דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

לקראת סיום עשור של סנקציות כלכליות, יוון בוחרת ראש ממשלה

ראש הממשלה השמרן מיצוטאקיס מוביל בסקרים על ציפראס השמאלי, אך כנראה ייאלץ להתפשר כדי להקים קואליציה | מפלגת הימין KKE, המפלגה הקומוניסטית והמפלגה הסוציאליסטית ייכנסו לפרלמנט, ורופאקיס על סף אחוז החסימה

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס (מימין) ואלכסיס ציפראס, המועמדים המובילים לראשות ממשלת יוון (צילום: AP Photo/Yorgos Karahalis, Thanassis Stavrakis)
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס (מימין) ואלכסיס ציפראס, המועמדים המובילים לראשות ממשלת יוון (צילום: AP Photo/Yorgos Karahalis, Thanassis Stavrakis)

שמונה מיליון יוונים יצאו להצביע היום (ראשון) בבחירות לפרלמנט ולראשות הממשלה ביוון, אלה הבחירות הראשונות מאז הפסקת הפיקוח והבקרה ההדוקים שהיו בעשור האחרון על הכלכלה היוונית בעקבות המשבר הכלכלי שחוותה וההלוואות הכבדות שאולצה לקחת.

שני המתמודדים העיקריים בבחירות הם ראש הממשלה השמרני קיריאקוס מיצוטאקיס בן ה-55, ואלכסיס ציפראס בן ה-48, שעומד בראש מפלגת השמאל סיריזה וכיהן כראש ממשלה מ-2015 עד 2019, השנים הסוערות ביותר של המשבר הפיננסי.

למרות שמיצוטאקיס מוביל בהתמדה בסקרי דעת קהל, שיטת הבחירות של ייצוג פרלמנטרי שהוצגה לאחרונה, בדומה לשיטה הישראלית, תחייב את ראש הממשלה שינצח להשיג גם מספיק מושבים בפרלמנט היוון בן 300 החברים כדי להרכיב ממשלה מבלי לחפש שותפים קואליציוניים.

למנצח בבחירות ביום ראשון יהיו שלושה ימים לנהל משא ומתן על קואליציה עם מפלגה אחת או יותר. אם הוא ייכשל בכך, המנדט להרכיב ממשלה ניתן למפלגה השנייה. למרות השיטה המהיר יחסית, חילוקי דעות עמוקים בין שתי המפלגות הגדולות וארבע הקטנות יותר שצפויות להיכנס לפרלמנט, עשויים להקשות על הקמת קואליציה, ובמצב כזה יתקיימו בחירות חוזרות ב-2 ביולי.

הבחירות השניות יתקיימו במסגרת חוק בחירות חדש המקל על מפלגה מנצחת להרכיב ממשלה על ידי מתן "בונוס" של עד 50 מושבים בפרלמנט. בסך הכל 32 מפלגות מתמודדות על קולות, אך סקרי דעת קהל הצביעו על כך שרק ל-6 מפלגות יש סיכוי ריאלי לעמוד ברף של 3% כדי להשיג מושבים בפרלמנט.

במקרה של אי הכרעה בין שתי המפלגות הגדולות, המפלגה המדוברת כמי שעשויה גם להיות לשון המאזניים היא מפלגת פאסוק הסוציאליסטית, שעומדת על 10% בסקרים, אך נמצאת בסכסוכים עם שתי המפלגות המובילות על רקע מחלוקות פוליטיות הנוגעות לעניינים אישיים וענייני חלוקת קולות. השתתפותה של מפלגת הימין הקיצוני, שהוקמה על ידי חבר פרלמנט לשעבר עם היסטוריה ניאו-נאצית, נאסרה בבחירות הקרובות.

מיצוטקיס נהנה מהובלה בפער דו-ספרתי על פני ציפראס, אך התמיכה בו ירדה לאחרונה בעקבות אסון התנגשות הרכבות בו נהרגו 57 בני אדם, לאחר שהתברר כי תחנות הרכבת היו בתת-תקינה ובעלות תשתיות בטיחות מקולקלות וישנות. בקמפיין הבחירות שלו, ציפראס דיבר רבות על האסון ועל ההשקעה הנמוכה של מיצוטקיס בתשתיות.

מאז כניסתו של מיצוטקיס לתפקיד, חלה ירידה תלולה באבטלה והמדינה נמצאת על סף חזרה לדרגת השקעה בשוק האג"ח העולמי, לראשונה מאז נחסמה גישתה לשוק ב-2010. הצמיחה האמורה נראית בשל תשלום החובות לקרן המטבע העולמי והממשלות האירופיות.

לצד זאת, מיתון חמור ושנים של הלוואות חירום הותירו את יוון עם חוב לאומי עצום שהגיע ל-400 מיליארד יורו בדצמבר האחרון ופגע בהכנסות משקי הבית, שכנראה יצטרכו עוד עשור כדי להתאושש.
שלוש המפלגות האחרות בעלות סיכויים ריאליים למושבים בפרלמנט הן המפלגה הקומוניסטית של יוון, KKE, בראשות דימיטריס קוטסומבס שנמצאת בתמיכה סביב 4.5%-5.5%; החזית האירופית הריאליסטית השמאלית (MeRA25), בראשות יאניס ורופאקיס, שנמצאת סביב 3%; ופתרון יווני הימנית, בראשות קיריאקוס ולופולוס, ש-10 מחבריה מכהנים בפלמנט הנוכחי וצפויה שוב לעבור את אחוז החסימה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!