דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

וולט תנתק 500 שליחים מהאפליקציה

לאחר שוולט נאלצה לכסות על אי-תשלום שכר של אחת מחברות הקבלן המספקות תלושים ושירותי מס לשליחי וולט, היא החליטה להפסיק את ההתקשרות איתה, ומתנה את המשך ההתקשרות עם 500 השליחים בכך שיפתחו תיק עצמאי | בשל תקופת החגים, שליחים רבים לא הספיקו לפתוח תיקים ועלולים לאבד את פרנסתם

שליחי וולט שטוענים שלא קיבלו את שכרם משוחחים עם עובדי החברה ליד משרדיה בתל אביב (צילום: הדס יום טוב)
שליחי וולט שטוענים שלא קיבלו את שכרם משוחחים עם עובדי החברה ליד משרדיה בתל אביב (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

ענקית המשלוחים וולט הודיעה כי תנתק מחר (שני) את קשריה עם כ-500 שליחים שלה, העובדים מולה דרך חברת הקבלן "בית לעצמאי", זאת לאחר שהחברה החליטה החברה לא לאפשר לשליחיה להיות מועסקים דרך חברות קבלן, אלא לחייבם לעבוד מולה דרך עוסק עצמאי או חברה בע"מ בלבד.

בדומה לחברות פלטפורמה דומות, וולט אינה מעסיקה את שליחה ולא מנהלת עמם יחסי עבודה, והשליחים עובדים תחתיה כ"קבלנים עצמאיים", ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות, אך גם ללא מלוא החופש ממנו נהנים עצמאיים מלאים, כמו קביעת עלות השירות, ניהול בנק לקוחות, אפשרות להעסיק עובדים ועוד.

בשל המעמד הלא ברור, שליחים רבים, ובמיוחד צעירים, העדיפו לפנות ל"חברות תלוש" שונות כדי להסדיר את מעמדם וזכויותיהם מול רשות המיסים והביטוח הלאומי (הפרשת פנסיה, דמי בריאות, תשלום מיסים ועוד), שהציעו להם שירותים אלה עבור אחוז מרווחיהם. לאחר שמספר חברות שעבדו עמה בצורה זו נחשדו בעבירות מס, יחסי עבודה ועבירות נוספות, וולט החליטה כבר בשנה שעברה על התנתקות מחברות הקבלן, אז הודיעה שלא תנהל יחסים עם שליחים חדשים שירשמו לעבודה תחת חברות קבלן, והמליצה לשליחיה הקיימים לעבור גם כן להתקשרות ישירה מולם דרך עוסק מורשה או פטוּר, או דרך חברה בע"מ.

לאחרונה עלו לכותרות מספר חברות נוספות, בהן חברת "3 אחוז" וכן "תלוש לעצמאי", שבעליה נעצר בחשד להעלמת מס. וולט, שנאלצה לכסות על שכר שלא שולם לשליחיה בעקבות הפשיטה של רשות המיסים ולנתק את יחסיה עם "תלוש לעצמאי", הודיעה ל-500 שליחיה ששכרם משולם דרך חברה זו, שעליהם לפתוח תיקי עוסק פטור או מורשה אם יבקשו להמשיך לעבוד כשליחים בחברה.

לדברי מספר שליחים הצפויים להיות מנותקים, החברה נתנה לשליחים המועסקים דרך החברה התראה של חודש ימים בלבד, ובגלל שרובם היו ימי חג, לא הספיקו לפתוח תיקי עוסק, או שהם מנועים מלפתוח אחד כזה בקרוב. חלקם דורשים מהחברה לאפשר להם לטפל בנושא עד סוף השנה. לטענתם, וולט מאפשרת לעובדים הזרים העובדים כשליחיה, בעיקר בתל אביב, להמשיך להיות מועסקים דרך חברות קבלן אחרות, כאשר את השליחים הישראליים היא מחייבת להירשם כעצמאים.

מאז אוגוסט 2020 מתנהלת כנגד וולט תביעה ייצוגית להכרה בשליחיה כעובדים הזכאים לזכויות סוציאליות ושכר מינימום. וולט ערערה על החלטת בית הדין האזורי לעבודה תל אביב לקבל את התביעה הייצוגית, הדיון בערעור צפוי להתקיים ביוני הקרוב בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים.

אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד הגיב: "ניתוק 500 שליחי וולט מהאפליקציה בלחיצת כפתור בשל הצורך שלהם להיות מועסקים, חושפת שוב איך הלכה למעשה וולט שולטת בכל אספקט של עבודת הוולטרים, ואיך בלחיצת כפתור ניתן הלכה למעשה לפטר 500 עובדים. מדובר בעובדים מוחלשים שראוי היה לתת להם יחס אחר".

מוולט נמסר: ״וולט סיימה את ההתקשרות למתן שירותי שליחויות עם חברת בית לעצמאי, מכיוון שהחברה לא עמדה בהתחייבויות שלה ולא שילמה בזמן לשליחיה. על מנת לסייע לנפגעי בית לעצמאי, איפשרה וולט ״תקופת מעבר״ לשליחים, עד סוף אפריל, במהלכה יערכו ויפתחו עוסק עצמאי. רוב השליחים אכן פתחו עוסק עצמאי והשליחים שלא התחילו בתהליך בתקופת המעבר, ירדו מזמינות. ככלל, מאז ינואר 2022 וולט מקיימת התקשרויות חדשות עם שליחים עצמאיים, בעלי עוסק פטור, מורשה או חברה בע״מ. שליחי וולט הם עצמאיים ואנו מאמינים שזוהי הדרך הטבעית והמועדפת לטובת רווחת השליחים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!