דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית הדין לעבודה פסק נגד מורי התיכונים, וחייב אותם להעביר למשרד החינוך את ציוני המגן

שופטי הארצי קיבלו את בקשת משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי לצו מניעה, לאחר מעל חודש בו נקטו המורים עיצומים | עוד נקבע שהצדדים ייכנסו למו"מ אינטנסיבי עם מתווך מוסכם | יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "בית הדין קיפח את זכותם הבסיסית של עובדי ההוראה להיאבק"

יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום (שני) את בקשת משרדי האוצר והחינוך ומרכז השלטון המקומי לצו מניעה נגד עיצומי ארגון המורים העל יסודיים, וקבע שמורי התיכונים יעבירו לבתי הספר ולמשרד החינוך את ציוני המגן של התלמידים הניגשים לבגרות. עוד נקבע שהצדדים ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי בחודש הקרוב, עם מתווך מוסכם.

בהחלטת הרכב השופטים בראשות הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, סגן הנשיאה אילן איטח והשופט אילן סופר נקבע שהצדדים "יפנו אל הממונה על יחסי עבודה במשרד העבודה, עו"ד רבקה וורבנר, יקיימו איתה פגישה ראשונית על מנת לבחון אפשרות שהיא תשמש כמתווכת במשא ומתן בין ארגון המורים לבין משרד האוצר, או לחילופין שתציע מתווך אחר בהסכמת הצדדים, וזאת במטרה להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי יותר ממה שהתנהל עד היום בתקווה לסיימו תוך חודש וחצי מהיום. "

עוד נקבע ש"המורים ימסרו לידי התלמידים באופן מיידי ובשוטף את הציונים בבחינות המתכונת כולל הציון השנתי, והמחברות של הבחינות בהן כתובות ההערות לרבות הערכות מילוליות ככל שהן קיימות. ציונים אלה יוזנו במערכות בית הספר ויועברו למחשב של משרד החינוך. רשמנו את הצהרתו של מר דוד גל, ראש אגף בחינות, כי לא יעשה שימוש ולא יפורסם הציון שיוזן בתוך מערכות המחשב במשרד החינוך וזאת עד להגעה להסדר או 10.6.2023 או החלטת בית הדין לפי המוקדם מביניהם. בית הדין יקבע מועד לדיון על מנת לברר את התקדמות המשא ומתן והמשך ההליכים שבין הצדדים ביום 30.5.23 בשעה שתישלח לצדדים".

החלטה זו הוצגה לצדדים כהצעה, שנציגי הממשלה ומרכז השלטון המקומי הסכימו לה, ואילו ארגון המורים דחה את הקביעה שהציונים הועברו והסכים להאצת המשא ומתן בלבד.  השופטים קבעו"לאחר שבחנו את טענות הצדדים אנו סבורים כי בשלב זה יש להורות על הזנת הציונים ממחשב בתי הספר למחשב משרד החינוך בהתאם להצהרתו של מר גל אנו מורים כי לא יעשה בנתונים אלה כל שימוש עד להחלטה אחרת של בית הדין או הסכמת הצדדים, החלטתנו זו נסמכת על שיקולים של מאזן הנוחות, המידתיות בפגיעה בתלמידים ושמירה על טוהר הבחינות. .6 ניתן בזאת תוקף של החלטה לאמור לעיל."

יו״ר ארגון המורים, רן ארז, ביקר בחריפות את ההחלטה ואת משרד האוצר: "פעם נוספת המעסיקים ונציגי הממסד הממשלתי והשלטון המקומי יצאו מבית הדין הארצי לעבודה עם כל תאוותם בידם. עוד פעם המורים אולצו על ידי בית הדין להפסיק את מאבקם הצודק למען שיפור שכרם ותנאי עבודתם. בית הדין הארצי לעבודה תרם בדרך זאת למשרדי האוצר, החינוך והשלטון המקומי להמשיך לקפח את זכותם הבסיסית של עובדי ההוראה להיאבק על שיפור שכרם ותנאי עבודתם. ובכך לקדם את מערכת החינוך על תלמידיה, ביום הזנ לא רק המורים צריכים להיות עצובים אלא גם ההורים והתלמידים בבחינת: 'את נפשי הצלתי כעת' ואחריהם המבול".

העיצומים שהתחדשו לפני כחודש, כללו אי בדיקת מבחנים, כולל בחינות מתכונת, ועקב כך עלול להתעכב מתן ציוני המגן של תלמידים שניגשים לבגרות.

הסכם השכר הקודם של מורי התיכונים, שעיגן את רפורמת 'עוז לתמורה', הסתיים בסוף 2021. המשא ומתן החל בפברואר 2022, אולם לדברי ארגון המורים, המייצג את מורי התיכונים שמועסקים בשלטון המקומי ובבעלויות כמו אורט ועמל, לא חלה בו התקדמות משמעותית, והארגון נוקט בחודש האחרון בעיצומים בהם: שביתה בת יום אחד, אי-מתן ציונים, אי-יציאה לטיולים ופעילויות חוץ ודחיית יום הלימודים ל-12:00 ביישובים שונים.

הארגון דורש שהשכר ההתחלתי למורה מתחילה עם תואר MA יושווה לשכר הממוצע במשק, שעומד על 12.2 אלף שקלים ברוטו, ושכר מורה מתחיל עם תואר BA יעמוד על 12% פחות מהשכר הממוצע במשק. הארגון דורש ששכרם של עובדי ההוראה הקיימים יועלה בהתאמה, בשיעור של כ-30%, באמצעות הגדלת רכיב הוותק וגמולי ההשתלמות.

חלק מדרישות השכר נוגעות גם למנהלי בתי הספר, שהארגון דורש עבורם תוספת משכורת קיץ (משכורת 13), שכוללת את סיכום שנת הלימודים, הכנת בית הספר לשנת הלימודים הבאה וביטול תוספת ותק בניהול.

מלבד הדרישות הנוגעות לשכר, דורש הארגון להסדיר את העברות הבעלות, רצף ימי מחלה, פדיון ימי מחלה, הכרה בוותק של מי שעשה הסבה להוראה וביטול הביורוקרטיה הנדרשת ממורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!