דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביטן: אם הממשלה לא תוריד את מחיר החלב, נקדם הורדת המע''מ על מזון

ועדת הכלכלה דנה בהתייקרות מוצרי החלב בפיקוח, ויו״ר הוועדה דרש לתת פיצוי של 100 מיליון ש״ח למחלבות | ביטן וציין את יום שני כדדליין להורדת המחיר: "זאת ההחלטה של חברי הכנסת ואנחנו מבקשים מהאוצר ללכת איתנו"

יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: דוברות הכנסת)
מאיה רונן

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן קרא היום (חמישי) לממשלה להוריד את מחיר מוצרי החלב המפוקחים, שהתייקרו בשבוע שעבר, בהקדם. "הממשלה נדרשת לתת פיצוי של 100 מיליון שקלים ולהוציא צו שהמחיר יחזור למה שהיה לפני עליית המחיר", אמר ביטן בדיון בוועדה הכלכלה.

"אם לא יקרה עד יום שני נאלץ אנחנו הח"כים לפעול בנושא", אמר ביטן וציין כי: "כל הבית יתארגן ותוגש הצעת חוק ביום שני להפחת מע"מ על מוצרי מזון כמו ב-OECD. זאת ההחלטה שלנו ואנחנו מבקשים מהאוצר ללכת איתנו. אנחנו הולכים לקראתכם בכל מיני, הגיע הזמן שתלכו איתנו. יש פה עניין של סדרי עדיפויות".

ביקשתי לדחות את זה לספטמבר ולתת פיצוי למי שצריך, אבל האוצר עמד על הרגליים האחוריות בכל דבר בלי להבין את ההשלכות״, הוסיף ביטן. ״אל תסבנו אותנו, אל תגידו לי נטפל ונעשה. מחיר החלב המפוקח צריך לרדת באופן מידי בלי שום סיפורים. אם האוצר צריך לתת קצת כסף, שייתן. אחרי זה נטפל בבעיות ואני מקווה שנצליח להחזיר את הגלגל אחורה. זה לא שאני מאיים, אבל בעניין הזה לא נוותר ואם צריך נעשה. למשל להפחית מע"מ. אין סיבה שלא נקפיא השנה את מחיר התערובת. בבעיות חריגות צריך החלטות חריגות. אני מקווה שבאתם עם בשורה, כי אם לא אז נצטרך אנחנו חברי הכנסת נתארגן בצורה שונה. אמרתם רפורמה משפטית וצריך רשויות עצמאיות, אז נראה לכם רשות עצמאית בנושא הזה. אל תגידו לנו שזה נוגד את העקרונות. גם לנו יש עקרונות. נראה לי שהאוצר מבסוט מזה שהמחירים עולים כי ככה הם מקבלים יותר מס״.

כפיר בטט סגן הממונה על התקיבים באוצר, התייחס להצעות שעלו לסיוע במשבר: "מדינת ישראל עברה בשנות ה-80 מסבסוד למצרך לסבסוד לנצרך. כל מערכת המס והקצבאות מבוססת על הצמדה למדד המחירים לצרכן. בנקודות הזיכוי הכל מוצמד באופן אוטומטי לעליות המחירים. כך אנחנו מסייעים לצרכנים והם יחליטו מה לעשות עם זה. הסיבה שלדעתנו לא נכון לסבסד מוצר מסוים היא שאין כיס לאוצר יש כיס לציבור. לא סתם יש פה מאבק ביוקר המחיה. כל רפורמה שנביא מזיזה את הגבינה ותגרום שלמישהו יהיה פחות נוח. להגיד שניקח מכיס אחד של הציבור ונשים בכיס אחר זה בעייתי. אין לנו כסף נוסף לשים על חלב, ותעלה שאלה למה דווקא על חלב ולא על מוצר אחר. הדרך להשפיע על יוקר המחייה היא מבנית, לא בהעברת כסף מכיס אחד לכיס השני״.

ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי): "אנחנו רוצים מינימום עלות למוצרים בסיסיים. גם השוק החופשי מחויב בהתנהלות הוגנת של המדינה. יש הסכמות של הענף החלב עם האוצר. אנחנו נדרשים למצוא דרך להוריד את המחיר תחת האילוצים האלה. הממשלה צריכה להגיד איך היא  מסייעת. המערכת היצרנית שלנו מאוד יעילה. אין ענף שנבחן בצורה כל כך מדוקדקת ואז נבחנות ההכנסות שלהם. הקטנת המע"מ יכולה לסייע לצמצום הפער בינינו לבין המדינות שאנחנו רוצים להידמות אליהן." 

בתחילת השבוע עלה מחיר מוצרי החלב המפוקחים ב-9.28%, זאת בהתאם ההסכמות בין משרד האוצר למועצת החלב והמחלבות. העלייה הגיע לאחר שבמהלך השנתיים האחרונות, בהן לא עודכנו המחירים, ספגו המחלבות שמייצרות מוצרים במחיר מפוקח, הפסדים שמוערכים ב-200 מיליון שקלים עקב עלייה תלולה במחירי התשומות במשק החלב, מהן נגזרות עלויות הייצור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!