דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"שדות יהפכו למדבר": אוקראינה מזהירה ממחסור בחיטה בעקבות פיצוץ הסכר

לפי משרד החקלאות האוקראיני כ-5 מיליון דונם של אדמות חקלאיות עלולות להיוותר ללא השקייה | 94% ממערכת ההשקיה בחרסון נהרסו בפיצוץ | לאחר הפיצוץ מחיר החיטה בבורסת הסחורות בשיקגו עלה ב-2.4%

הצפות בחרסון לאחר פיצוץ סכר נובה קוחובקה (צילום: AP Photo/Libkos)
הצפות בחרסון לאחר פיצוץ סכר נובה קוחובקה (צילום: AP Photo/Libkos)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

אוקראינה מזהירה ממחסור בחיטה לאחר, פיצוץ סכר נובה קוחובקה, ומחירי החיטה בבורסת הסחורות בשיקגו עלה ב-2.4% בשלישי, ל-6.3 דולר לבושל חיטה. אוקראינה הייתה יצואנית מרכזית של דגנים, בעיקר חיטה ותירס, לפני תחילת המלחמה עם רוסיה, ששיבשה את שרשרת האספקה העולמית בתחום וגרמה לעליית מחירים מתחילתה.

5 מיליון דונם חיטה בסכנת התייבשות

לפי הבנק העולמי, סך האדמות החקלאיות באוקראינה עומד על 330 מיליון דונם. גורם רשמי במשרד החקלאות האוקראיני העריך כי כ-5 מיליון דונם של אדמות חקלאיות עלולות להיוותר ללא השקייה, בעקבות פיצוץ הסכר, כך שסך השטחים בסכנת התייבשות עומד על כמעט 2% מהם. עוד הזהירו במשרד החקלאות כי, "הרס הסכר ותחנת הכח הידראולית יובילו לכך ששדות בדרום אוקראינה יהפכו למדבר".

צילום לוויין של סכר נובה קוחובקה מפוצץ, זמן קצר אחרי הפיצוץ (צילום: Maxar Technologies/REUTERS)
צילום לוויין של סכר נובה קוחובקה מפוצץ, זמן קצר אחרי הפיצוץ (צילום: Maxar Technologies/REUTERS)

לאחר הפיצוץ, הוציא משרד החקלאות הנחיה לניתוק מערכות ההשקיה ב-31 אזורים בחרסון, זפוריז'יה ודניפרו. ב-2021, יוצרו באזור המנותק כעת מים כ-4 מיליון טון תבואה, כ-4% מסך תפוקת הדגנים והזרעים של אוקראינה טרם הפלישה הרוסית. הפיצוץ הוביל להרס 94% ממערכת ההשקיה בחרסון, 74% מהמערכות בזפוריז'יה.

לצד זאת, שטחי חקלאות רבים באזור עדיין מוצפים, והערכת הנזק לחיטה והתירס שגדלה כעת טרם ניתנת להערכה. בשבוע שעבר, שר החקלאות האוקראיני,מיקולה סולסקי , אמר לרויטס כי הם מצפים לקציר של 18 מיליון טון מגידולי גרעיני החורף השנה.

עליית מחירים מיידית

פיצוץ הסכר הוביל גם לעלייה מיידית במחירי החיטה ותירס בשוק הסחורות באוקראינה. בשלישי זינק מחיר בושל חיטה ב-2.4% ל-6.39 דולר, ומאז הוא ירד ל-6.25 דולר הבוקר. מחיר התירס, שגדל גם הוא באזור המוצף, אז בכמות מועטה יותר, עלה ב-1% בשלישי.

קציר חיטה בחרסון (צילום ארכיון :Dande_lion_studio)
קציר חיטה בחרסון (צילום ארכיון :Dande_lion_studio)

"בכל פעם שיש סימנים להסלמה במלחמה הזו, הדאגה גוברת, והשווקים מגיבים לכך", אמר ל-AP, ג'וזף גלובר חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות מזון. לפי גלובר, ייצוא הדגנים האוקראיני צפוי לפחות ב-40% בהשוואה ל-2021. עוד הוא ציין כי המתקפה מערערת את עתיד ההסכם בין אוקראינה, רוסיה וטורקיה לייצוא תוצרת חקלאית מאוקראינה דרך טורקיה. "אנשים מחכים לדעת מה יהא על ההסכם".

"חלק מהייצור האוקראיני יילך לאיבוד, אבל לא אמורה להיות לזה השפעה משמעותית במאזן העולמי", הרגיע טאנר אמקה, כלכלן בכיר העוסק בעלויות גרעינים ב-CoBank. "לא הייתי מתחיל לאגור לחם בקרוב".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!