דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל תציע תשלום ליצרני חשמל קטנים באזורים צפופים

רשות החשמל מציעה פרמיה של 5.3 אגורות למתקני אגירה וייצור חשמל באיזורים אורבניים צפופים | לראשונה מוצע לשלב עשרות יישובים עירוניים בפריפריה בתמריץ כלכלי | מתקני האגירה יוכפפו להנחיות מנהל המערכת כך שמתקני חשמל כשר לא יהיו זכאים לפרמיה

מונה חשמל (צילום: אידאה)
מונה חשמל (צילום: אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל פרסמה שימוע חדש בנושא תשלום פרמיה לייצור חשמל ואגירתו. השימוע החדש מחליף שימוע קודם, בו הוצעו 4 אגורות ללא הצמדה, כתוספת תשלום ליצרני חשמל קטנים באזור גוש דן למשך 10 שנים.  

במקום זאת, השימוע החדש מציע תוספת תשלום של 5.3 אגורות ללא הצמדה, לבעלי מתקני יצור חשמל או מתקני אגירה, למשך 15 שנה. אף כי ההטבה מתוארת כרלוונטית לחשמל סולארי, היא תחול גם על יצרנים חשמל זעירים בגז.  

המהלך נועד לקדם את ייעול השימוש ברשת החשמל, צמצום אובדני החשמל ולשיפור אמינות האספקה.  

לפי הרשות, קירוב הייצור והאגירה למוקדי צריכת החשמל משרת מספר רב של מטרות: השטחת "עקומת הברווז" הנוצר מייצור החשמל מאנרגית השמש; צמצום הפער בין ההיצע לביקוש המקומי לאורך שעות היממה; חסכון במשאבי רשת החשמל ויכולתה של האגירה לשמש כתחליף לרשת החשמל באזורים מסוימים ושיפור אמינות אספקת החשמל ברמה המקומית בשגרה ובזמני חירום. 

מבחינה כלכלית, גליון החישוב שצירפה הרשות מראה שהיתרון המרכזי בקירוב מתקנים אלו לצרכני החשמל הוא חיסכון בעלויות השנאה (שינוי מתח, א.ר.) בין מתח גבוה למתח נמוך. החיסכון בעלויות הקמת רשת הוא שולי לחלוטין. בסך הכל, מתקן אגירה צפוי לחסוך 11.8 אגורות לקוט"ש, בחישוב לפי הפעלה למשך 15 שנה, ואילו מתקן ייצור צפוי לחסוך 9.4 אגורות לקוט"ש.  

הפרמיה של 5.3 אגורות עשויה להוסיף בין 10% ל-25% להכנסות של בעלי מתקן היצור או האגירה, ובכך להגדיל את התמריץ להקים אותם. התשלום הנוסף יועמס על תעריף החשמל שמשלם כלל הציבור, אך לפי ההנחות הכלכליות של הרשות, התוצאה צפויה להיות דווקא ירידה בתעריף, שכן המתקנים חוסכים יותר עלויות כלל מערכתיות, לעומת התשלום הנוסף שיקבלו. תוספת התשלום לא תינתן למתקנים שיקומו לפי הסדרות קיימות, לפני כניסתה לתוקף של התכנית החדשה.  

לפי הערכת הרשות, האסדרה תדרבן את הגדלת היקף מתקני הייצור והאגירה במוקדי הצריכה, ותכווין את בעלי העניין למצות את פוטנציאל השטחים המצויים בשטח המבונה הקיים והמתוכנן בדגש על חניונים לרכבים פרטיים, חניוני תחבורה ציבורית, קירוי מבני ציבור וגגות גדולים. 

בשורה בהטבות לערי הפריפריה 

התגובות לשימוע הקודם גרמו לרשות להסיק שהטבה לגוש דן בלבד איננה נכונה מבחינת יעילות אנרגטית, והחליטו לבצע שינוי מהותי בקריטריון הזכאות. כעת מוצע לא לזכות רק את תושבי גוש דן, אלא תושבים בכל יישוב אורבני עם מעל 50,000 איש או ישוב שעומד בהגדרת 'אזורים צפופים' לפי תמ"א 35.  

הרשות מצאה כי הישובים האורבניים כוללים 70% מהאוכלוסיה ושיעור דומה של צריכת החשמל, אך רק 15% מיצור החשמל. חוסר איזון זה, מייצר כדאיות כלכלית בקירוב היצור לצריכה.  

כיום, כלולים בנספח השימוע עשרות ערים גדולות ומבוססות, אך גם מספר לא קטן של יישובי פריפריה כמו אום-אל פאחם, אילת, באקה אל גרבייה, בית"ר עלית, בית שמש, דאלית אל כרמל, דימונה, טייבה, טבריה, טירת הכרמל, טמרה, מודיעין עלית, נוף הגליל, נתיבות, סחנין, עכו, עפולה, ערערה, צפת, קריית גת, קריית מלאכי, קריית שמונה, רהט, שגב שלום, שדרות ושפרעם.  

לא מותאם לחשמל כשר 

הפרמיה תינתן אך ורק למתקני אגירה שיחוברו למתח הגבוה ושיבחרו לאפשר למחלק לנהל את העמסתם בהתאם לשיקולי ניהול הרשת, מה שסותר את המאפיינים של מתקן אגירה למען חשמל כשר, שלא יכול לפעול בהתאם להנחיות מנהל המערכת חלק משמעותי מהשבוע.  

מתן שליטה למנהל המערכת במתקן אגירה, יכול לפעול לרעת בעלי המתקן, בשל הפעלה לא כלכלית, או בניגוד להוראות היצרן של הסוללה – למשל בתרחיש של שני מחזורי טעינה ופריקה ביממה. לכן, מוצע לפצות את בעלי המתקנים, כך שהתשלום הרגיל ייעשה לפי תכנית הייצור המבוקשת של בעלי המתקן, ואילו תשלום הפרמיה הנוספת ייעשה לפי השימוש בפועל, בהתאם להנחיית מנהל המערכת.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!