דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / ליברמן ונתניהו התהדרו בהשגת הסכם לפנסיונרים הרוסים. עכשיו הם אחראיים על הפקרתם

בדיון בכנסת בשבוע שעבר נחשף שאחרי כל ההבטחות, 17 אלף גמלאים עולים מרוסיה לא יראו שקל מהמדינה | לתירוץ של האוצר ל'אפליה בין גמלאים' אין שום בסיס במציאות | כדי להבין את הרקע לדברים, צריך לחזור 30 שנה אחורה

בנימין נתניהו ואיווט ליברמן חותמים על הסכם קואליציוני, מאי 2016 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
בנימין נתניהו ואיווט ליברמן חותמים על הסכם קואליציוני, מאי 2016 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
דוד טברסקי

אחרי שנה של סחבת ותשובות מתחמקות, הדיון בוועדת הקליטה של הכנסת בשבוע שעבר חשף את האמת: מדינת ישראל החליטה להפקיר 17 אלף פנסיונרים עולים מרוסיה לגורלם, ולהשאיר אותם בלי הקצבה שאפשרה להם להישאר עם הראש מעל המים.

סכום הכסף שנדרש לטיפול בבעיה הוא פחות מאלפית מתקציב המדינה; הטיעון של האוצר על הוגנות לכאורה בין פנסיונרים שונים מופרך; וההסכמה לאיתות מרוסיה נגד התשלום בלתי מתקבל על הדעת. מה שנותר הוא החלטה עקרונית, שרירותית, ואכזרית, שתשאיר את אחד הציבורים החלשים ביותר בישראל חלש יותר.

כדי להבין את הרקע לדברים, צריך לחזור אחורה. לאחר מאבק של כ-20 שנה, בנובמבר 2016 אישרה ממשלת ישראל הסכם פנסיות היסטורי בין הפדרציה הרוסית למדינה שהפך לבשורה כלכלית חשובה למעל ל-20 אלף פנסיונרים שחיים היום בישראל.

ההסכם עיגן מערכת להעברת תשלומים פנסיוניים ל-20 אלף פנסיונרים שעלו ארצה לפני 1993 ולא הספיקו לנהל קופה פנסיונית בפדרציה הרוסית, שזה עתה נוסדה לאחר 70 שנות שלטון קומוניסטי. הפנסיונרים הישראלים החלו לקבל קצבה רבעונית של 4,000 עד 6,000 שקלים בשנה.

פנסיונרים יוצאי רוסיה וברית המועצות (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש90)
פנסיונרים יוצאי רוסיה וברית המועצות (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש90)

הכסף עובר ממשרד הכלכלה הרוסי לקופת האוצר ומשם לביטוח הלאומי, שמעביר את הכסף לפיקדונות האישיים של הפנסיונרים פעם ברבעון. לא מדובר בסכומי עתק, אך לרבים מהם, שחיים רק מקצבת ביטוח לאומי ועבודות מזדמנות בשכר מינימום, מדובר בהכנסה משמעותית.

שני שחקנים פוליטיים ישראלים יצאו נשכרים מההסכם במיוחד – ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שבאותה העת כיהן כשר הביטחון אך היה חתום על ההישג, בגלל עבודתו ארוכת השנים מול רוסיה. השניים זקפו את ההישג ליחסיהם החמים עם פוטין ונהנו בעקבותיו לגל תמיכה מחודש מצד ציבור דוברי הרוסית – וכל זה בלי להוציא רובל אחד מכיס המדינה. הם גם השניים שחתומים על הכישלון כעת.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

בסוף פברואר 2022, סמוך לפלישה הרוסית לאוקראינה, החלו ארגוני הבנקאות בעולם בסנקציות על רוסיה שמנעו את האפשרות להעביר כספים אל רוסיה וממנה. כתוצאה מכך, רוסיה חדלה להעביר את הכספים לישראל, והביטוח הלאומי פסק מלשלם.

באוגוסט האחרון, שר האוצר ליברמן התגאה בכך שהצליח להביא פשרה – הסכם שיפוי בין הממשלה לביטוח הלאומי, לפיו כל עוד נמשכות הסנקציות, המדינה תעביר לביטוח לאומי את הכספים כמקדמה במקום ממשלת רוסיה וכך תתאפשר העברת הכספים לזכאים. העברת הכספים נאמדה בסכום  זעום של 6 מיליון שקלים (כאמור, כאלפית מתקציב המדינה). היא אושרה על ידי משרד האוצר, אך ההסכם הזה לא יושם, והקשישים לא קיבלו מאז שקל אחד.

במשך שנה 'דבר' לא הצליח לקבל תשובה מקרב אף גורם בממשלה הקודמת או הנוכחית להיכן נמצא הכסף. בביטוח הלאומי האשימו את האוצר והאוצר האשים את השר. אף אחד מנבחרי הציבור לא פצה פה. אך בשבוע שעבר, בהתייצבות ראשונה מול ועדת הקליטה, נציג האוצר הסבירו את הדברים בפשטות: "רוסיה איימה על ישראל שלא תעביר את הכספים במידה והסכם השיפוי יצא לפועל". לכן, בהחלטה פנימית, האוצר החליט לבטל את ההסכם. בלי להודיע על כך לאיש (לפחות לא בהודעה רשמית) ובמיוחד לא לפנסיונרים המתוסכלים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט (צילום: איבגני ביאטוב, אי פי באדיבות הקרמלין)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט (צילום: איבגני ביאטוב, אי פי באדיבות הקרמלין)

לצד זאת, באוצר הציגו טיעון חלופי לפיו התשלום לפנסיונרים שמקבלים פנסיה מביטוח לאומי איננו הגון כלפי שאר הפנסיונרים. לטענת האוצר, בישראל ישנם כ-57 אלף מקבלי פנסיה מרוסיה שהפסיקו לקבל את הקצבה שלהם עם תחילת הסנקציות, ולכן אין שום סיבה שהמדינה תשלם במקום רוסיה את הפנסיות של כשליש מהם. טענה זו מתעלמת לחלוטין מהעיקרון הבסיסי שמנחה את ההסכם שנחתם בין המדינות, והפך אותו לייחודי: ל-17 אלף פנסיונרים האלה אין בנק לפנות אליו על מנת לממש את זכותם לתשלום. הם תלויים לחלוטין בחסדי המדינה.

40 אלף הפנסיונרים שעלו ארצה אחרי 1993 הספיקו לעבוד ברוסיה ולפתוח לעצמם שם קופה פנסיונית ולהירשם כזכאים לפנסיה בפדרציה הרוסית – מהלך שהיה מנוע מפנסיונרים שעלו לישראל מרוסיה הסובייטית לפני שברית המועצות התפרקה. לכן, הדרך היחידה שלהם להשיג גישה לפנסיות שלהם, שמגיעות לכל הפנסיונרים שעבדו בברה"מ מתוקף החוק הרוסי, היא רק בהתערבות ישירה של המדינה.

עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)

נכון, גם הפנסיונרים שמקבלים את הפנסיות שלא מתוקף ההסכם סובלים מהסיטואציה, אך בניגוד לאלו שבהסכם, מעולם לא ניתנה ממדינת ישראל התחייבות אליהם להעברות הפנסיוניות האלו. חלקם פונים לעורכי דין פרטיים או לבנקים שלהם על מנת לעקוף את הסנקציות. על פי בנק ישראל, מעל ל-8,000 פנסיונרים כבר הצליחו לעשות זאת. לחדש את תשלומי הפנסיות שלהם דרך העברות מצד מדינה שלישית.

סוגיית הפנסיות הרוסיות עמדה בראש סדר היום של מפלגות העולים לדורותיהן, ממפלגת ישראל בעלייה של נתן שרנסקי, דרך מפלגתו של ליברמן ונידונה ארוכות גם באגף הדובר רוסית של הליכוד, שלחץ לאורך שנים על נתניהו לדון בנושא. האחריות על ההפקרה שלהם עכשיו עוברת ממשלת השינוי של לפיד, בנט וליברמן, דרך ממשלת הימין של נתניהו וסמוטריץ'. התנהלותה הצינית של רוסיה ביחס לאזרחיה לשעבר שתרמו את מיטב שנותיהם לבניינה איננה מפתיעה. אבל אטימות הלב הישראלית אליהם בלתי נתפסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!