דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הכור הגרעיני ורבבות אנשים בסכנה: השלכות פיצוץ סכר נובה קוחובקה על המלחמה באוקראינה

פיצוץ הסכר שאירע בשלישי לפנות בוקר מציף עשרות יישובים על גדות נהר הדנייפר | רחובות ומבנים הוצפו וטבעו ובעלי חיים בגן החיות לא שרדו, והחששות למאגר מי השתייה הגדול במדינה ולתחנת הכוח הגרעינית גוברים

הצפות במחוז חרסון לאחר פיצוץ סכר נובה קוחובקה (צילום: המינהל האזורי בחרסון/רויטרס)
הצפות במחוז חרסון לאחר פיצוץ סכר נובה קוחובקה (צילום: המינהל האזורי בחרסון/רויטרס)
דוד טברסקי

פיצוץ סכר נובה קוחובקה במחוז חרסון אתמול (שלישי) עשוי להיות נקודת מפנה במלחמה באוקראינה, לאחר מספר חודשים בהם לא חלו שינויים משמעותיים במפת הלחימה במלחמה הנמשכת מפברואר 2022.

סדרת פיצוצים אירעה בשעת בוקר מוקדמת על גבי סכר נובה קוחובקה, הנמצא בנקודה הצפונית ביותר של נהר הדניפר בגבולות מחוז חרסון שבדרום אוקראינה. הסכר, המהווה גשר, תחנה הידראולית לייצור חשמל ומאגר מי השתיה הגדול באוקראינה, היה מוקד ללוחמה עיקשת בין הרוסים לאוקראינים החל מהימים הראשונים של המלחמה בסוף פברואר 2022, אז, לצד הסכר, נכבשה גם העיר חרסון על ידי הכוחות הרוסים והייתה תחת שליטתם שמונה חודשים, עד ששוחררה על ידי הכוחות האוקראינים בנובמבר האחרון.

המיקום של הסכר ומשמעותו הגאופוליטית הפכו אותו לאחד מהסמלים המרכזיים במלחמה מאחר שמדובר במבנה עצום מימדים, שאורכו מעל ל-3 ק"מ והוא מווסת את מפלס המים בשפך הדרומי של נהר הדניפר, החוצה את כל אוקראינה לאורכה ונשפך בהמשך לים השחור. משמעות הפגיעה בסכר היא הצפתו המיידית של שטח הנפרש על פני יותר מ-100 ק"מ עד גדות נהר הדנייפר, הכולל יישובים רבים וחלקים נרחבים מהעיר חרסון.

צילום לוויין של סכר נובה קוחובקה מפוצץ, זמן קצר אחרי הפיצוץ (צילום: Maxar Technologies/REUTERS)
צילום לוויין של סכר נובה קוחובקה מפוצץ, זמן קצר אחרי הפיצוץ (צילום: Maxar Technologies/REUTERS)

הרוסים ממשיכים להחזיק ברוב השטח שנמצא מזרחית לחלקו הדרומי של הנהר החוצה את אוקראינה, ואיימו בפיצוץ הסכר מתחילת המלחמה, במידה והצבא האוקראיני ינסה לכבוש מחדש את העיר. גורמים ביטחוניים באוקראינה וארצות הברית אישרו שהאיום אכן מנע מהאוקראינים לנסות לכבוש את העיר מחדש – אך הוא מעולם לא מומש, גם לאחר שהאוקראינים שיחררו את כל חלקי המחוז הנמצאים ממערבה לנהר הדניפר. סדרת הפיצוצים אמש הובילה להצפות שבעקבותיהן עשרות אלפים נעקרו מבתיהם ועוד רבים נמצאים בסכנה מיידית לפי משרד הביטחון האוקראיני. עד ערב המלחמה התגוררו באזור כחצי מיליון איש, 300 אלף מתוכם בעיר חרסון.

התושבים, תחנת הכוח הגרעינית ומי השתייה בסכנה

כיום, להערכת הכוחות האוקראינים שהחלו בפינוי האזור, נמצאים בו בין 15 ל 20 אלף איש המפוזרים בין 80 יישובים. על פי ההערכות, כל האזור הדרומי לסכר, מהעיירה קוחובקה בצפון ועד העיירות שבקצה הנהר ולשפת הים השחור, עשוי להיות מוצף ולהוביל לעשרות אלפי נפגעים. בעוד השלטונות המקומיים מדווחים על קושי רב לחלץ את תושבי האזור בגלל שכבישים רבים הפכו ללא שמישים, גן החיות של העיר קוחובקה פרסם בעמוד הפייסבוק שלו שיותר מ-300 מחיות הגן מתו בהצפה.

מלבד הנזק והפינויים שהגיעו בעקבות ההצפה, השלטונות באוקראיניה הכריזו אתמול בצהריים על שלושה מצבי חירום בעקבות הפגיעה בסכר. הראשון מתייחס לזיהום שנוצר בתחום הנהר בגלל דליפה של מעל ל-150 טון שמן מכונות, מי הנהר משמשים לשתייה וחקלאות של מעל למיליון מתושבי האזור וכעת נשקפת סכנה להמשך עיבוד האדמה באזור ושתיית המים.

בית התרבות בעיר נובה קוחובקה מוצף לאחר פיצוץ הסכר הסמוך לעיר (צילום: Alexey Konovalov/TASS/ REUTERS)
בית התרבות בעיר נובה קוחובקה מוצף לאחר פיצוץ הסכר הסמוך לעיר (צילום: Alexey Konovalov/TASS/ REUTERS)

מצב החירום השני מתייחס לסכנה להצפת תחנת הכח הגרעינית שבמעלה הנהר, ליד העיר זפוריז'יה. התחנה נכבשה בחודשים הראשונים של המלחמה ובספטמבר סופחה בצו של נשיא רוסיה פוטין. מצב החירום האחרון נוגע למצב מי השתייה בעיר קריווה ריה, הממוקמת 150 ק"מ צפונה לסכר ורוב מי השתייה שלה מגיעים ממאגר המים של הסכר, שכאמור ניזוק קשות. רשויות העיר, בת רבע מיליון התושבים, הודיעו על משטר הגבלות חמור על שימוש במים בעיר.

למרות ההסלמה, ייתכן שהסכר לא פוצץ בכוונה

פיצוץ הגשר הגיע על רקע של הסלמה הדרגתית במלחמה שהחלה בשבועיים האחרונים, למרות שהמלחמה תיכנס בקרוב ליומה ה-500, רוב הלחימה הצטמצמה מאז הסתיו האחרון לשני מוקדים – החזית המזרחית, בלחימה סביב העיר בחמוט שבצפון חבל דונבס שבמזרח המדינה, שהרוסים טענו לפני שבועיים על כך שהצליחו לכבוש אותה. המוקד השני הוא מחוז חרסון, שהרוסים ממשיכים להחזיק בכל השטח שממזרח לנהר הדניפר ומנהלים קרבות מול הכוחות האוקראינים במספר נקודות, בינהן העיר קוחובקה.

בחודשים האחרונים ציין נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שהצבא האוקראיני מתכנן להוציא לפועל מתקפת נגד גדולה במטרה לכבוש מחדש שטחים בהם יושבים היום כוחות רוסים. בשלושת השבועות האחרונים הלחימה זלגה משמעותית לתוך רוסיה, עם קרבות והפצצות שנרשמו במחוז בלגורוד, שבדרום מערב רוסיה ומתקפת מל"טים משמעותית על מוסקבה, שם המטרה הייתה מבני המגורים של בכירי שלטון ומערכת הביטחון הרוסים. פיצוץ הסכר, טוענים בקייב, הוא תגובה אפשרית למתקפת הנגד ועליית שלב בהסלמת העימות.

לטענת הכוחות הרוסים, מי שקידם את הפיצוץ היו דווקא האוקראינים, במטרה לייצר פרובוקציה שתוביל לכניסת כוחות אוקראינים לשטח הכבוש, מכיוון שרוב השטחים החקלאים שההצפה עלולה להרוס נמצאים בצד הכבוש על ידי הרוסים, המושל של המחוז מטעם רוסיה, ולדימיר סלדו, טען שהפיצוץ נעשה על ידי האוקראינים במטרה לפגוע בתושבי המחוז.

לפי גרסה שלישית היא שאף אחד מהצדדים לא פיצץ בכוונה את הסכר לפנות בוקר, למרות שחלק ממנו היה ממוקש זה למעלה משנה, אלא מדובר בתוצאה של התפרקות הדרגתית שלו בעקבות סדרת של נפילות טילים באזור הגשר וחוסר תחזוקה של הכוחות הרוסים ששולטים בו. ארה"ב טרם גינתה את רוסיה על קריסת הסכר והוציאה הודעה שהעניין נמצא בבדיקה.

״ישראל מזועזעת מהנזק הרב שנגרם לסכר, אלפי אזרחים חפים מפשע נמצאים בסכנה בגלל ההרס הנורא הזה" מסר משרד החוץ הישראלי, מבלי לגנות אף אחד מהצדדים "פגיעה מכוונת בתשתיות ואנשים חייבת גינוי על ידי הקהילה הבינלאומית כולה. מחשבותינו ותפילותינו עם העם האוקראיני בשעה קשה זו״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!