דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השרה רגב: חברת נת״ע לא תנהל את פרוייקט המטרו בשל כשלים ואיחורים ברכבת הקלה

שרת התחבורה הודיעה שהחברה לא תעסוק בהקמת הרכבת התחתית, ותתמקד בהפעלת קווי הרכבת הקלה של גוש דן כדי למנוע תקלות נוספות | במקביל, בוטלה הארכת הרכבת הקלה עד לראשון לציון לטובת סלילת כבישים נוספים

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) הודיעה היום (שלישי) כי החליטה להביא לממשלה החלטה שתוציא את ניהול המטרו מחברת נת"ע, לאחר סיור שקיימה בקו האדום של הרכבת הקלה, שנמצא כעת בשלב הרצה.   

לפי הודעת השרה, ההחלטה הזאת תאפשר לנת"ע להתמקד כל כולה בקו האדום, בקו הסגול ובקו הירוק, על מנת שהמשגים של הקו האדום לא יחזרו על עצמם גם בקווים הסגול והירוק. 

רגב לא הודיעה לאיזו חברה תעבור האחריות על המטרו, אך גם לאור הכשלים, אין בנמצא חברות ממשלתיות עם יכולות מקצועיות מקבילות או עדיפות לחברת נת"ע בפרויקט כה גדול. חברת נתיבי ישראל היא בעלת נסיון במסילות בין עירוניות, אך לא בעבודה בתוך המטרופולינים. אם הממשלה תאשר את ההחלטה, הרי שהרכבת הקלה והמטרו לא רק יפוצלו בחברה המפעילה, לצד רכבת ישראל הממשלתית, אלא גם יפוצלו ברמת ניהול הפרויקט בין הרכבת הקלה בנת"ע, והמטרו בחברה אחרת.  

פרוייקט המטרו נועד להיות פרויקט התשתית הגדול ביותר בישראל, בהשקעה של 150 מיליארד שקל. מומחי תחבורה מסרו בעבר ל"דבר" כי גם הערכת עלות זו צפויה להיות נמוכה משמעותית מהעלות בפועל, בשל מורכבות הפרויקט והיותו ראשון מסוגו בישראל.  

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו (צילום: הדס יום טוב)
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו (צילום: הדס יום טוב)

רגב פירטה כי נת"ע חרגה מהתקציב של הפרוייקט בכ-3 מיליארד שקלים וכן מלוחות הזמנים לפרויקט במעל שנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023). יחד עם חריגות אלו, השרה נחשפה היום בסיור לבעיות נוספות, ועל פי עמדת גורמי המקצוע שהוצגה לה, מתקבלת העובדה שלא מתאפשרת פתיחה של הקו האדום כרגע בשל בעיות בטיחות וסיכון חיי אדם. 

השרה רגב: "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד״. לפי הודעת השרה, בדיון קודם שהתקיים לפני כשלושה חודשים, אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח ואילו השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות. 

עוד ציינה רגב כי: ״ברור לי כי בכל הרצה קיימות בעיות שונות, וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון״.

הרצה מרובת תקלות: הרכבת עדיין לא פועלת ברצף 

העיכובים בפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, נעוצים במספר רב של תקלות בשלב הרצת הרכבת. חברת נת"ע הציגה לשרה רגב כי  מ-30 בלימות חירום ביום הם כבר ירדו לכ-10 בלימות חירום ביום, אך זהו מספר שלא ניתן להכיל בפתיחה של הקו לציבור הרחב.

בנוגע לכך ציינה רגב כי היא "מודעת לאופטימיות של חברת נת"ע כי מספר הבלימות ירד בשבועות הקרובים, אבל לצערי, על סמך ניסיון העבר, אני לא יכולה לחלוק את האופטימיות הזאת עד שלא אראה תוצאות בשטח, שכרגע לא קיימות. הרכבת הקלה לא עובדת באופן מלא במשך 30 יום, במתכונת הפעלה מלאה, בשל ריבוי תקלות שמשביתות את הרכבת – מה שלא מאפשר בחינה של מצבה האמיתי. בנוסף, אין 5 ימי הפעלה רצופים ללא תקלות. למעשה, אפילו אם ניקח את חמשת הימים הכי טובים של הרכבת (ללא רצף), אנחנו עדיין לא נמצאים ב-0 תקלות". 

הרכבת הקלה תקוצר לטובת סלילת כבישים 

לפי עיתון גלובס, החליטה רגב לייעד מחדש מיליארד שקל לטובת סלילת כבישים, על חשבון הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה מבת ים למערב ראשון לציון, כחלק מתכנית חומש בנושא פיתוח תשתיות התחבורה.

מתחם האלף הנבנה בראשון לציון אמור להכיל עד 100,000 עובדים, לצד 22,000 תושבים, ונכון לעכשיו הוא יודר מתכנית הרכבת הקלה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!