דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה לשביתת המורים בתיכונים, הלימודים יתקיימו כרגיל

הצו ניתן בעקבות הכרזת ארגון המורים בשישי על שביתה בת יום אחד בשכבות י' וי"א, במחאה על חוסר התקדמות במשא ומתן | באופן חריג, בקשת משרד החינוך התקבלה במעמד צד אחד: "המשא ומתן מתקדם, ההודעה ניתנה בשישי בצהריים מבלי שיש זמן מספק להיערך"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה הוציא הערב (מוצ"ש) צו מניעה לשביתת המורים בתיכונים שתוכננה למחר. עקב כך, הלימודים בתיכונים מחר יתקיימו כרגיל. לצד זאת עיצומי הארגון שכוללים מניעת טיולים, פעילויות חוץ וכינוס ועדות שונות בבתי הספר יימשכו.

החלטת בית הדין ניתנה בעקבות הכרזת ארגון המורים אתמול (שישי) על שביתת אזהרה בראשון הקרוב בשכבות י'-י"א, ופניית משרד החינוך בבקשת צו מניעה לשביתה לפני כניסת השבת. לטענת הארגון, שביתת האזהרה הוכרזה במחאה על התקיעות במשא ומתן להסכם שכר חדש למורי התיכונים, ובעקבות החלטת בית הדין בשני האחרון, לפיה על ארגון המורים למסור למשרד החינוך ולבתי הספר את ציוני המגן של תלמידי השכבות י'-י"א.

באופן חריג, בבית הדין הארצי קיבלו את הבקשה לצו מניעה ללא דיון בהשתתפות הצדדים. נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט-ליבנה, יחד עם סגן הנשיאה אילן איטח והשופט אילן סופר, נימקו את החלטתם בהתנהלות חסרת תום לב של ארגון המורים, מכיוון שבעקבות ההחלטה הקודמת החלו הצדדים במשא ומתן בתיווך הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, שנקבעה לו פגישת המשך. עוד קבעו השופטים שהארגון לא נימק את ההחרפה בצעדים, הודיע עליהם לתקשורת ולא למעסיקים, ועשה זאת ברגע האחרון, בשישי בצהריים, מבלי שלצדדים האחרים היתה אפשרות להיערך לשביתה או להגיע להסכמות שימנעו אותה.

לדברי השופטים, "הגם שאין זה מדרכו של בית הדין ליתן כנגד צעדים ארגוניים סעדים במעמד צד אחד, ראינו לנכון לחרוג ממנהגנו. זאת לאור השילוב של הטעמים הבאים: הראשון, צעדים ארגוניים אמורים להיות אמצעי לקידום המשא ומתן. והנה כעולה מהבקשה לכאורה המשא ומתן מתקדם ואף נקבעה ישיבת המשך קרובה (בשים לב לאילוצים של הממונה ויו"ר ארגון המורים); השני, דרך ההודעה – מסירת הודעה לכלי התקשורת ולא ישירות למעסיקים באופן שיכול לאפשר להם לעמוד על טעמי ההחרפה ולנסות להסיר טעמים אלה; השלישי, עיתוי ההודעה – צהרי יום שישי, ביחס לצעדים כבר ביום ראשון בבוקר מבלי שיש זמן מספק להיערך או לברר את סיבת ההחרפה בצעדים הארגוניים".

השופטים ציינו ש"בהחלטתנו זו אנו מביאים בחשבון כי הנטען בבקשה הוא בבחינת המצב הלכאורי, שכן טרם נשמעה עמדת ארגון המורים. יחד עם זאת, בדיון לפנינו ההצעה לפנות לממונה עלתה על ידי ארגון המורים, המפגש אצל הממונה אמור היה להימשך ולא מוצה וההחלטה להחריף את הצעדים עלתה רק למחרת מבלי לפרט את ההסבר ל'שינוי הכיוון' – כל זאת לכאורה שלא בהתאם לחובות תום הלב המוטלות על צד להליך ולא כל שכן צד לסכסוך קיבוצי. לאמור נוסיף כי לוח הזמנים שארגון המורים החליט להציבו כעובדה מוגמרת לא מאפשר את בירור המצב לאשורו באופן שלכאורה לא עולה עם חובות תום הלב ומאזן הנזקים בהנתן הטעמים הנ"ל – מצדיקים לטעמנו לחרוג מהמקובל ולהענות לבקשה הראשונה (צו מניעה לשביתה בראשון).

עם זאת השופטים דחו בקשה נוספת של משרד החינוך, שדרשה להבהיר את ההחלטה הקודמת של בית הדין, לפיה מורי התיכונים יעבירו לתלמידים, לבתי הספר ולמשרד החינוך את ציוני המגן ואת הציונים וההערות על בחינות המתכונת של התלמידים שניגשים לבגרויות, מכיוון שלטענת משרד החינוך, הארגון לא הנחה את חבריו לעשות זאת. ביחס לבקשה זו, קבעו השופטים שהארגון יגיש את עמדתו עד יום ראשון בצהריים.

לדברי השופטים, "איננו סבורים כי בעניין זה יש מקום ליתן סעד במעמד צד אחד, וקודם לכן יש לקבל את תשובת ארגון המורים לנטען בבקשה בקשר לצורך בהבהרת הצו הקודם. הנחתנו היא שארגון המורים מקיים את צווי בית הדין כרוחם וכלשונם ובהתאם כי הוא הוציא הנחיות מתאימות לכלל המורים ואף מוודא כי הנחיות אלה מיושמות לאלתר, במיוחד בכל הנוגע לבחינות הבגרות הקרובות. זאת הן ביחס למסירת הנתונים, בחינות המתכונת, הציונים וההערכות המילוליות לתלמידים, והן ביחס להזנת הנתונים".

שר החינוך יואב קיש בירך על החלטת בית הדין לעבודה: "מברך על קבלת עמדת משרד החינוך. ‏קורא ליו"ר ארגון המורים והאוצר להיכנס למו"מ וגישור בקצב גבוה ולהתפשר. ‏מספיק לפגוע בתלמידים".

רן ארז יו"ר ארגון המורים אמר אתמול עם ההודעה על העיצומים: ״צר לי לראות את חוסר העניין שמגלה שר החינוך, יואב קיש, על המתרחש במערכת החינוך, על המחסור במורים מקצועיים, על הנטישה הקיימת והזלזול של פקידי האוצר בתביעות המורים העל יסודיים".

שר החינוך יואב קיש הגיב אתמול להודעה על העיצומם: "השיטה החוזרת של רן ארז יו"ר ארגון המורים על הכרזת שביתה ליום ראשון בסוף שישי לא תצליח", אמר שר החינוך יואב קיש, "רן ארז פוגע בתלמידים ולא מקיים את החלטת בית המשפט על בוררות עם האוצר. משרד החינוך בהובלתי יעשה את כל הנדרש על מנת למנוע שביתה פראית זו. לכל מחלוקת באשר היא יש מקום, אך לא במחיר של פגיעה בתלמידי ישראל".

בהחלטת בית הדין משני האחרון נקבע שמלבד העברת ציוני המגן וציוני בחינות המתכונת, שהושהו עקב העיצומים, ארגון המורים ומשרד האוצר יכנסו למשא ומתן אינטנסיבי בחודש הקרוב עם מתווך מוסכם. שאר העיצומים, הכוללים אי יציאה לפעילויות חוץ ואי השתתפות של מורים בוועדות בית ספריות עודן בתוקף.

דרישת הארגון: שכר מורה מתחיל בתיכון עם תואר שני יושווה לשכר הממוצע במשק

ארגון המורים דורש שהשכר ההתחלתי למורה מתחילה עם תואר MA יושווה לשכר הממוצע במשק, שעומד על 12.2 אלף שקלים ברוטו, ושכר מורה מתחיל עם תואר BA יעמוד על 12% פחות מהשכר הממוצע במשק. הארגון דורש ששכרם של עובדי ההוראה הקיימים יועלה בהתאמה, בשיעור של כ-30%, באמצעות הגדלת רכיב הוותק וגמולי ההשתלמות.

חלק מדרישות השכר נוגעות גם למנהלי בתי הספר, שהארגון דורש עבורם תוספת משכורת קיץ (משכורת 13), שכוללת את סיכום שנת הלימודים, הכנת בית הספר לשנת הלימודים הבאה וביטול תוספת ותק בניהול.

מלבד הדרישות הנוגעות לשכר, דורש הארגון להסדיר את העברות הבעלות, רצף ימי מחלה, פדיון ימי מחלה, הכרה בוותק של מי שעשה הסבה להוראה וביטול הביורוקרטיה הנדרשת ממורים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!