דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

דעה / לסגור את הכבישים המועדים לשיטפונות, לפני האסון הבא

ההתרעות על שטפונות בדרום מחייבות את המשטרה להפיק לקחים מהאסון בנחל ציחור לפני כחודש | סגירה מהירה של כביש 40 היתה יכולה להציל את חייהם של מעיין וסהר עשור, וכעת היא יכולה למנוע אסון נוסף

השיטפון בכביש לאילת (צילום: דוברות המשטרה, מרחב אילת)
השיטפון בכביש לאילת (צילום: דוברות המשטרה, מרחב אילת)
דוד טברסקי

אסון נחל ציחור, שהתרחש לפני חודש וחצי, היה נמנע בוודאות אם משטרת ישראל הייתה חוסמת את כביש 40 עם תחילת ההתרעות. זה הלקח שצריך להיות מיושם ביומיים הקרובים.

התרעות על שיטפונות כבדים במדבר יהודה והדרום, שהחלו אמש (מוצ"ש) וצפויים להמשיך לשטוף את אפיקי הנחלים בדרום הארץ עד שני בערב, שלחו את משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים לקרוא לסגירה מוחלטת של כלל מסלולי ההליכה בדרום הארץ. אבל המלצת המשטרה היחידה לנהגים בכל הקשור לכבישי הדרום, ובהם כביש 40 וכביש 90 שעוברים בתוך נחלים שוטפים, היא להתאים את נסיעתם לתנאי הכבישים ולהימנע מנסיעה בכבישים שיש התרעות לגביהם.

משטרת ישראל אמנם לא הצהירה שלא תסגור את הכבישים אם השיטפונות אכן יתרחשו, אך אחד הלקחים הברורים מהאסון בנחל ציחור, שבו נהרגו האחים מעיין וסהר עשור, הוא שעשרות כלי הרכב שנקלעו לתוך השיטפון בדרך מאילת צפונה כלל לא ידעו שהם נוסעים בכביש שיכול להיות מסוכן. כשהמשטרה החליטה לסגור את הכביש, עשרות מכוניות נקלעו למקטע השוטף ולא יכלו להיחלץ.

המקטע של כביש 40 שעובר בנחל ציחור הוא מקטע מסוכן – זה ידוע כבר שנים לכל גורמי החילוץ, הניטור והפיקוח. הכביש עובר בתוך הנחל ללא גשר, תעלה או מקטע עוקף שיאפשר להימלט מהשיטפון בזמן אמת. עוצמת השיטפון בכביש ביום האסון הציפה אותו בכמות מים עצומה בפרק זמן של דקות ספורות, כך שכל המכוניות שנכנסו למקטע הכביש ונסחפו לא יכלו לשער שהשלוליות שהם נוסעים עליהן יהפכו תוך שניות להצפה ענקית.

זאב צוק-רם, ראש רשות החירום הלאומית לשעבר, סיפר ל'דבר' יום אחר האסון שמשטרת ישראל וכוחות החילוץ לא ערוכים לתת מענה ממוקד לאירועי אסון שנפרשים על שטח בסדר גודל כזה – כך שרוב ההחלטות מתקבלות תוך כדי שרשרת האירועים. במקרה של האסון בנחל ציחור, זה קרה חצי שעה לתוך השיטפונות. לטענת גורם באחת הרשויות המפקחות על האזור, אחת הסיבות לכך שהמשטרה נמנעת מלהודיע מבעוד מועד על חסימה הכבישים הראשיים (40 ו-90) היא ההשלכות הכלכליות, שכן מדובר בצירי התנועה היחידים לאילת וממנה, וסגירתם משמע סגירת העיר ופגיעה בתיירות.

אבל הקו המנחה בקבלת ההחלטות לא יכול להישען על אף שיקול פרט לאחד – שמירה על חיי אדם. בבוקר האסון בנחל ציחור, ההתרעות ומידת חומרתן היו דומות לאלו שאנו שומעים היום. אילו החליטה המשטרה בבוקר האסון לסגור את מקטע הנחל לפחות כחצי שעה לתחילת השיטפונות, אפשר היה למנוע אובדן של חיי אדם. התרעות והמלצות ברדיו לא מספיקות בזמן אמת. כבישים מסוכנים צריך לסגור מראש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!