דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פתרונות חשמל, יודאיקה וסאונד: 35 עסקים של בני נוער הוצגו בכנס 'שותפים'

התכנית שמקדמת עסקים בהקמה ובתפעול של בני נוער מבתי הספר המקצועיים, רתמה משקיעים ומנטורים, שצפו בפרזנטציות של התלמידים והעניקו ידע, טיפים וגם מענקים | אייל ארליך, אחראי על תעסוקת נוער בבתי הספר המקצועיים: "אנחנו רוצים שהם יבינו שהעסק אינו מתודה אלא הדבר האמיתי"

חברי צוות "חשמל מנאראת" של בית ספר מנאראת בטורעאן מציגים את העסק בפני המשקיעים והמנטורים (צילום: סטודיו ציפורטרט)
חברי צוות "חשמל מנאראת" של בית ספר מנאראת בטורעאן מציגים את העסק בפני המשקיעים והמנטורים (צילום: סטודיו ציפורטרט)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

השבוע התקיים כנס של תוכנית 'שותפים', המתקיימת בבתי הספר המקצועיים ומטרתה פיתוח עסק חינוכי בתוך בית הספר. התוכנית מתקיימת במשרד העבודה בשיתוף פעולה עם קרן ג'וינט.

עסק חינוכי הוא עסק המוקם למטרות חברתיות וחינוכיות וכולל מכירה של מוצרים ושירותים אמיתיים ללקוחות בשוק החופשי. התלמידים אחראיים יחד עם המורים שלהם על הקמת העסק מתחילתו ועד סופו: החל מאיתור הצורך החינוכי חברתי דרך עיצוב המוצר או השירות וייצורו ועד שיווק המוצר או השירות.

ראובן פאטר, מנהל תכנית 'שותפים', מסביר למשקיעים על הכנס (צילום: סטודיו ציפורטרט)
ראובן פאטר, מנהל תכנית 'שותפים', מסביר למשקיעים על הכנס (צילום: סטודיו ציפורטרט)

כיום יש מעל 30 עסקים שהוקמו במסגרת התוכנית ופועלים בכלל הקהילות בישראל, כמו 'חידקומן' משחק חוויתי לפסח, אולפן הקלטות, מסגרייה, שיווק דיגיטלי, צילום, הרכבת לוחות חשמל ועוד.

הכנס כלל יריד של כלל העסקים לצד סדנאות המדגימות את המוצרים השונים. האירוע המרכזי של הכנס כלל הרצאות בנושא עולם העבודה והקשרים חברתיים, בהן על נשים ערביות בשוק העבודה הישראלי של פאטמה עבאס; זכויות נוער בעבודה של הנוער העובד והלומד; הקמת קואופרטיב של עופרי ארליך קואופרטיב התכנות סופי; שיווק לנוער של משרד הפרסום טינק; ומודלים לתעסוקת נוער של אייל ארליך האחראי על תעסוקת נוער בבתי הספר המקצועיים במשרד העבודה. בנוסף להרצאות התקיימו פאנל חניכים בעלי תפקידים בעסק.

כנס 'שותפים' 2023 (צילום: סטודיו ציפורטרט)
כנס 'שותפים' 2023 (צילום: סטודיו ציפורטרט)

לצד כל אלו התקיימו שתי וועדות משקיעים המורכבות מאנשים מעולם השיווק והעסקים. וועדה אחת עסקה במוצרים חדשים והשנייה בעסקים מצטיינים. בוועדות התלמידים הציגו את המוצר שלהם במטרה להשגת השקעה על סך 10,000 שקלים. לאחר הצגת המוצר שאלו אנשי המקצוע שאלות הקשורות לעסק כמו על עלויות הייצור, שורת הרווח ותוכנית השיווק, ואף העניקו עצות לייעול ולשיפור העסק. המטרה של וועדות המשקיעים מעבר למתן ההשקעה היא חיבור בין אנשי הוועדה לעסקים של התלמידים והפיכתם של חברי הוועדה למנטורים.

בוועדות ניכרת ההתייחסות הרצינית של המנטורים לתלמידים המציגים. אייל ארליך (37) האחראי מזה שנתיים על תעסוקת נוער בבתי הספר המקצועיים במשרד העבודה אומר שזו המטרה. "אנחנו רוצים שהם יבינו שהעסק אינו מתודה אלא הדבר האמיתי". מטרת תוכנית 'שותפים' לתפיסתו היא הכנה לעולם העבודה העתידי. "לפני ארבעים שנה לימדנו אותם להיות בעלי מקצוע בלבד, רתכים נגרים וכולי. היום אנחנו מבינים שעולם העבודה דורש בנוסף למקצוע גם יזמות, שיווק, לדעת אינטראקציה עם לקוחות וספקים. את כל המיומנויות הללו ועוד התלמידים לומדים בבנייה ובהפעלת העסק".

חברי צוות "עתיד יודאיקה" של הקמפוס התורני באשקלון מציגים את העסק בפני המשקיעים והמנטורים (צילום: סטודיו ציפורטרט)
חברי צוות "עתיד יודאיקה" של הקמפוס התורני באשקלון מציגים את העסק בפני המשקיעים והמנטורים (צילום: סטודיו ציפורטרט)

מתוקף היותם בתי הספר המקצועיים בכלל חלקי החברה, כך גם העסקים החברתיים והחינוכיים. שניים מהעסקים  שהוצגו בוועדות הם מהחברה החרדית. האחד הוא עסק של עיצוב וייצור בתי תפילין בהזמנה אישית של 'עתיד יודאיקה' באשקלון והשני הוא 'צילום שבא מהלב', לצילום אירועים וייצור מגנטים לחברה החרדית של 'תיכון הדר'.

בפרזנטציה סיפרו התלמידים מ'עמית יודיאקה' על כך שבית תפילין נמכר בעיצוב אחיד ובסיסי ועל זיהוי הצורך במכירת בתי תפילין ייחודיים, עוד הם הוסיפו כי הלקוחות העיקריים שלהם הם בתי חב"ד בארץ ובעולם. התלמידות של 'צילום שבא מהלב' שיתפו על המענה הייחודי שהן נותנות בחברה החרדית בפרזנטציה שלהן.

ראובן פאטר ויעל אגוזי, מנהלי תכנית שותפים (צילום: סטודיו ציפורטרט)
ראובן פאטר ויעל אגוזי, מנהלי תכנית שותפים (צילום: סטודיו ציפורטרט)

"עיקר העיסוק שלנו הוא מוזיקה" מספר יואב קפלן תלמיד כיתה י"א מבית הספר 'התיכון החברתי' בתל אביב, העובד כמנהל המוצר של 'המתחם', המעניק שירותי סאונד, הקלטות ומקום לחזרות ללהקות נוער צעירות ופועל זה שבע שנים. "אבל אנחנו לומדים מוזיקה וסאונד כדי לשפר את עצמנו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!