דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון 2023

קרקס אנטי-רוסי מקרואטיה, פולקלור מפורטוגל וקרב ענקים נורדי: המתחרים של נועה קירל בחצי הגמר הראשון

כוכבת הפופ נועה קירל תייצג את ישראל הערב (ג') על אחת מבמות המוזיקה הגדולות בעולם | אחרי שנים שבהן צוותי השיפוט פרגנו לישראל, השנה תוצאות חצאי הגמר ייקבעו בלעדית על ידי קהל המצביעים | אלה המתחרים שקירל תצטרך לגבור עליהם כדי להעפיל לגמר שיתקיים במוצאי שבת

נועה קירל (צילום: ערן לוי)
נועה קירל. תיאלץ להסתדר בלי השופטים (צילום: ערן לוי)
מאור הוימן

המבחן הראשון של חד הקרן: נועה קירל תתחרה בחצי הגמר הראשון של האירוויזיון הערב (שלישי) ב-22:00 שעון ישראל עם שירה Unicorn.

לפי טבלאות ההימורים, קירל צפויה להעפיל לגמר האירוויזיון שיתקיים במוצאי שבת. אולם השנה האתגר יהיה גדול מתמיד, שכן עשרת השירים שיעלו מכל חצי גמר ייקבעו על ידי קהל המצביעים בלבד, בלי השפעה של צוותי השיפוט המקצועיים, שעל פי רוב מיטיבים עם השירים הישראליים.

אלה השירים שיתחרו הערב על הכרטיס לגמר:

הפייבוריטיות מסקנדינביה

פינלנד, שבדיה ונורבגיה נמצאות בצמרת טבלאות ההימורים מהרגע שבחרו את שיריהן, ועוד לפני כן. בעוד העפלתן של פינלנד ושבדיה ודאית, השכנה ממערב עלולה להתרסק בשל ביצוע קולי לא יציב.

אם נורבגיה לא תעלה לגמר זו אמנם תהיה הפתעה, אבל לא הפעם הראשונה שבה היא זוכה לאהבה גדולה מהקהל שלא מתבטאת בסופו של דבר בתוצאות: זה קרה למשל ב-2011 עם "האבה האבה" שחובבי התחרות ניבאו לו ניצחון ולבסוף לא זכה להשתתף בגמר, וגם ב-2016, שגם אז נאלצה נציגת נורבגיה אנייט לצפות בגמר מהקהל. היא ודאי לא קינאה בטוג'י, נציג המדינה ב-2012, שאמנם העפיל לגמר, אבל סיים בו במקום האחרון.

יש עוד מקום לפולקלור

שבע מדינות בחצי הגמר הראשון בחרו לשיר בשפות שאינן אנגלית, ושלוש מהן אף הגדילו לבחור שיר עם מאפיינים תרבותיים מקומיים שמזכירים את האירוויזיון של פעם: אלה הן פורטוגל, מולדובה וצ'כיה, שבחרו שירי פופ עם נגיעות אתניות. אף אחת מהן לא נחשבת עולה ודאית, והשאלה היא אם הייחוד התרבותי והדבקות בשפת המקור תאפשר לשירים להתבלט לטובה, או דווקא תהיה להם לרועץ.

פריק שואו כמיטב המסורת

השכנות סרביה וקרואטיה, כל אחת בדרכה, בחרו השנה לשלוח לתחרות שירים לא שגרתיים. בעוד הסרבים מנסים זו השנה השנייה ברציפות לשלוח פופ אוונגרדי עם ריקוד קליט ואווירה אפלה, קרואטיה מקווה להיות חביבת הקהל בזכות שיר סאטירי נגד רוסיה. חברי הלהקה הפרובוקטיבית Let 3 מכחישים שמדובר בשיר פוליטי וטוענים שמדובר בשיר אנטי-מלחמתי. תקנון התחרות אוסר על שירים עם מסרים פוליטיים, אבל המארגנים כבר התגמשו בעבר כשמסרים היו בצד הנכון.

הבלדות המרגשות

שיר אנטי-מלחמתי נוסף, אם כי לרוב הדעות מוצלח בהרבה, הוא זה של שווייץ. רמו פורר, זוכה The Voice המקומי, מקווה להמשיך את רצף ההצלחות של שווייץ עם שירו החזק. סיכויי ההעפלה שלו גבוהים, אבל קשה לקבוע מה יעלה בגורלו בגמר. גם מצבו של השיר ההולנדי דומה. הוא אמנם נכתב על ידי זוכה אירוויזיון 2019 דאנקן לורנס ובן זוגו, אבל בניגוד לשיר שאיתו זכה, שהיה בראש טבלאות ההימורים מהרגע שנבחר, הדואט שמייצג את המדינה השנה לא ממריא, ואפילו מקומו בגמר לא מובטח.

כדורי השינה

חצי הגמר הראשון נחשב לחזק מבין השניים השנה, בזכות כל השירים שנמנו עד כה. לעומתם, ארבעה שירים מורידים את הרמה של חצי הגמר: אירלנד, מלטה, לטביה ואזרבייג'אן. מבין הארבע אולי מלטה עשויה להפתיע ולעלות במקום אחת מהמדינות שמגיע להן, בזכות הפזמון הרפטטיבי והוק הסקסופון המדבק. אבל חצי הגמר הזה והאירוויזיון כולו היו מסתדרים מצוין גם בלי ארבעת השירים החלשים האלה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!