דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אחרי שנים של ניסיונות לפטר את יו"ר ועד הכבאים: בית המשפט קבע שאבי אנקורי יישאר בתפקידו

סגן נשיא המחוזי בחיפה הבהיר לנציבות שירות המדינה שפסיקתו אינה מאפשרת את הפיטורים | הרקע לפסיקה: הליכים משמעתיים שנפתחו נגד אנקורי כשהוביל מאבק בנציב הכבאות הקודם | אנקורי: "הצדק יצא לאור" | יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל: "נמשיך להגן ולתמוך בעבודה המאורגנת"

מימין: איתמר פישר, אבי אנקורי, גיל בר-טל, קובי דדון, דביר מלכה. מחוץ לבית המשפט המחוזי בחיפה לאחר מתן פסק הדין (צילום: הסתדרות המעו"ף)
מימין: איתמר פישר, אבי אנקורי, גיל בר-טל, קובי דדון, דביר מלכה. מחוץ לבית המשפט המחוזי בחיפה לאחר מתן פסק הדין (צילום: הסתדרות המעו"ף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע היום (שלישי) שיו"ר ארגון הכבאים הארצי אבי אנקורי לא יפוטר מתפקידו, כפי שביקשה לעשות נציבות שירות המדינה.

"למרות דרישת הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה בערכאות רבות, יו"ר ארגון העובדים לא יפוטר, ובכך מסתיימת סאגת ההתנכלות שהחלה בתקופת נציב הכבאות הקודם", אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל והודה לעו"ד אילה הוניגמן שייצגה בהליכים המשמעתיים את אנקורי ואת ההסתדרות. "נמשיך להגן ולתמוך בעבודה המאורגנת, בחברי וועדי העובדים ובעובדים".

התגובה של נציב הכבאות ליו"ר הוועד שנאבק בו: הליכים משמעתיים

אנקורי ניהל מאבק מול נציב הכבאות הקודם, דדי שמחי, שפעל להחלשת ועד העובדים והעבודה המאורגנת בכבאות. במהלך שנותיו של שמחי בתפקיד, פתחה הרשות במאבק נגד אנקורי ונגד חברי ועד אחרים בשורה של הליכים משמעתיים בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, חלקם על עבירות מינוריות.

אבי אנקורי. "אחרי ארבע שנים של רדיפה אישית ונקודתית נגדי ונגד משפחתי – הצדק יצא לאור" (צילום ארכיון: ארגון הכבאים)
אבי אנקורי. "אחרי ארבע שנים של רדיפה אישית ונקודתית נגדי ונגד משפחתי – הצדק יצא לאור" (צילום ארכיון: ארגון הכבאים)

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, העיד באחד ההליכים בבית הדין כי שמחי עצמו אמר לו שזו היתה אסטרטגיה מתוכננת: "שאלתי אותו: 'למה אתה הולך להליך משמעתי על כל דבר קטן? אתה יודע שזה שטויות'. הוא ענה לי: 'אני יודע שזה שטויות. אבל אם אני אעסיק אותם בתלונות, והם יהיו עסוקים בדברים אחרים, אז הם לא יפריעו לי. אני משתמש בדין המשמעתי, אגיש תלונות לנציב שירות המדינה, שיעסיק אותם. הם ילכו לחקירות, יהיו עסוקים, אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות'".

בית הדין למשמעת קבע: הרשעה ללא פיטורים

באחד ההליכים, אנקורי הורשע על ידי בית הדין למשמעת על מספר התפרצויות לדברי הנציב דאז שמחי, באירועים בהם נאם מול עובדי המערך בתקופת סכסוכי העבודה ברשות. לדברי הנציב, בהתפרצויות אלו טען אנקורי שהנציב משקר ומציג נתונים שאינם נכונים בפני העובדים, ואף ביקש להציג נתונים אחרים. נוסף על כך הוא הורשע בכך שבתקופות מסוימות בשנים 2018-2019 לא החתים כרטיס נוכחות, או שהחתים אותו בתחנת קריית טבעון הסמוכה למקום מגוריו ולא בתחנה בה שירת. זאת, לטענתו של אנקורי, כחלק מביצוע עבודתו כיו"ר ארגון העובדים, ולאור המחויבויות הנובעות מכך.

אנקורי נידון לנזיפה חמורה ולהפחתת שכר. עם זאת, בית הדין למשמעת הבהיר שהוא לא יפוטר, ואף ציין את העובדה שיחסי העבודה בנציבות בתקופת כהותנו של שימחי היו עכורים, וכי מעשיו של אנקורי נבעו מדאגה לרווחתם של העובדים הרבים אותם הוא מייצג כיו"ר הארגון ולא מ'עשייה לביתו'.

עוד ציין בית הדין למשמעת שבקביעת גזר הדין לקח בחשבון את טובת העובדים, והגיע למסקנה שפיטוריו של אנקורי יפגעו קשות בעובדי מערך כיבוי האש אותם אנקורי מייצג. "לקחנו בחשבון את עמידתם האיתנה של הסתדרות העובדים לצדו של הנאשם ולתמיכתם בו, ולכן בקביעת העונש לקחנו בשיקול הדעת שהעונש יהיה מידתי ומאוזן, כך שלא יפגע בזכות העובדים להתארגנות".

הנציבות מערערת למחוזי, השופט מבהיר ש"אין בכוונתי להוסיף מרכיב של פיטורין"

בנציבות שירות המדינה לא ויתרו על כוונתם לפטר את אנקורי, וערערו על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בחיפה, במטרה להביא לפיטוריו. בפברואר השנה פסק סגן נשיא בית המשפט המחוזי חיפה, השופט אברהם אליקים, שיש להוסיף לעונשו של אנקורי, בנוסף לנזיפה ולהפחתת השכר, גם מניעה של תפקידי ניהולי בשירות המדינה וברשות הכבאות לפרק זמן מסוים.

אך בנציבות שירות המדינה פירשו את פסק הדין ככזה שמאפשר להם לנסות ולפטר את אנקורי, ולפיכך פנתה ההסתדרות לבית המשפט בבקשה לפסק דין משלים. כעת, הבהיר סגן הנשיא אליקים, כי בפסק הדין נפלה טעות בהפניה לסעיפי חוק שירות המדינה (משמעת), וכי "אין בכוונתי להוסיף מרכיב של פיטוריו של אנקורי".

אנקורי: "אמשיך בכל הכוח להיאבק למען זכויות עובדות ועובדי מערך הכבאות"

"גלגלי הצדק עובדים לאט, אבל עובדים", אומר אנקורי ל'דבר'. "היום נאמרה המילה האחרונה על ידי כבוד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. אני לא מפוטר, וזאת אמירה. אחרי ארבע שנים של רדיפה אישית ונקודתית נגדי ונגד משפחתי – הצדק יצא לאור. אני אמשיך בכל הכוח להיאבק למען זכויות עובדות ועובדי מערך הכבאות, ואביא לעובדים הראויים האלה הסכם קיבוצי חדש."

לדברי אנקורי, "אני רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד על התמיכה שאינה משתמעת לשתי פנים, לגיל בר-טל יו"ר הסתדרות המעוף שליווה איתי לאורך כל הדרך יחד עם מחזיק תיק הכבאים עוז גולדברג, לעו"ד אילה הוניגמן, לסגני קובי דדון וליתר חברי המזכירות והוועדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!