דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת העבודה דנה בתקנות שימנעו התקשרויות ב'מכרזי הפסד', העלולים לפגוע בעובדי קבלן

הוועדה עסקה בהצעת תקנות של משרד העבודה האמורות להגדיר את רכיבי השכר, לפיהם תחושב העלות המינימלית בהליך חתימת חוזי ההתקשרות עם הקבלן | בהסתדרות והתאחדות התעשיינים מתנגדים לשיטת ׳גב אל גב׳, שעלולה להערים קשיים וחוסר אחידות בתשלום לעובדים

עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: יונתן זנדל / פלאש 90)
עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: יונתן זנדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה החלה לדון בתקנות שימנעו התקשרויות ב'מכרזי הפסד', שעלולים להביא לפגיעה בזכויותיהם של עובדי קבלן בתחומי הניקיון, האבטחה וההסעדה. הוועדה דנה בהצעת תקנות של משרד העבודה האמורות להגדיר את רכיבי השכר, לפיהם תחושב העלות המינימלית בהליך חתימת חוזי ההתקשרות עם הקבלן.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יונתן מישרקי אמר בפתח הדיון: "אני מברך את השר על שהביא את התקנות אלינו. מטרתנו היא לסייע ולוודא שהעובד יקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו על פי דין".

במהלך הדיון היום עלו מספר מחלוקות בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים בתחומי השמירה והניקיון לבין נציגי משרד העבודה באשר לאופן חישוב עלויות השכר של העובדים. בין היתר עלתה השאלה אלו תחומים יש לחשב מראש בקביעת ערך השעה של שכר העובדים – ואלו מרכיבי שכר ישולמו בהתאם לביצוע בפועל (בשיטת 'גב אל גב'). הן נציגות ההסתדרות והן נציגי התאחדות התעשיינים טענו כי חישוב רכיבים רבים בשיטת 'גב אל גב' בהתאם לביצוע בפועל יטיל קשיים ועלויות תפעול גבוהות לשני הצדדים, שכן יהיה צורך לחשב בכל חודש את כלל הזכאויות של העובדים.

מנגד, עמדת משרד האוצר היא שיש לשלם לקבלן על פי זכאות בפועל, זאת כדי למנוע תשלומים ביתר לקבלן שאינם עוברים בפועל לעובד או משרתים את זכויותיהם. במקרה של תשלום חסר, הדגישו באוצר כי הקבלן יוכל לבקש תשלום משלים על הזכאויות בגין הפער. הצעה נוספת שהעלו נציגת איגוד לשכות המסחר ונציגת ההסתדרות, היא לאפשר לצדדים בחוזה להחליט בעצמם כיצד יבוצע החישוב.

בהסתדרות ובארגוני המעסיקים בתחומי השמירה והניקיון, דרשו בנוסף שהתקנה תסדיר את נושא התשלום לקבלנים במקרים בהם עובד נדרש לבצע עבודה בשעות נוספות או ביום המנוחה השבועי על פי דרישת מזמין השירות. שאלה נוספת שעלתה היא אופן גילום עלויות הסעת העובדים למקום העבודה, שכן במקרים בהם הקבלן מפעיל הסעות ולכן העובדים אינם זכאים לרכיב נסיעות בשכר. בהמשך דנה הוועדה ביתר סעיפי התקנות המפרטים רכיבי שכר שונים ואת שאלת הכללתם בחישוב השכר השעתי.

יו"ר אגף הסדרה ואכיפה במשרד העבודה, מאיר דוד, אמר בדיון כי האגף ייקח לתשומת ליבו את ההערות ויבצע עבודה מקצועית לטיוב התקנות המוצעות. עוד הדגיש כי בנוסח התקנות מובהר כי אין בהן כדי לגרוע מזכויות המוקנות לעובד על פי חוק או הסכם החלים עליו,. לדבריו, בהתאם לתקנות יהא על מזמין השירות והקבלן לעדכן את ערך השעה במקרים של שינויים שנובעים מוותק של העובדים או רכיב שכר תלוי אירוע מזכה או זכאות לגמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית, ככל שיש זכאות לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!