דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הממשלה פועלת לביטול תמריץ למעסיקים ששומרים על בטיחות העובדים

בחוק ההסדרים הקרוב מוצע לתת תוספת קבועה לדמי הביטוח הלאומי שמעסיקים משלמים, במקום להנהיג מנגנון דיפרנציאלי לפי רמת הבטיחות והרקורד הבטיחותי של כל מעסיק | הקבוצה למאבק בתאונות: "לאשר את הסעיף – רק אם כל הכסף שייגבה יושקע במניעת תאונות עבודה"

עובדים עוברים הכשרת בטיחות באתר בנייה (צילום: מטה הבטיחות)
עובדים עוברים הכשרת בטיחות באתר בנייה (צילום: מטה הבטיחות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תדון מחר (רביעי) בהצעה לקבוע במסגרת חוק ההסדרים תוספת קבועה לדמי הביטוח הלאומי שמעסיקים נדרשים לשלם, על רקע העלייה בהוצאות המדינה בגין תשלום לנפגעי תאונות עבודה.

ב-2018 ביקשה הממשלה לקבוע בהוראת שעה תוספת דיפרנציאלית לדמי הביטוח הלאומי, שתושפע מרמת הבטיחות והרקורד הבטיחותי אצל המעסיק הספציפי. אולם המודל לא יצא לפועל, והמעסיקים כולם נדרשו לשלם שיעור מינימלי של 0.1% מהשכר.

כעת, מבקשת הממשלה במסגרת חוק ההסדרים לסגת לגמרי מהמודל הדיפרנציאלי שאמור היה לתת תמריץ למעסיקים לשיפור הבטיחות, ולהפוך את תשלום הרכיב לקבוע. עוד מבקשת הממשלה להגדיל רכיב זה באופן הדרגתי לאורך העשור הקרוב ל-0.2% מהשכר. זאת, כפי שמוסבר בהצעת החוק, כדי להתמודד עם הגידול הממוצע לאורך העשור החולף בהוצאה על גמלאות לנפגעי תאונות עבודה. ב-2012 עמדה ההוצאה על גמלת נכות מעבודה על כ-2.6 מיליארד שקלים, ב-2022 עלתה לכ-5.7 מיליארד שקלים, ובאוצר צופים את המשך המגמה.

בקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה הבהירו לחברי הוועדה שבניגוד להסדר הדיפרנציאלי הישן שלא יצא לפועל, שכיוון למניעת תאונות – ההסדר החדש המוצע זונח מטרה מקורית זו לחלוטין, ומטרתו רק לגבות סכומים נוספים מציבור המעסיקים לצורך מימון גמלאות.

"אנחנו סבורים שאין מקום לקיים מנגנון גבייה נפרד לשם מימון גמלאות בשל פגיעה בעבודה", הסבירה ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה. "אנחנו תומכים בייסוד מנגנון גבייה נפרד ממעסיקים לשם מימון פעולות למניעה והפחתה של תאונות עבודה. זאת, כדי לצמצם את הפגיעה האנושה שנגרמת כעת לחיי עובדים ובריאותם בשל רמת הבטיחות התעסוקתית הירודה במדינת ישראל, וכך גם להפחתת היקף התשלומים בגינם".

תגרי הוסיפה שעיגונו של מנגנון גבייה קבוע למימון הגמלאות הגדלות נוכח כישלונה של המדינה להביא לצמצום התאונות, מהווה תמריץ שלילי עבור המדינה להקצות את המשאבים והמאמצים הנדרשים להפחתת התאונות.

מדי שנה נהרגים יותר מ-70 עובדים בתאונות עבודה, וכ-50 אלף עובדים נפצעים במהלך עבודתם (לא כולל נפגעים בתאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה, שמוכרים אף הם כנפגעי תאונות עבודה על ידי הביטוח הלאומי).

"אנחנו מציעים לא לאשר את הסעיף, אלא אם כן ייקבע בו שהכספים שייגבו בהתאם לו יוקצו במלואם למטרה של מניעת תאונות עבודה", כתבה תגרי. "למשל, לשם מימון מאות משרות של מפקחי בטיחות תעסוקתית בהתאם לתקן שייקבע על פי מספר העובדים במשק, ולשם פתיחתו של קו חם לתלונות על הפרות בטיחות תעסוקתית במנהל הבטיחות התעסוקתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!