דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

האמנית זויה צ'רקסקי זכתה בתואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה הפתוחה

צ'רקסקי, אמנית בינלאומית שהציגה במוזיאונים ובגלריות במוסקבה, בברלין ובניו יורק, זכתה בתואר "על אומץ ליבה להביא לקדמת המודעות הציבורית, ללא כחל וסרק, הן נושאים שנויים במחלוקת והן מוסכמות יסוד, ולערער עליהם בהומור ובסגנון איורי תמים"

מימין: נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' מימי איזנשטרט, זויה צ'רקסקי, נגידת האוניברסיטה ונשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית בייניש, חברת סגל בכיר במחלקה לספרות ללשון ולאמנויות באוניברסיטה ד״ר חוה אלדובי ((צילום: עודד קרני)
מימין: נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' מימי איזנשטרט, זויה צ'רקסקי, נגידת האוניברסיטה ונשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית בייניש, חברת סגל בכיר במחלקה לספרות ללשון ולאמנויות באוניברסיטה ד״ר חוה אלדובי ((צילום: עודד קרני)
דבר
צרו קשר עם המערכת:
האמנית הישראלית, זויה צ'רקסקי (47) זכתה בתואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה הפתוחה. זו השנה הראשונה שהאוניברסיטה מעניקה את התואר, לאחר שקיבלה בשנה שעברה את אישור המל"ג ללימודי דוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה.
צ'רקסקי, היא ציירת ופסלת זוכת פרס סנדברג לאמנות ישראלית בשנת 2020 ויצירתה עוסקת באופן ביקורתי בשאלות של זהות הפרט והחברה, באקטואליה ובהיסטוריה של הזהות והתרבות היהודית והישראלית.
מנימוקי השופטים: "זויה צ'רקסקי זוכה לאות הוקרה על יצירתה המקורית והנועזת, שמוצגת בעשרות רבות של תערוכות בארץ ובעולם זה עשרים שנה ויותר, ובספרים שאיירה; על אומץ ליבה להביא לקדמת המודעות הציבורית, ללא כחל וסרק, הן נושאים שנויים במחלוקת והן מוסכמות יסוד, ולערער עליהם בהומור ובסגנון איורי תמים; על משיחת מכחולה הייחודית, ולעתים אף הבוטה והפרובוקטיבית, שמעוררת שיח ומחשבה מחודשת על סוגיות אקטואליות, היסטוריות, תרבותיות, אמנותיות, מוסריות וחברתיות; על כישרונה למשוך את עין הצופה לעבר עבודותיה, בשימוש בצבעים עזים ובפרטים רבים, ולהעיר אותו מאדישותו".
נשיאת האוניברסיטה עם צ'רקסקי, מחזיקות ספרי לימוד שאיירה (צילום: עודד קרני)
נשיאת האוניברסיטה עם צ'רקסקי, מחזיקות ספרי לימוד שאיירה (צילום: עודד קרני)

צ'רקסקי היא אחת מהאמניות הישראליות המצליחות ביותר, אמנית בינלאומית שהציגה, בין השאר, במוזיאונים ובגלריות במוסקבה, בברלין ובניו יורק. נוסף על התשבחות שזכתה להן על יצירתה, העיסוק הנרחב והלא שגרתי שלה בסמלים ובדימויים טעונים, בהם הטלאי הצהוב וקריקטורות אנטישמיות, וביחס לעולות מרוסיה עוררו עליה מבקרים רבים.

בראיון ל'דבר' אמרה צ'רקסקי: "אני אף פעם לא חושבת על המקום שלי ביחס למיינסטרים. לפעמים הדעות שלי הן במיינסטרים, וזה דווקא כיף. אני לא בת 16, אני לא שואפת להיות מחוץ למיינסטרים בכל מחיר".
היא נולדה בקייב שבברית המועצות ועלתה לישראל עם משפחתה. עוד בקייב למדה בבית הספר המרכזי לאמנות ועם עלייתה לארץ החלה ללמוד במגמת האמנות של תיכון תלמה ילין. ב-1997 החלה ללמוד במדרשה לאמנות במכללה האקדמית בית ברל. נסיעה שלה לקייב עם בתה תועדה בסרט ששודר בכאן 11 וזמין לצפייה ברשת.
עוד זכו בתואר דוקטור לשם כבוד: זאב אבלס, לשעבר יו"ר הוועד המנהל, האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' דינה בן יהודה, MD, דיקן הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' מונא מארון, סגנית נשיא ודיקנית מחקר אוניברסיטת חיפה, דן־בניה סרי, סופר, רוני דואק, יזם חברתי ונדבן, מרטין פייזנר, משפטן ונדבן.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!