דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

84.4% מהאזרחים הערביים בסקר: אירועי "שומר החומות" יחזרו על עצמם

סקר העמדות שהוצג בכנס הרצליה, מעלה כי 61.7% מהאזרחים הערבים חוששים לביטחונם האישי בשל האלימות בחברה | כ-60% תומכים בהצטרפות למחאה נגד הרפורמה המשפטית, אך כ-70% סבורים שעקרונות מגילת העצמאות לא יכולים להיות בסיס לחוקה | התמיכה בהצטרפות מפלגה ערבית לממשלה עולה

יהודים וערבים צועדים יחד בירושלים. (צילום: נשים עושות שלום)
יהודים וערבים צועדים יחד בירושלים. (צילום: נשים עושות שלום)
יניב שרון

84.4% מהאזרחים הערביים סבורים כי אירועי "שומר החומות" מחודש מאי 2021 יחזרו על עצמם, כך עולה מסקר עמדות שהוצג בדיון על שאלת ההשתתפות הפוליטית ומקומה של החברה הערבית בשיח הפוליטי בישראל בכנס הרצליה אתמול (שלישי). לצד החשש מהעתיד, ניכרת בסקר תנועה ביחס לעמדות לגבי ההשתתפות בשיח הפוליטי.

מאז הוצגה הרפורמה במערכת המשפט, והסערה שעוררה העלו את השאלה על מקומם של האזרחים הערבים במחלוקת. מסקר העמדות עולה כ75.9% תומך במחאה נגד הרפורמה המשפטית; 47.9% סבור כי הרפורמה קשורה ומשפיעה על הציבור הערבי; ו-59.7% סבורים שצריך לקחת חלק במחאות.

תביעת המקום בשיח ובעשייה הפוליטיים מתבטאת גם בתמיכת הציבור הערבי בהצטרפות לקואליציה. 46.6% מהנשאלים תמכו בהצטרפות מפלגה ערבית לכל קואליציה עתידית. 16.7% סבורים כי יש להצטרף רק לקואליציה מרכז-שמאל. 13.8% התנגדו להצטרפות לקואליציה, אך קראו לתמוך בה מבחוץ. שיעור הנוקטים בעמדה סרבנית לשותפות בקואליציה עומד על 13.5%.

ד"ר אריק רודניצקי, שיזם את הסקר מטעם תכנית קונרד אדנאוור לשיתוף פעולה יהודי ערבי, רמז כי הדבר קשור לשותפותה על מפלגת רע"ם בקואליציה הקודמת. על-פי הסקר מאז הבחירות האחרונות חל מהפך עמדות בנושא. כיום 53.6% מהאזרחים הערביים סבורים כי הניסיון של רע"ם היה חיובי ו-36.3% סבורים כי הניסון היה שלילי. סקר דומה שנערך ערב הבחירות האחרונות העלה תמונה הפוכה, מעל מחצית הנשאלים ערב הבחירות תפסו את השתתפותה של רע"ם בקואליציה כשלילית.

במהלך המחאה נגד הרפורמה המשפטית עלתה הקריאה לחוקק חוקה על בסיס מגילת העצמאות. מהסקר עולה כי 70.2% הערבי סבורים כי עקרונות מגילת העצמאות אינם יכולים להיות בסיס לחוקה. שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, העיר כי הבעיה היא בניסוח השאלה וכי יתכן והנשאלים אינם מכירים את עקרונות מגילת העצמאות, וציטט ממגילת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

מתחילת השנה נרצחו 81 בני אדם בחברה הערבית, בהתייחסות לנושא זה בסדר, 61.7% העידו כי תחושת הבטחון האישי שלהם נפגעה. ביום ראשון שלפני הכנס נערכה שיירת המחאה נגד האלימות שקראה להגברת צעדי הממשלה למאבק באלימות. הסקר מעלה כי 53% מהנשאלים סבורים כי יימצא פיתרון לבעיית האלימות, ו-11.9% סבורים כי לא יימצא פיתרון.

39.5% מהנשאלים סבורים כי הממשלה ומוסדות המדינה יכולים לפתור את בעיית האלימות. 20.2% חושבים כי המנהיגות המסורתית יכולה לפתור זאת. מעבר הדגש מממוסדות המדינה אל הגופים האזרחיים במאבק באלימות מקבל משנה תוקף מהנתון כי 9.5% סבורים כי להורים ולמשפחה התפקיד המרכזי במאבק. זו אפשרות שלא הועלתה על-ידי הסוקרים אלא הגיעה מהנשאלים.

בדיון לאחר הצגת הסקר קרא חה"כ מנסור עבאס (רע"ם) לשותפות פוליטית על בסיס תפיסת עולם אזרחית. הוא המשיך והתייחס לתכנית "תקאדום" ואמר כי יש להתייחס אל החברה הערבית כמקרים שונים בעלי צרכים שונים ולא כאל חברה אחידה. "לא השתתפתי בשיירת המחאה ביום ראשון" אמר עבאס והוסיף כי המחאה הזו היא עדות לכשלונה של המנהיגות הערבית. לדעתו המחאה לא הייתה רלוונטית לחברה הישראלית התקועה ממילא בפקקי תנועה.

הרב פירון אמר כי יש לתפוס את החברה הערבית לא רק מבחינה אזרחית אלא גם מבחינה נראטיבית וקרא למדינת ישראל לסייע לחברה הערבית לפתח זהות. בהמשך דבריו הוא תבע מהמנהיגות והחברה הערבית לגנות ולהוקיע את הפושעים ואף להחרימם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!