דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת הצוללות

הקשר האיראני? / לאיראן יש מניות ב"טיסנקרופ" - התאגיד שסיפק לישראל צוללות

"ידיעות אחרונות" חשף כי חברת השקעות איראנית מחזיקה בחלק ממניות תאגיד הפלדה הגרמני, ממנו רכשה ישראל שלוש צוללות דולפין בעסקה שנויה במחלוקת

צוללת תוצרת גרמניה בנמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
צוללת תוצרת גרמניה בנמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
דוד טברסקי

ממשלת איראן מחזיקה מניות בסך 5% מחברת 'טיסנקרופ' הגרמנית, ממנה קנתה ישראל שלוש צוללות בעסקה שעלתה לאחרונה לדיון הציבורי – כך חשף כתב "ידיעות אחרונות" יוסי יהושע. טיסנקרופ הוא תאגיד הפלדה הגדול בגרמניה, המיצר בין היתר את ספינות 'סער 6' שרכש חיל הים.

עסקת הצוללות זכתה לביקורת ציבורית לאחר שכתב ערוץ 10 רביב דרוקר חשף כי עורך דינו האישי וחברו הקרוב של נתניהו, דוד שמרון, ייצג גם את נציג המספנה הגרמנית בישראל, מיקי גנור, ולא דיווח על ניגוד עניינים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שיבדוק את הפרשה.

בכתבה ב"ידיעות אחרונות" מיום שישי דווח כי ממשלת איראן מחזיקה את המניות דרך חברת השקעות החוץ האיראנית (IFIC). ד"ר פרהאד זארגארי, יו"ר IFIC, אמר בראיון שנערך השנה למגזין של מכון המחקר The Business Year כי "בתור הגוף המרכזי האחראי להשקעות חוץ של הממשלה, ל-IFIC יש אחריות גדולה לחזק את היחסים הכלכליים העולמיים של איראן. IFIC נוכחת כיום בחמש יבשות, ויש לה השקעות ב-22 מדינות. יש לנו מניות בחברות חשובות כגון 'בריטיש פטרוליום', 'טיסנקרופ', 'אדידס' ומותגים גדולים אחרים".

בשנת 2003, כחלק מדוקטורינת "ציר הרשע" של נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' ו' בוש, איימה וושינגטון שלא תחתום עוד על חוזים עם 'טיסנקרופ' אם איראן לא תצמצם את מעורבותה בחברה. ואכן, החברה האירנית מכרה לתאגיד בחזרה חלק ממניותיה. הבוקר פירסמה כתבת "הארץ" גילי כהן כי ב-2006 קיבלה שלוחה של חברת ההשקעות האיראנית בגרמניה דיבידנד של 18.5 מיליון אירו מטיסנקרופ, בהתבסס על דו"חות שפרסמה החברה בעשור האחרון . ב2007 עמד היקף השקעות של ממשלת איראן ב'טיסנקרופ' על 600-700 מיליון יורו. מאז 2010 הקפיאה טיסנקרופ את רוב פעולתה וקשריה עם איראן עקב החמרת הסנקציות. כיום מחזיקה החברה הממשלתית האיראנית, על פי הערכות, בקצת פחות מ-5% ממניותיה של חברת טיסנקרופ.

ממשרד הביטחון מסרו ל"ידיעות אחרונות" כי הם לא מכירים מעורבות איראנית בחברה.

חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) אמר לאתר Ynet בתגובה לפרסום כי "הקשר האיראני לחברה הגרמנית מטריד ומעלה חשש שאיראן נחשפה למידע חסוי וחשוב של מדינת ישראל. חמור מאוד שהקשר של איראן לחברה לא היה ידוע, ואם היה ידוע ובכל זאת קודמה עיסקה עם החברה הזו בשל קשרים עסקיים ומוטיבציות לא ראויות, הרי שמדובר בסיכון אמיתי לביטחון ישראל. ראוי שמבקר המדינה יחקור פרשה זו באמצעות האגף הביטחוני".

חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד) התייחס לנושא הבוקר באירוע "שבתרבות" במודיעין ואמר כי  "קניית הצוללות עצמן היא החלטה סבירה, בתחום אחריותו של ראש הממשלה. אבל הבהילות בסגירת העיסקה, הצגתה לקנצלרית גרמניה קודם שהעסקה עצמה אושרה בקבינט, ובעיקר ניגוד האינטרסים המובהק בכך שמקורבו של ראש הממשלה, האיש שמייצג אותו בעניינים פרטיים ופוליטיים, מרוויח מן העיסקה כעורך דינו של נציג המספנות בארץ, כל אלה גורמים לחשד כבד בציבור שמשהו כאן לא בסדר. את ניגוד העניינים של עו״ד שימרון צריך לחקור חקירה פלילית; התנהלותו של נתניהו מראה שלא למד דבר מניסיון העבר או מדו״חות מבקר המדינה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!