דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המשטרה התגאתה במעצר 9 קטינים פלסטינים שקיבצו נדבות בכביש, אך התופעה המסוכנת רחוקה מפתרון

בהודעת המשטרה נכתב כי הקטינים הוחזרו לרשות הפלסטינית, ושם טופלו בידי רשויות הרווחה | בדיקת 'דבר' העלתה כי למחרת המעצר, לפחות 5 קטינים קיבצו נדבות לאורך כביש 85 שבגליל | המשטרה: "כל מבצע דורש היערכות מוקדמת, פועלים למציאת פתרון הוליסטי"

ילד פלסטיני מקבץ נדבות בצומת אחיהוד שבגליל (צילום: יהל פרג')
ילד פלסטיני מקבץ נדבות בצומת אחיהוד שבגליל (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

המשטרה התגאתה אתמול (חמישי) במעצר של 9 קטינים תושבי שטחי הרשות הפלסטינית בצומת אחיהוד (כביש 85) לאחר שקיבצו נדבות בצומת, אך בדיקת 'דבר' העלתה כי לפחות 5 קטינים קיבצו נדבות וסיכנו עצמם לאורך כביש 85 במהלך היום.

בהודעת המשטרה נכתב כי הקטינים הוחזרו לרשות הפלסטינית, ושם טופלו בידי רשויות הרווחה. בין אם מדובר באותם קטינים שחזרו כבר היום לאותו הצומת או באחרים, המצב ברור – מדינת ישראל לא מצליחה להתמודד עם התופעה של קטינים פלסטינים המנוצלים בידי עבריינים, בכדי להרוויח כמה מאות שקלים ביום.

ילדים פלסטינים מקבצים נדבות בצומת אחיהוד שבגליל, בזמן שבצומת (סמוך לתחנת האוטובוס) נמצאת ניידת משטרה (צילום: יהל פרג')
ילדים פלסטינים מקבצים נדבות בצומת אחיהוד שבגליל, בזמן שבצומת (סמוך לתחנת האוטובוס) נמצאת ניידת משטרה (צילום: יהל פרג')

לאורך כל היום, ובאופן מתועד בשעה 16:30, עמדו 2 ילדים בני לא יותר מ-9, אחד מהם אמר ששמו עיסא ושהוא מג'נין, בצומת אחיהוד. בצומת יאסיף, מעט דרומית משם על כביש 85, נער שגילו לא עלה על 13 מכר שרשראות. בצומת מכר הסמוך, עמדו שני בני נוער בכביש וקיבצו נדבות.

כל זה קרה רק יום למחרת ההודעה על 'מבצע' המעצרים של הילדים הקבצנים בצמתים, ומול עיניהם הפקוחות של השוטרים. בצמתים שלאורך הכביש עמדו כוחות גלויים של המשטרה: בצומת אחיהוד עמדה ניידת של משטרת התנועה, ובצומת מכר עמדו שני אופנוענים משטרתיים. למרות שהילדים הקטנים סיכנו את חייהם בכביש לנגד עיניהם, הם לא עשו דבר. במשטרה אמרו ל'דבר' כי מבצעי החזרה כפי שאירעו בחמישי דורשים היערכות מוקדמת של חסימת הכביש ותיאום עם הרשות הפלסטינית, כדי למנוע סכנת חיים.

את המציאות בה ילדים, לעיתים בני 6 או 7, מנוצלים הגדירו במשרד המשפטים כמצב של סחר בבני אדם. בשנתיים האחרונות נעשתה עבודה של שולחנות עגולים הכוללים את רשויות הרווחה, מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש), משטרת ישראל ומשרד המשפטים. הנוהל, לפיו הקטינים שנעצרים בישראל מוחזרים לגבול הרשות הפלסטינית, שונה – וכעת הם אמורים להימסר לידי גופי הרווחה ברשות הפלסטינית.

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש) אומרת ל'דבר' בעקבות פשיטת המשטרה: "לאורך שנים שאני עוסקת בנושא עולה תמונה של ניצול ילדים ופגיעה קשה בהם. מהמידע ניתן להבין שהמשטרה כושלת באופן נחרץ בטיפול בנושא, לא מנסים להגיע לאנשים שמפעילים את הילדים, לא עומדים בנהלים והתוצאה בהתאם".

"מעבר לזה, לא יוצרים קשר עם עובדים סוציאליים ובכך פוגעים שוב בילדים. מתייחסים לילדים כעבריינים במקום להבין שהם קורבנות והמשטרה צריכה לספק להם הגנה ולאפשר לגורמים מקצועיים לטפל בהם", הוסיפה תומא סלימאן, "עצם זה שבכלל נעצרו ילדים זה מקומם ומרתיח, אבל העובדה שיום לאחר מכן ילדים שוב עומדים באותו מקום מציגה את הכישלון העמוק של המשטרה והרשויות באופן שבו הן מטפלות בנושא".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: דוברות הכנסת/ עדינה וולמן)
ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: דוברות הכנסת/ עדינה וולמן)

עו"ד דינה דומיניץ, מנהלת היחידה הממשלתית לתאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים אמרה בעבר ל'דבר' כי "המצב הכלכלי שיצרה הקורונה ברשות הפלסטינית החריף את התופעה, והמציאות שהיתה מורכבת עוד קודם למגפה הפכה למכה של ממש. מדובר בארגוני פשיעה, עם דפוס ברור של סחר בבני אדם. הילדים עצמם הם פגיעים ביותר, לא דוברי עברית, ומאוד מאוימים. אוסרים עליהם לדבר עם המשטרה, וכשהמשטרה תופסת אותם, הם לא משתפים פעולה".

גם ח"כ מיכל שיר (יש עתיד) שכיהנה כיו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת הקודמת, אמרה בדיון הוועדה שעסק בנושא ש"ילד בן שמונה שעומד בצומת הוא בסיכון. ילד בן 5, 6, 7, 16 לא נמצא בצומת כי בא לו – סבבה? הוא בסיכון. למה? כי זה הגיל שלו". ח"כ שיר התייחסה לקונספציה לפיה למדינת ישראל אין סמכות לסייע לאותם קטינים בשל החשש שהרשות הפלסטינית תראה בכך הפרת ריבונות. "הילד בסכנת חיים – ושהרווחה תטפל בו מאותו הרגע, משם כולם ביחד פותרים את זה, אם כן או לא או איך להחזיר אותו ולאן. זה נוהל בריא של מדינה מתוקנת שלא דורשת מילד בן 5, ששמים אותו בצומת, להוכיח שהוא בסכנת חיים".

המשטרה: "כל מבצע דורש היערכות מוקדמת, נפגשים עם גורמים ברשות הפלסטינית למציאת פתרון הוליסטי"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה ניצול ו/או הדחת קטינים וחסרי ישע לביצוע עבירות ופועלים למיצוי הדין עם שולחיהם, מחד גיסא, ולמעורבות גורמי הרווחה, מאידך גיסא.

"בהתאם, המשטרה מבצעת מעת לעת מבצעים יזומים על מנת להילחם בתופעה זו. מבצע שכזה מחייב היערכות מוקדמת הכולל כח משטרתי לא מבוטל וחסימת הכבישים הרלוונטיים. בנוסף, נדרש תיאום מול מנהלת התיאום והקישור של המשטרה הפלסטינית שדואגת להעבירם לידי גורמי רווחה. כל פעילות ספונטנית שכזו, יש בה כדי לסכן שלומם של הקבצנים שמבקשים להמלט מהשוטרים תוך סיכון חייהם.

"כמו כן, נציגי משטרת ישראל, המינהל האזרחי, המשרד לביטחון לאומי ומשרד המשפטים מקיימים מפגשים עם הגורמים הרלבנטיים ברשות הפלשתינית למציאת פתרון הוליסטי רב תחומי לנושא, החזרת הקטינים בביטחה להורים ולמניעת חזרתם לצמתים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!