דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

כ-17 אלף קשישים ישראלים לא מקבלים קצבה בגלל 'איתות מרוסיה'

הממשלה מסרבת לשלם מקדמות לישראלים שלא יכולים לקבל את כספי הפנסיה שלהם מממשלת רוסיה עקב הסנקציות | לאחר כמעט שנה של עיכובים, בכיר באוצר חשף את הסיבה: בקשה רוסית להימנע מכך | יו״ר ועדת הקליטה עודד פורר: ״על המדינה לשלם עכשיו ולהתחשבן אחר כך״

קשישים יוצאי רוסיה וברית המועצות (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש90)
קשישים יוצאי רוסיה וברית המועצות (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש90)
דוד טברסקי

כלואים בין רוסיה לאגף התקציבים: ממשלת ישראל הקפיאה יוזמה לשפות כ-17 אלף קשישים ישראלים שלא קיבלו את כספי הפנסיה להם הם זכאים ממשלת רוסיה עקב הסנקציות על משטרו של פוטין, ולהעביר להם מקדמות מאוצר המדינה. הסיבה: איומים של ממשלת רוסיה שלא תעביר את הכספים. הקשישים לא קיבלו את הכספים המגיעים להם מעל 10 חודשים. במשרד האוצר הגנו על ההחלטה, בטענה שישנה קבוצה נוספת של זכאים לפנסיה ממשלת רוסיה שלא ייהנו מההסדר, ואין סיבה להחיל אותו רק על חלק מהזכאים.

הקשישים, שעלו לישראל מרוסיה, זכאים לקצבה בסך של כ-150 דולר בחודש (כ-540 שקלים) בחודש מכוח הסכם בין ישראל לממשלה רוסיה. הכספים היו מועברים מדי רבעון מהממשלה הרוסית לביטוח הלאומי, שהיה מעביר אותם לחשבונות הבנק של הזכאים. אך בסוף פברואר שעבר, סמוך לפלישה הרוסית לאוקראינה, החלו ארגוני הבנקאות בעולם בסנקציות על רוסיה שמנעו את האפשרות להעביר כספים אל רוסיה וממנה. כתוצאה מכך, רוסיה חדלה להעביר את הכספים לישראל, והביטוח הלאומי לא העביר לזכאים את הכספים.

סמוך לתחילת אוגוסט האחרון פורסמה טיוטת הסכם שיפוי בין הממשלה לביטוח הלאומי, לפיו המדינה תעביר לביטוח לאומי את הכספים כמקדמה במקום ממשלת רוסיה, כל עוד נמשכות הסנקציות, וכך תתאפשר העברת הכספים לזכאים. העברת הכספים, הנאמדת בסכום של 6 מיליון שקלים, אושרה על ידי משרד האוצר. אך ההסכם הזה לא יושם, והקשישים לא קיבלו מאז אפילו שקל אחד.

עד היום, משרד האוצר לא סיפק הסבר להקפאת השיפוי עד כה, למרות פניות חברי הכנסת, בנק ישראל והפנסיונרים, אך הבוקר (רביעי) בדיון ועדת העלייה והקליטה בכנסת, הודיע נציג המשרד לראשונה שההחלטה שלא לשפות הייתה תוך-משרדית, וזאת לאחר שהפדרציה הרוסית הודיעה שלא תעביר את הכסף אם ממשלת ישראל תחליט לשלם את הפנסיות במקומה.

"קיבלנו אינדיקציה מממשלת רוסיה שהם לא רואים בעין יפה שהמדינה תשלם את הפנסיות, ולכן היא לא יכולה להבטיח שהיא תממן את השיפוי שאושר, לכשיוסרו הסנקציות", אמר נציג אגף התקציבים, דניאל בלנגה. לדבריו, לאחר שבאוצר הבינו שיש סיכוי גבוה לכך שרוסיה לא תעביר את הכספים למימון הקצבה בהמשך, גם אם יוסרו הסנקציות שהיא נתונה בהן, התקבלה החלטה להקפיא את ההסכם ולא לשלם את הכספים לפנסיונרים. זאת בטענה שאין סיבה שהמדינה תפצה רק חלק מהפנסיונרים, שכן עוד 40 אלף פנסיונרים נוספים שמקבלים את הקצבה הפנסיונית הרוסית שלהם לא מהביטוח הלאומי, מנועים מלקבל אותה מאותן הסיבות״.

התשלומים המדוברים נועדו ל-17 אלף פנסיונרים שעלו לארץ מרוסיה עד שנת 1993, ומקבלים את הפנסיה שלהם דרך הביטוח הלאומי, מכוח הסכם שנחתם בין ממשלת ישראל לפדרציה הרוסית במהלך 2017, ואפשר את העברתה של קצבה שגובהה הממוצע עומד על כ-150 דולר  (כ-547 שקלים בחודש) ומשולמת פעם ברבעון. באוגוסט האחרון הודיע שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, שמערכת הביטוח הלאומי והאוצר הגיעו לסיכום על פתרון ביניים, לפיו הביטוח הלאומי יפעל להעברת כספי הפנסיה כמקדמה על חשבון הכספים שעתידיים להתקבל מרוסיה, תוך קבלת שיפוי מהאוצר, ובמקביל ייעשה מאמץ לפתיחת הערוצים הנדרשים להחזרת התשלומים. 

״מדובר בזוטות למדינה, ועדיין לא מצליחים לעזור לאנשים״

"עד היום לא קיבלנו מענה ממשרד האוצר", אמר יו"ר ועדת העלייה והלקיטה, עודד פורר (ישראל ביתנו) שביקר בחריפות את ההסתרה של הסיבה להקפאה במשך חודשים, עד כה, מהפנסיונרים נמנעה קצבה ממוצעת של כ-7,000 שקלים. "מדובר באנשים בסוף חייהם, שהממשלה תשלם את הכסף ותנהל את החשבונות הבין מדינתיים אחר כך".

"מדובר בכסף כל כך קטן עבור מדינה, ממש זוטות, ושנה שלמה לא מצליחים לעזור לאנשים", אומר ל'דבר' לאוניד לשצ'ינסקי, שבשנה האחרונה הוביל מאבק מול הממשלה ובנק ישראל בנסיון לחדש את העברות, וזאת לאחר שפורסם בארה"ב שברמה העקרונית, תשלומי הפנסיה הוחרגו מהסנקציות "אף שר לא טרח אפילו לענות לי להגיד אם תהיה או לא תהיה פנסיה. אין לובי דובר רוסית או לובי שיקדם את העניין מול הכנסת וזו התוצאה – עשרות אלפיי פנסיונרים שפוליטיקאים לא מעניינים אותם, עצוב".

החרגת תשלום הקצבאות מהסנקציות על ידי הבנק במרכזי בארה"ב (הפדרל רזרב) באוגוסט האחרון היא זו שאפשרה את הפתח לחידוש ההעברות, שהיו נעולות לחלוטין עד אז. בגלל הסנקציות על הבנקים הרוסים והגופים הפיננסים האמונים על העברות. במהלך השנה האחרונה, 40 אלף פנסיונרים נוספים שמקבלים את הקצבה שלהם מרוסיה ישירות לחשבון הבנק שלהם לא הצליחו לשים את ידם על הקצבאות, לטענת בנק ישראל, לאחר פניות אישיות של הפנסיונרים לבנקים שלהם, 8,000 מהם הצליחו לקבל את הפנסיות שלהם בחודשים האחרונים לאחר שפנו בעצם לבנקים בחו"ל במטרה לחדש את ההעברות דרך מדינות צד שלישי, אך רובם טרם הצליחו לחדש את ההעברות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!