דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קמפיין הבחירות של ארדואן: תשתיות אנרגיה, שוחד בחירות והסתה נגד להט"ב

מירוץ בחירות צמוד בטורקיה יכול להסתיים בתחילת השבוע בהדחה של הנשיא המכהן זה 20 שנה רג'פ טאיפ ארדואן | מועמד האופוזיציה קיליצ'דראולו נשען על המצב הכלכלי הקשה ועל תמיכת המיעוטים

נשיא טורקיה ארדואן וכמאל קיליצ'דראולו, מועמד האופוזיציה המוביל בטורקיה שעשוי להחליפו  (צילום: AP Photo/Ali Unal, AP Photo/Francisco Seco)
נשיא טורקיה ארדואן וכמאל קיליצ'דראולו, מועמד האופוזיציה המוביל בטורקיה שעשוי להחליפו (צילום: AP Photo/Ali Unal, AP Photo/Francisco Seco)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הבחירות בטורקיה יחולו ביום ראשון הקרוב, במה שמסתמן כקרב צמוד בין הנשיא המכהן זה 20 שנה רג'פ טאיפ ארדואן למועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו.

הבחירות יוכרעו לא רק על ניהול ענייני טורקיה הפנימיים, אלא גם על מדיניות החוץ. ארדואן הוא כיום בעל ברית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונוקט ביחס שבין אדיש לעויין כלפי מדינות המערב. קיליצ'דראולו הצהיר ש"יחזיר את החופש והדמוקרטיה לטורקיה". הוא נשען על גוש מפלגות הכולל את הכורדים ומציג פתיחות לרעיון ההתקרבות לארצות הברית ולמערב.

ארדואן בקמפיין בחירות אגרסיבי במאמץ לשמר את שלטונו 

קיליצ'דראולו הוביל בסקרים המקדימים בפער משמעותי, מה שהלחיץ את ארדואן לנהל קמפיין אגרסיבי, בו ירה לכל הכיוונים.

ארדואן הורה להעלות את שכר עובדי המדינה ב-45%, חמישה ימים לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט במדינה. יוזמה נוספת של ארדואן היא אספקת גז בישול בחינם לשנה מקידוח הגז החדש של טורקיה.

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

במהלך הקמפיין סבל ארדואן ממחלה לא ידועה, אך הגיח בכל זאת כדי להשתתף בהשקה וירטואלית של תחנת כח גרעינית מתוצרת רוסאטום הרוסית. התחנה עתידה לספק כ-10% מצריכת החשמל הטורקית, ולהקל את הצורך ביבוא גז מרוסיה ומאזרבייג'אן. האופוזיציה הטורקית טענה שארדואן סבל מהתקף לב, אך משרדו הכחיש זאת.

התמיכה הרוסית בהמשך שלטונו של ארדואן ברורה. פוטין בירך אותו בשידור חי בערוץ הטורקי TRT בעת חניכת תחנת הכוח ואמר כי "זו דוגמה משכנעת לכמה אתה, אדוני הנשיא, עושה למען ארצך, צמיחת כלכלתה, וכל האזרחים הטורקים. אני רוצה לומר את זה באופן הברור ביותר – אתה יודע להגדיר מטרות שאפתניות ולהתקדם בביטחון לקראת יישומן״.

קיליצ'דראולו גינה אתמול (חמישי) מעורבות רוסית בבחירות בטורקיה למען ארדואן כשצייץ: "חברים רוסים יקרים, אתם עומדים מאחורי המונטאז'ים, הקונספירציות, תוכן של Deep Fake והקלטות שנחשפו אתמול במדינה הזו. אם אתם רוצים להמשיך את הידידות שלנו לאחר ה 15 במאי, הרחיקו את ידיכם מהמדינה הטורקית. אנחנו עדיין עומדים על שיתוף פעולה וידידות״.

לא רק גז וגרעין, גם תגלית נפט

לארדואן הזדמנה גם האפשרות להכריז לאחרונה על תגלית נפט שתאפשר לטורקיה לצמצם את יבוא הנפט במעל 100 אלף חביות ליום, עם הכנסה שנתית של קרוב ל-3 מיליארד דולר.

ארדואן שולט באופן מובהק בתקשורת, שכמעט ולא מסקרת את מפלגות האופוזיציה. עם זאת, התקשורת הטורקית לא יכולה לחפות על כישלונותיו המשמעותיים בתחום הכלכלי ועל נזקי רעידות האדמה, שהוחמרו בשל בנייה בסטנדרט ירוד לאורך שנים רבות.

הסתה חריפה נגד להט"ב

ארדואן החליט להשתמש בקלף השנאה נגד להט"ב, כדי לחזק את התמיכה בו בקרב מצביעים דתיים ומסורתיים. המהלך הרטורי של ארדואן מורכב משני החלקים: האחד, הוא לסמן את מפלגתו, "הפיתוח והצדק", כאנטי להט"ב וכתומכת במשפחה המסורתית, ומנגד, לקבוע שכל שאר המפלגות הן בעצם מסווה למזימה להט"בית.

בראיון בטלוויזיה מתחילת השבוע אמר כי ״מפלגת העם (החילונית) היא להט״ב. מפלגת ׳הטוב׳ (השמרנית) היא להט״ב. וגם ׳מפלגת העמים הדמוקרטית׳ (הכורדית). חוץ מזה, גם מפלגות קטנות הן גם להט״ב". לעומת זאת, על גוש המפלגות התומך בו אמר כי "משפחה היא דבר קדוש עבורנו. חשוב לנו לשמור על עמוד השדרה של המשפחה, האור של עינינו, הילדים שלנו, מפני הסטיות של הלהט״בים. בה בעת, אנחנו רואים את חיזוק המשפחה כאחריות שלנו״.

הכלכלן הסוציאל דמוקרט שאולי יחליף את ארדואן 

מאז עלה ארדואן לשלטון, זו הפעם הראשונה שיש מועמד בעל סיכוי סביר לנצח אותו. כמאל קיליצ'דראולו הוא כלכלן שמגדיר את עצמו כסוציאל דמוקרט ומנהיג מפלגת העם הרפובליקאית. קיליצ'דראולו עומד בראש גוש הברית הלאומית ובו שש מפלגות.

כמאל קיליצ'דראולו, מועמד האופוזיציה המוביל בטורקיה שעשוי להחליף את ארדואן (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
כמאל קיליצ'דראולו, מועמד האופוזיציה המוביל בטורקיה שעשוי להחליף את ארדואן (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

קיליצ'דראולו מבטיח לצמצם את כוחו של המשטר לחדור לחיי הפרט. הוא התבטא בעד תקשורת חופשית ובעד הזכות להעביר ביקורת על השלטון, כולל עליו עצמו.

לטובתו עומדת חוסר שביעות הרצון מארדואן בתחום הכלכלי. ארדואן דחף להורדת הריבית במשק הטורקי, מה שעודד את עליית המחירים, שהגיעה השנה לכ-85%. עם זאת, עליית המחירים היא לא בהכרח הבעיה העיקרית של הכלכלה הטורקית, אלא בעיות מבניות של עוני גבוה, שליטה ריכוזית והתרחקות מכוונת פוליטית מקשרים כלכליים עם המערב.

האוריינטציה הפרו-מערבית של קיליצ'דראולו מסייעת לו פוליטית, כמו גם הביקורת בטורקיה על חומרת הנזק של רעידות האדמה הקשות שפקדו את המדינה השנה.

דחיפה נוספת לסיכוייו לזכות התרחשה השבוע, כשאחד משני המועמדים הנוספים במרוץ לנשיאות, מוהרם אינצ'ה מ"מפלגת המולדת", הודיעה על פרישה. רוב תומכיו צפויים להצביע לקיליצ'דראולו.

לקיליצ'דראולו סיכוי להשיג רוב בפרלמנט; ייתכן סיבוב שני בבחירות לנשיאות 

לפי הסקרים, גוש "הברית הלאומית" בראשות קיליצ'דראולו עומד על 40% מהמקומות בפרלנט, לעומת 44% לגוש השמרני אותו מוביל ארדואן. מכיוון שהמפלגה הכורדית צפויה לתמוך בברית הלאומי, ייתכן כי ישיגו רוב בפרלמנט.

אם ביום ראשון הקרוב, אף מועמד לנשיאות לא ישיג מעל 50% מהקולות, ייערך סיבוב שני ב28 במאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!