המדינה לא מתקצבת ביצוע שיפורי בטיחות בכביש 40 רווי התאונות הקטלניות. משרד התחבורה תיקצב אך ורק תכנון לכביש זה, הליך שצפוי להימשך בין שנה וחצי לשנתיים, אך גם זה – רק אם יאושר בתקציב המדינה. המידע נחשף בדיון מיוחד שנערך היום (ראשון) בוועדת הכלכלה בנושא פרויקטים תחבורתיים לביצוע בתקציב הקרוב, לבקשתו של ח"כ שלום דנינו (הליכוד), בשל ריבוי התאונות בכבישי הנגב.
בשבוע שעבר נהרגו בתאונות כביש 40 מעיין דומנוביץ' בן השנה ושחר כהן בן ה-38 בשתי תאונות תוך ימים בודדים. היום נפצע קשה אופנוען כבן 30 בין צומת שיזפון לצומת ציחור שעל כביש 40.
לפי נתוני עמותת "אור ירוק", בשנים 2012-2022 אירעו בכביש 557 תאונות דרכים בין צומת קטורה לקריית גת, כאשר ב-49 מהן נהרגו 61 בני אדם. לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ישנם 3 מקטעים בהם אירעו 6 תאונות קטלניות ומעלה משנת 2016, שנמתחים בין מצפה רמון לקריית גת. הפחתת הסיכון בכביש מצריכה פתרונות מסוגים שונים כמו התקנת רמזורים, הרחבת הכביש, יצירת הפרדה בין הנתיבים, התקנת תאורה וחידוש מקטעים שחוקים.
"הוצאנו עבודה עם מרכז המחקר והמידע של הכנסת אחרי שנהרג הילד המתוק בן 10 חודשים", אמר דנינו. "כביש 40 הוא השני באורכו, מתחיל בכפ"ס ונגמר בצומת לוטן, מסוכן פי 4 מכל כביש אחר בישראל, חשוב לנו להבין איפה הוא עומד, כביש אילת איפה עומד. אני רוצה לדעת אם זה נכנס בתקציב".
"ממש עצוב מה שקורה עם כבישי דמים חורצי גורלות ואפילו האסונות שיש בגללם לא מניעים שינוי", אמרה נעמה לזימי (העבודה). "אני יודעת שחלק מהכבישים הללו תוקצבו על ידי הממשלה הקודמת האם חלק מההחלטות נגנזו? איך מתקנים עיוותים לא רק בין פריפריה למרכז, אלא פשוט עיוותים מסכני חיים. לא ייתכן שנממן רק את הרלב"ד ולא את תיקון הכבישים".
"בימים אלה אנחנו בתהליך בעיצומו של הכנת תוכנית עבודה לשנים 23-24, בהתאם לעקרונות ולדגשים של מדיניות השרה" אמר ולדימיר סימון, מנהל תכנון ופיתוח תשתיות משרד התחבורה. "עיקר הדגש הוא טיפול בפרוייקטים המשכיים, השקעה מאסיבית בפריפריה, פרוייקטים מסילתיים. לא ידוע לנו שאיזה פרוייקט הוזנח או בוטל. כל החלטות הממשלה והפרוייקטים שאושרו לביצוע קיימים ואנחנו ממשיכים בקידומם".
התקציב עוד לא עבר, ורק התכנון יכול לקחת שנתיים
לשאלה מה מצב הפיתוח של כביש 40, אמרה נעה סגל, סמנכלי"ת לתקצוב ותאום תשתיות במשרד התחבורה, "זה כבר מהשנה שעברה מתוקצב לתכנון ועם התכנון שלו זה יוכל להתקדם. התכנון יכול להמשך שנה וחצי או שנתיים".
יו"ר הוועדה דוד ביטן הבהיר כי כביש 40 הוא מהמסוכנים בישראל, וביקש לדעת האם פיתוחו נמצא בתוך התקציב. "זו לא השקעה גדולה", אמר ביטן וטען כי "אפשר לעשות את זה כבר בתקציב הזה". סגל השיבה: "כשיש משהו שהוא דחוף והוא צורך לאומי יודעים לשנות את התוכניות".
לשאלתם של ביטן ודנינו בנוגע לתקצוב פיתוח של כבישים הנחשבים היום "כבישים אדומים", נציגי משרד התחבורה השיבו כי קיימים מספר פרויקטים בשלבי תכנון ומספר פרויקטים בשלבי פיתוח, בדגש על מוקדי סיכון, בהם כביש 90, כביש 60, מקטע גולני-דברת בכביש 65, כביש 432 וכביש 293.
דנינו וביטן התרעמו על כך שאין טיפול ספציפי בכבישים אדומים, "לא מתייחסים לרשימות של כבישים אדומים", אמרה נציגת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "בעבר היו רשימות כאלה של המשטרה. אנחנו מדברים על מוקדי סיכון".
"זה אומר שכבישים אדומים זה מלא כסף אז כדי לא להלחם על מיליארדים נוגעים רק במה שמסביב", הגיבה לזימי על דברי נציגת הרלב"ד, "לפעמים מניעת תאונות דרכים זה השקעת כסף. יש כבישים מדממים בישראל. ודווקא הרשות לבטיחות בדרכים אומרת הסרנו ידינו מכבישים אדומים?"
"אנחנו עובדים לפי שטח טריטוריאלי וכל יחידה מקבלת את מוקדי הסיכון שלה", אמר רמ"ד מחקר ומידע אגף התנועה במשטרה "אנחנו קוראים לזה כבישי מיקוד ולא כבישים אדומים. יש רשימה כזו. משרדה תחבורה יושב עם המהנדס שלנו ויש חוות דעת הלוך וחזור".
ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, אמר שקשה לקבל נתונים מהמשרד. הוא ציין כי בתכנית החומש יש 13.7 מיליארד שקל לפיתוח כבישים, ואמר כי הפיתוח של כביש 40 מצומת טללים לעיר הבה"דים עלול לצאת מהתקציב, וצומת אריאל נכנסה לתקציב. לדבריו, "כביש 40 היה אמור להכנס במקור לתוכנית וכרגע מדברים על להוציא אותו ממנו, צומת אריאל לעומת זאת נכנסה לתקציב. בכביש 90 היו 3 מקטעים ועכשיו מדובר רק על מקטע אחד, לעומת פרויקטים במעלה חומש בהתחייבות של 250 מיליון שקל".
"25% מסך תקציב הפיתוח הולך ליהודה ושומרון", אמר טופורובסקי. "רבע מכלל מדינת ישראל כולל הערבה, הנגב והשומרון. רק 15% הולך לנגב, 650 מיליון ש"ח לכבישים מדרום לגדרה, זה מה שאני הצלחתי לברר. אשמח להבין מה קורה כי אני לא רואה כאן בשורה".
יו"ר הוועדה ביטן סיכם ואמר כי תפקיד הוועדה הוא לפקח על משרד התחבורה. לישיבה הבאה הוא אף ביקש את נוכחותו של ראש אגף התנועה במשטרה, וכן ביקש התייחסות בכתב של משרד התחבורה לסדרי העדיפויות."אני חושב שהבטיחות בדרכים לא צריכה להיות תחת משרד התחבורה, אלא תחת משרד ראש הממשלה", אמר ביטן, "אתם כבולים למשרד התחבורה".
"יש לתת לנגב קדימות בכבישים ורכבות"
ח"כ שלום דנינו שיזם את הדיון, שוחח ארוכות עם נציגי משרד התחבורה לאחר הדיון, וקיבל מהם פירוט של התכניות. "כנציג הנגב בכנסת, תבעתי לקצר את זמן התכנון של כביש 40 ולשלבו בביצוע כבר בתקציב הנוכחי, באיחור רב מאד שגבה וגובה דמים רבים", אמר דנינו ל'דבר', "הדגשתי שהפרמטר החשוב ביותר הוא חיי אדם, והוא המוביל את סדר העדיפות. מבקש לראות בפרויקטים התחבורתיים כלי לפיתוח הנגב וגם לכך יש לתת קדימות בכבישים ורכבות".
מנתונים שהעבירו נציגי המשרד לח"כ דנינו, עולה כי כביש 90 במקטע בית השיטה עד בית הערבה תוקצב ב-400 מיליון ומקטע נוסף מהשיטה לפארן ב-430 מיליון נוספים; כביש 293 מבית הגדי עד תלמי ביל"ו תוקצב ב-650 מיליון; כביש 232 צומת מעון עד צומת מבטחים תוקצב ב-285 מיליון; כביש 333 עוקף שדרות תוקצב ב-120 מיליון; כביש 25 באזור נתיבות יורחב בעלות של 60 מיליון; לתוואי רכבת דימונה באר שבע תוקצב שינוי התוואי, כך שמהירות הרכבת תוגבר; התכנון הסטטורי של רכבת אילת תוקצב ב-50 מיליון. כמו כן נציגי המשרד הדגישו כי פיתוח צומת טללים וצומת רמת נגב תוקצבו, ופיתוח צומת משאבי שדה הושלם.
"יש פה שאלה איך אנחנו מתקנים לא רק פערים בין פריפריה למרכז, אלא עיוותי עומק בתשתיות שגובים חיי אדם", אמרה נעמה לזימי, "אי אפשר להתגאות בתקצוב הרלב"ד, אבל לא לתקצב את התשתיות הלאומיות שהן חלק מרכזי בקטל בכבישים, עד שלא נחליט להשקיע בתשתיות איכותיות ותקצוב מלא של תיקון הכבישים האדומים שמשרד התחבורה, המשטרה וכלל הגורמים מודעים בדיוק לסכנות שבהם – לא נוכל לייצר שום שינוי במציאות הקשה הזו".