": מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים תשחק לראשונה במוקדמות היורוקאפ

הקבוצה הראשונה בענף מהמגזר הערבי, עשתה בשלוש שנותיה דרך מרשימה כשזכתה בגביע לאומית ב', עלתה לליגת העל והשתתפה בטורניר בדובאי | מאמן הקבוצה, ערן לויטה: "זה טורניר עם קבוצות ברמה גבוהה, מקווה שנעשה משהו יפה, שהשחקנים ילמדו ויתפתחו מזה"

ערן לויטה, מאמן קבוצת מג'ד אל כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)
ערן לויטה, מאמן קבוצת מג'ד אל כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים תפתח ביום שישי את טורניר מוקדמות היורוקאפ שנערך בשאלון, צרפת. הקבוצה, שהוקמה רק לפני שלוש שנים, תשחק לראשונה במוקדמות המפעל האירופאי. "זה טורניר עם קבוצות ברמה גבוהה. חלקן מגיעות מוכנות מאוד, מליגות ברמה גבוהה כמו איטליה וצרפת", אומר ל'דבר' ערן לויטה, מאמן הקבוצה.

בטורניר משתתפות עשר קבוצות, מחולקות לשני בתים. מג'ד אל-כרום משובצת לבית מספר 1 עם המארחת שאלון מצרפת, וולפי רוז פירנצה מאיטליה, ברס מבריטניה ורולר בולס נינאן מבלגיה. הקבוצה שתסיים ראשונה בכל בית, תעפיל בעונת 2023/24 לטורניר היורוקאפ. הקבוצה הישראלית תנסה להפתיע ולהצטרף בעונה הבאה לשלושת הישראליות שכבר מופיעות בטורניר באופן קבוע – ספיבק רמת גן, בית הלוחם חיפה ובית הלוחם ת"א.

קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)
קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)

"אני מקווה שנעשה משהו יפה, אין סיכוי גדול לסיים מקום ראשון. זה יהיה קשה השנה ואני מקווה שלאט לאט השחקנים יראו, ילמדו ויתפתחו מזה. כך נוכל להתקדם", אומר לויטה, שמתכנן את טבילת האש הראשונה במחשבה על ההמשך בשנים הבאות. "הרעיון הוא להראות לכולם שאפשר. אנחנו מכוונים גבוה, בסוף זה גם יקרה. בינתיים אנחנו מצליחים לעמוד במטרות שאנחנו מציבים לעצמנו".

מה הסיכויים שלכם מול הקבוצות האחרות?
"הקבוצה האיטלקית היא הקבוצה הכי חזקה בטורניר הזה, היא נמצאת במקום החמישי באיטליה, שזאת ליגה מאוד חזקה. את הקבוצות האחרות אנחנו פחות מכירים, הן ברמה טיפה יותר טובה משלנו, אבל איתן נוכל להתמודד, שם יש לנו סיכוי. אנחנו ננסה לעשות את שלנו".

"תביאו אולם, אני אביא כיסאות"

מג'ד אל-כרום היא הקבוצה הראשונה מהמגזר הערבי בכדורסל כיסאות גלגלים ובשלוש שנותיה עשתה דרך מרשימה בענף. תוך שנתיים בלבד הצליחה לעלות שתי ליגות, לזכות שנתיים ברציפות בגביע הליגה השלישית והשנייה ולעלות לליגת העל.

קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים חוגגים אליפות בליגה לאומית ב' (צילום: אלבום פרטי)
קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים חוגגים אליפות בליגה לאומית ב' (צילום: אלבום פרטי)

את הקבוצה הקימו מהראן חמדאן ויוסף מנאע, שחקני כדורסל כיסאות גלגלים ששיחקו באותו הזמן באיל"ן חיפה מליגת העל. "היה לנו את הרעיון להקים את הקבוצה בכפר. חשבנו על כל מיני אנשים בכפר שהם בעלי מוגבלויות אין להם איזה חוג או פעילות או סוג ספורט כל שהוא שהם יכולים לעשות ואז חשבנו לפתוח את הקבוצה בכפר", מספר חמדאן. "דיברנו עם המאמן ערן לויטה ישבנו ביחד וסיפרנו על הרעיון. הוא התלהב מזה ורצה לפתח את האזור שלנו מבחינת כדורסל".

חמדאן (32) נפצע ב-2012, לאחר שנה חיפש ענף ספורט שיוכל לעסוק בו כחלק מהתהליך השיקומי והחליט להצטרף לכדורסל. "דיברתי עם חבר (מנאע) על כל מיני ענפי ספורט, ביניהם גם כדורסל", מספר חמדאן, שהצטרף למועדון בכרמיאל ובהמשך שיחק שמונה שנים באיל"ן חיפה.

מהראן חמדאן, מייסד קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)
מהראן חמדאן, מייסד קבוצת מג'ד אל-כרום בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: עלמא מכנס קז)

לויטה נפצע מנפילה בבית הספר, התחיל לשחק בגיל 17 בספיבק רמת גן, משם עבר לאיל"ן חיפה ולבית הלוחם חיפה. הוא הצטרף לנבחרת ישראל ובהמשך החל לאמן את איל"ן חיפה. "ב-2018 יוסוף פנה אליי ואמר לי שהוא רוצה להקים משהו במגזר הערבי", הוא מספר. "אמרתי 'תביאו אולם ואני אביא כיסאות, ונתחיל לאט לאט'".

השחקנים הצליחו לארגן אולם. חלק מהכיסאות שהביא לויטה היו כל כך ישנים כשהם קיבלו אותם במתנה, וחלק אחר הם היו צריכים להחזיר אחרי כל אימון לקבוצות שמהן הם לקחו אותם. האתגר האמיתי היה למצוא שחקנים חדשים בכפר ולשכנע אותם להצטרף לקבוצה. "חיפשנו חבר'ה נכים, כדי שנוכל להתחיל איתם", מספר לויטה. בהתחלה הם ניסו לגייס בבתי ספר לחינוך מיוחד בכפר, אבל היו שם רק שניים שהתאימו לכדורסל.

"ההתחלה הייתה קשה מאוד", נזכר חמדאן. שחקני הקבוצה החלו בגיוס שחקנים, הלכו לבתים והוציאו אותם לאולם הכדורסל עד שנוצרה קבוצה עם חבורה צעירה שלעולם לא נגעו בכדור.

קבוצת מג'ד אל- כרום בביקור בדובאי (צילום: חוסם אדריס)
קבוצת מג'ד אל- כרום בביקור בדובאי (צילום: חוסם אדריס)

ההצלחה הייתה מהירה. הקבוצה עלתה ליגה שנתיים רצופות ובסוף העונה שעברה במועדון הצעיר היו בדילמה האם לפתוח את העונה בליגת העל ולהתחיל לשחק ברמות הגבוהות יותר או להמשיך להמשיך להיות הקבוצה הטובה ביותר בליגה הלאומית. "החלטנו בסוף לעלות לליגת העל, ללמוד קצת, שהחברה יראו שזאת רמה שונה מהליגה לאומית. היו לנו כמה ניצחונות והיו לנו כמה הפסדים. ככה לומדים, זאת המחשבה שלנו בלקדם את המועדון ולקדם את השחקנים".

כחלק מהתפתחות והגדילה של המועדון, יצאה הקבוצה בחודש אוגוסט האחרון למספר משחקים בדובאי. הקשר נוצר כאשר חמדאן היה בנסיעה לנסיכות הערבית עם עמותת נגישות ישראל. "כאשר הוא אמר לי שהוא נוסע לדובאי, אמרתי לו אתה לא חוזר הביתה בלי לארגן משחקים", מספר לויטה.

מרי סילברמן, שחקנית מג'ד אל-כרום במשחק בדובאי (צילום: חוסם אדריס)
מרי סילברמן, שחקנית מג'ד אל-כרום במשחק בדובאי (צילום: חוסם אדריס)

לחמדאן היה חבר בדובאי שחלק מאחת הקבוצות המקומיות. "כשהייתי שם דיברתי איתו, הוא הזמין אותי למועדון שלהם. דיברתי איתו שנעשה משהו משותף. נסענו לדובאי היו מספר משחקים עם אחת הקבוצות והיו ממש משחקים חבל על הזמן".

"המטרה שלנו שיהיה לנו מועדון בכפר שמגדל שחקנים"

הקבוצה נמצאת כרגע במקום החמישי מתוך שמונת קבוצות הליגה ומנסה להבטיח עוד שנה בליגת העל  "המטרה היא להישאר בליגת העל. בינתיים אנחנו עומדים במטרה, אבל יש עוד פלייאוף תחתון ואנחנו צריכים לנצח את המשחקים", אומר לויטה.

מה המטרה שלכם לשנים הקרובות?
לויטה: "מבחינתי קודם כל זה התבססות בליגת העל, להגיע למצב שאנחנו בטוחים ולא נלחמים כל הזמן ומפחדים לרדת ליגה. אני רוצה שחוץ ממג'ד אל-כרום זה יתפתח בעוד מקומות שזה יגיע לבית שלהם. פתחנו עוד קבוצה אחת שנמצאת בגולן. חברה שרובם דתיים והם קשורים גם אלינו. היום אנחנו בעצם 3 קבוצות והשילוב הזה הוא באמת נהדר".

חמדאן: "המטרה היא להישאר בליגת העל בלי לחץ ולפתח שחקנים חדשים. המטרה שלנו שיהיה לנו מועדון בכפר שמגדל שחקנים. אנחנו רוצים שאנשים יגיעו ממש לבד. כרגע אנחנו עדיין הולכים לבתים ומביאים שחקנים, מוציאים אותם מהבית. מקווה שלאט לאט זה ישתנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!