דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מסתמן: טורקיה בדרך לסיבוב שני אחרי ספירת כ-98.5% מהקולות

60 מיליון טורקים יצאו להצביע ולהכריע בשאלה האם ארדואן, שעומד בראש המדינה ב-20 השנים האחרונות, ימשיך למשול או יוחלף במועמד האופוזיציה קיליצ'דראולו | נראה שארדואן מוביל בפער לא גדול, אך לא השיג את הרוב הדרוש כדי לנצח

שלטי חוצות של המועמדים המובילים לנשיאות טורקיה: כמאל קיליצ'דראולו (מימין) והנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן (משמאל) (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
שלטי חוצות של המועמדים המובילים לנשיאות טורקיה: כמאל קיליצ'דראולו (מימין) והנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן (משמאל) (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
יניב שרון

ספירת הקולות בבחירות בטורקיה הגיעה כמעט לסיומה. לאחר שנספרו 98.48% מהקולות מהמצביעים בבחירות לנשיאות בטורקיה אתמול (ראשון) מתגברות ההערכות שהנשיא רג'פ טייפ ארדואן יורד מ-50% מסך הקולות, מצב שיאלץ אותו להתמודד בסיבוב שני. המועמד כמאל קיליצ'דראולו עומד על כ-45%, תוצאה גבוהה יחסית שמשאירה תקווה לסיבוב הבא.

התוצאות הסופיות יפורסמו בשעות הקרובות. בתחילת הספירה יתרונו של ארדואן היה ניכר יותר, והוא הלך ונשחק ככל שהספירה נמשכה. האופוזיציה טענה לאורך כל הספירה שהיא מובילה למעשה, ושהתוצאות שפורסמו בתקשורת הן תוצאה של מניפולציה תקשורתית.

"אנחנו כבר מקדימים את היריבה הקרובה ביותר שלנו ב-2.6 מיליון קולות. אנחנו מצפים שהנתון הזה יגדל עם התוצאות הרשמיות", אמר ארדואן.

אלפי מצביעי ארדואן התכנסו במטה המפלגה באנקרה, השמיעו את שירי מפלגה מהרמקולים והניפו דגלים. חלקם רקדו ברחוב. "אנחנו יודעים שזו עדיין לא בדיוק חגיגה אבל אנחנו מקווים שבקרוב נחגוג את ניצחונו. ארדואן הוא המנהיג הכי טוב שהיה לנו למדינה הזאת ואנחנו אוהבים אותו", אמר ילצין ילדרים, בן 39, בעל מפעל טקסטיל.

נשיא טורקיה ארדואן עם תומכיו בבחירות (צילום: Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
נשיא טורקיה ארדואן עם תומכיו בבחירות (צילום: Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)

"השבועיים הקרובים יהיו כנראה השבועיים הארוכים ביותר בתולדות טורקיה והרבה יקרה", אמר האקן אקבס, יועץ אסטרטגי טורקי, "הייתי מצפה למפולת משמעותית בבורסת איסטנבול והמון תנודות במטבע".

כ-60 מיליון אזרחים טורקים יצאו לבחור את הפרלמנט והנשיא, במה שהוגדר על ידי האקונומיסט בתור "הבחירות החשובות ביותר בעולם בשנת 2023". על פי הסקרים, הנשיא המכהן ב-20 השנים האחרונות, רג'פ טאיפ ארדואן, נמצא בפיגור קל בסיכויים לזכות. בבחירות לפרלמנט מתמודדות 24 מפלגות ו-151 מתמודדים עצמאיים נוספים, על 600 מושבים בפרלמנט. הבחירות הסתיימו בשעה 17:00 שעון ישראל.

למשרת הנשיא מתמודדים הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן, מועמד האופוזיציה המוביל כמאל קיליצ'דאראולו והמועמד סינאן אוגאן. ארדואן עומד בראשות קואליציה לאומנית ושמרנית ומוביל קמפיין ברוח זו; קיליצ'דאראולו לעומתו מוביל את מפלגות האופוזיציה עם קמפיין המקדם קשר למערב, זכויות עובדים וחופש ביטוי; סיכוייו של מועמד הימין הלאומי סינאן אוגאן לזכות הם כמעט אפסיים, והוא עשוי לקחת קולות בעיקר מארדואן.

במידה ואף מועמד לנשיאות לא יזכה ב-50% מקולות הבוחרים, ייערך סיבוב בחירות נוסף ב-28 במאי. הבחירות לנשיא הן בחירות ישירות וארציות, והבחירות לפרלמנט הן בחירות אזוריות, בהן מפלגה צריכה לזכות ב-7% מכלל הקולות כדי להיות חלק מבית הנבחרים.

ארדואן העומד בראש מפלגת AKP ובראש קואליציה שמרנית דתית, מכהן כנשיא מאז 2014, ולפני כן כיהן כראש ממשלה משנת 2003 ועד שהתמנה לנשיאות. ב-2018 הוא הוביל תיקוני חוקה שהפכו את המערכת הפוליטית ממערכת פרלמנטרית למערכת נשיאותית.

בראיון טלוויזיוני ביום שישי אמר ארדואן שבמידה ויפסיד בבחירות הוא יעזוב את המערכת הפוליטית, ובמידה וינצח יוריד את הסעיף המתנה את בחירת הנשיא ב-50%.

כמאל קיליצ'דאראולו, בן ה-74, עומד בראש מפלגת CHP, ומוביל קואליציה של שש מפלגות בעלות סדר יום כלכלי-חברתי התומך בהתערבות ממשלתית לטובת השכבות החלשות והמעמד הבינוני.

כמאל קילצ'דראגולו, המועמד המוביל מטעם האופוזיציה בטורקיה , מנופף לתומכיו (צילום: REUTER)
כמאל קילצ'דראגולו, המועמד המוביל מטעם האופוזיציה בטורקיה , מנופף לתומכיו (צילום: REUTER)

סינאן אוגאן בן 56, עומד בראש קואליציה לאומית, המאגפת את ארדואן מימין ומבקרת את אותו על כך שמדיניותו אינה לאומית מספיק.

הקלפיות ברחבי טורקיה נפתחו בשעה 8:00 וייסגרו ב-17:00, ובמהלך היום יגיעו בטיסות מאובטחות קלפיות בהן הצביעו 3 מיליון אזרחים טורקיים המתגוררים מחוץ למדינה, והצביעו במהלך השבועיים וחצי שקדמו לבחירות, מאז ה-27 באפריל.

מתוך 60,697,843 בעלי זכות בחירה, 4.9 מיליון יצביעו היום בפעם הראשונה. ניתוחים פוליטייים מייחסים לציבור זה שחי כל חייו תחת שלטונו של ארדואן את היכולת להכריע בבחירות אלה.

לרעידת האדמה שפקדה את מחוזותיה המזרחיים של טורקיה בתחילת פברואר ולהתמודדות איתה, עשויה להיות השפעה על הבחירות הללו, כמו גם המשבר הכלכלי בו נמצאת המדינה. תושבי 11 המחוזות שנפגעו מרעידת האדמה יצביעו בקלפיות במקומות אליהן נמלטו ולא במקום בו הם רשומים.

סקרי דעת קהל שנערכו ביום חמישי לפני פרישת המועמד הרביעי לנשיאות מוהרם אינצ'ה נתנו לקיליצ'דאראולו סיכוי לזכות ב-48.9% מהקולות, לארדואן 43.2% ולאוגאן 3.1% מכאן ש-4.8% הקולות של אינצ'ה עשויים להטות את הכף לטובת קיליצ'דאראולו ואף למנוע סבב שני של בחירות. לפי סקר זה, מפלגתו של ארדואן צפויה לזכות ב-34.4% מהקולות ומפלגתו של קיליצ'דאראולו CHP צפויה לקבל 29.8%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!