דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ליעד סואץ קרני הופיעה 4 פעמים ביורובאסקט: "במשחקים כאלה אי אפשר לדעת מה יהיה, צריך לתת את הכל"

שיאנית ההופעות של ישראל באליפויות אירופה מספרת ל'דבר' על החוויות, הדרמות והאכזבות, בבמה הגדולה של כדורסל הנשים | ויש לה גם עצות לשחקניות של שרון דרוקר: "כדי לקחת משחק באליפות אירופה צריך להביא אקסטרות ממקומות אחרים, כל מהלך חשוב ויכול להכריע"

ליעד סואץ קרני במדי נבחרת הנשים בכדורסל באליפות אירופה 2011.  "המשחקים עוברים תוך דקה ואחר כך חושבים עליהם כל החיים" (צילום: FIBA)
ליעד סואץ קרני במדי נבחרת הנשים בכדורסל באליפות אירופה 2011. "המשחקים עוברים תוך דקה ואחר כך חושבים עליהם כל החיים" (צילום: FIBA)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כדורסלנית העבר ליעד סואץ-קרני מחזיקה בשיא ההופעות של שחקנית נבחרת ישראל באליפויות אירופה, יחד עם לירון כהן. שתיהן הכדורסלניות היחידות בישראל שהופיעו בארבע אליפויות אירופה. לקראת פתיחת היורובאסקט בתל אביב היום (חמישי), מספרת סואץ-קרני ל'דבר' על החוויה שלה מהאליפויות בהן השתתפה ותובנות מאחת שהייתה שם, בבמה הגדולה של כדורסל הנשים.

"זה כיף שהאליפות פה, זאת באמת הרמה הכי גבוה של כדורסל. החלום שלי היה לשחק באליפות אירופה בישראל", אומרת סואץ-קרני. "אני מקווה שהמוני אנשים יגיעו לעודד ויהנו מהנבחרת המהממת שלנו. הן כבר הראו לנו מה הן מסוגלות לעשות כנבחרת ואני מאחלת להן המון בהצלחה".

נבחרת הנשים של ישראל בכדורסל. "יש לנו נבחרת מוכשרת, אני מקווה שהן יצליחו לחוות ניצחון" (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת הנשים של ישראל בכדורסל. "יש לנו נבחרת מוכשרת, אני מקווה שהן יצליחו לחוות ניצחון" (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל בישראל)

ההופעה הראשונה של סואץ-קרני (42) בבמה הגדולה ביותר הייתה בגיל 22. לאחר ששיחקה במדי א.ס. רמת השרון וצברה ניסיון במפעלים האירופאים, עברה ב-2002 לליגת המכללות באוניברסיטת וילאנובה. ב-2003 הפתיעה נבחרת ישראל, אז בהובלת לימור מזרחי ואורנית שוורץ, והעפילה משלב המוקדמות, בעקבות הפרש סלים עדיף, עם שני ניצחונות וארבע הפסדים בטורניר המוקדמות.

"העלייה ב-2003 הייתה אז מין נס רפואי, אני לא בטוחה שהיינו ברמה. היה לנו משחק אחד הבלחה ועלינו, כאשר הגענו לשם אני לא חושבת שידעתי למה לצפות, עד שלא מגיעים לאליפות, די בטוחים שהרמה תהיה כמו במוקדמות", נזכרת סואץ-קרני. "זה בגדול אותן קבוצות שכבר שיחקת מולן במוקדמות ואז את מגיעה לאליפות וחוטפת את הכאפה של החיים. זה אינטנסיביות כל כך הרבה יותר גבוהה".

בטורניר עצמו הפערים בלטו במיוחד וישראל ספגה שבעה הפסדים, רובם בהפרשים גדולים. "בשלב הזה כבר שיחקתי ביורוליג עם רמת השרון ועדיין זה היה משהו אחר. שחקניות שבאות בטירוף לייצג את המדינה שלהם. באנו בתחושה שיהיה בסדר, אלו הנבחרות שאנחנו מכירות, אנחנו נבוא נתאמץ ויהיה בסדר. לקחת משחק באליפות אירופה צריך להביא אקסטרות ממקומות אחרים וכמו בקלישאות זה באמת כל מהלך הוא חשוב ויכול להכריע משחק".

"ידענו שאנחנו יכולות להסתכל לכל הנבחרות בגובה עיניים"

לקראת מוקדמות יורובאסקט 2007 החליט מאמן הנבחרת אלי רבי בצעד אמיץ להצעיר את הנבחרת. צעד שהוביל את ישראל להעפלה לשלוש אליפויות אירופה רצופות. לירון כהן וסואץ קרני בנות ה-26 היו השחקניות הוותיקות של הנבחרת ואליהן צורפו לייני סלווין, שי דורון, ג'נפר פליישר, קטיה לויצקי וקטיה אברמזון. "בדיוק חזרתי מהקולג', הינו נבחרת מאוד מוכשרת, כל החמישייה כבר שיחקנו בקולג' או באירופה".

ליעד סואץ במדי נבחרת ישראל בכדורסל. "את מגיעה לאליפות וחוטפת את הכאפה של החיים" (צילום: עופר ביידה)
ליעד סואץ במדי נבחרת ישראל בכדורסל. "את מגיעה לאליפות וחוטפת את הכאפה של החיים" (צילום: עופר ביידה)

הנבחרת לא עלתה דרך המוקדמות, אך הצליחה להבטיח את העלייה הראשונה של "דור הזהב" דרך טורניר ההזדמנות האחרונה שנערך באיטליה בראש השנה. בבית המשולש ישראל ניצחה את בולגריה, אך הפסידה לפולין והיו חייבות ניצחון בולגרי בהפרש המתאים במשחק האחרון מול פולין.

"בגלל החגים, חלק מהבנות כבר נסעו חזרה לארץ וחלק נשארו במלון והינו צריכות להתעדכן בתוצאה של המשחק האחרון. אני זוכרת שעשינו כל הזמן ריפרש במחשב, כדי לראות אם עלינו או לא ואז גילנו שעלינו לאליפות".

סואץ-קרני הצטיינה במדי הנבחרת וסיימה כקלעית הבכירה עם 11 נק', הנבחרת הצעירה צברה ניסיון משמעותי שעזר לה בהמשך. "זאת הייתה אליפות מצוינת. הפסדנו במשחק צמוד ללטביה אחר כך הן הגיעו לחצי הגמר", אומרת סואץ קרני. "האליפות הזאת נתנה לנו המון ביטחון לשתי העליות הרצופות הבאות. ידענו שאנחנו יכולות להסתכל לכל הנבחרות בגובה עיניים".

"זה היה שובר לב, כי הרגשנו שהיינו יכולות לנצח"

לאליפות אירופה ב-2009 שנערכה בלטביה, הגיעה נבחרת ישראל בכושר הטוב ביותר. הנבחרת הייתה בשיאה והעפילה מהמקום הראשון במוקדמות. בטורניר עצמו ישראל הפסידה במשחקים צמודים לבלארוס וצ'כיה וכמעט ניצחה את צרפת, שהמשיכה לזכייה באליפות.

ליעד סואץ קרני במדי נבחרת ישראל בכדורסל (צילום: עופר ביידה)
ליעד סואץ קרני במדי נבחרת ישראל בכדורסל (צילום: עופר ביידה)

"הרכזת שלהן סלין דומרק (מחזיקה בשיא ההופעות בנבחרת צרפת לגברים ולנשים – 262), הייתה שחקנית מעולה, אבל גם שיחקה מלוכלך והיא עשתה שני מהלכים ששינו את מהלך המשחק. בתחילת המחצית השנייה הינו במומנטום ואני ולירון כהן עשינו דברים טובים פיקנרול, באתי לחסום אותה והיא פשוט נתנה לי מרפק, השופטים לא ראו את זה. לא הצלחתי לנשום, קיבלתי טיפול ואז נעצר לנו המומנטום".

ישראל כבר הובילה בשלוש נקודות במחצית ושש נקודות בתחילת המחצית השניה, אך צרפת חזרה למשחק שהמשיך להיות צמוד עם יתרון ישראלי קטן "ב-40 שניות האחרונות, במצב של שוויון, דומרק תפסה את לייני סלווין ביד והחלה ליפול ביחד איתה. לייני ניסתה לדחוף אותה מעליה. השופטים ראו רק את הדחיפה של לייני, אז היא קבלה על זה טכנית והיא הלכה לקו ואחר כך כדור מהצד. מה שעזר להן לנצח את המשחק".

שלושים נקודות של לירון כהן עם 72% מהשדה ושש שלשות ללא החטאה לא הספיקו וישראל הודחה מהטורניר. "זה באמת היה שובר לב. זאת הייתה אליפות מאכזבת, כי באמת הרגשנו שהיינו יכולות לנצח. הייתי ארבע פעמים באליפות אירופה והאכזבה הכי גדולה שלי בקריירה של להיות שם כל כך הרבה פעמים ולא לנצח. במיוחד במשחקים האלו שהיה חסר לנו עוד קצת כדי לנצח".

"חווינו כל כך הרבה תסריטים"

האליפות האחרונה שישראל העפילה הייתה ב-2011. הנבחרת הגיעה אחרי טורניר מוקדמות מעולה בו היא ניצחה לראשונה את לטביה (71:66) והביסה את סרביה ב-28 הפרש (93:65) שזכו ארבע שנים מאוחר יותר באליפות אירופה.

ליעד סואץ קרני במדי נבחרת ישראל בכדורסל מול לטביה (צילום: עופר ביידה)
ליעד סואץ קרני במדי נבחרת ישראל בכדורסל מול לטביה (צילום: עופר ביידה)

ישראל הייתה בדרג השלישי בשלב הבתים וזכתה הפעם לקבוצה חלשה ממנה בהגרלה, נבחרת בריטניה. הצוות המקצועי התכונן בעיקר למשחק האחרון מול הבריטיות ודווקא בהזדמנות הגדולה, להשיג ניצחון בטורניר, ישראל כשלה וקרסה מול הבריטיות.

"היה לי חשש שלא נהיה טובות באליפות הזאת, חלק משחקניות הנבחרת באו בעייפות. סימנו את המשחק מול בריטניה, 4-5 שנים קודם הינו מנצחות עשרים הפרש. ואז אליו לא הגענו, זה המשחק שהכי קשה לי אם נפסיד בו, כי בשאר המשחקים באנו ונלחמנו ופה היה לנו קשה לא להיות האנדרדוג והן באו הרבה יותר מוכנות. הן באו בטירוף ואנחנו כבר לצערי לא היינו הכי ביחד בשלב הזה. הפסדנו לנבחרת פחות טובה".

חלוקת הדקות מתחילת הטורניר לא אפשרה לכוכבות הנבחרת להיכנס לקצב ומנעו אולי ניצחון מפתיע במשחק שהיה צמוד עד המחצית מול צ'כיה החזקה במדיה שיחקה יאנה וסלה, כוכבת ענקית בפני עצמה, שהיא אחותו הגדולה של יאן וסלי מברצלונה. "אני זוכרת שלא הבנתי את החילופים ואז שאלתי מישהו מהצוות אחרי המשחק והוא אמר לי שאנחנו שומרים אתכן לקראת בריטניה. באליפות אי אפשר לדעת מה יהיה. כולן מנצחות את כולן. חווינו כל כך הרבה תסריטים, אז פה צריך לשמור כוחות? לא, צריך לתת את הכל".

טיפ שהיית רוצה לתת לשחקניות הנבחרת לקראת הטורניר?
"להבין שלא צריך לשמור כוחות. כל מהלך, כל דקה, כל שניה צריך להיות יותר ממאה אחוז שלכן, כי אין מנוחה באליפות. אם הייתי יכולה לחזור בזמן ולדעת מול צרפת שהנה מגיע המרפק או להגיד ללייני לא לדחוף אותה, אז אין לדעת לאן היינו מגיעות. זה היה ההבדל בין לשבת בבית, לאולי להגיע לאליפות העולם. כל מהלך הוא קריטי. השלושה משחקים עוברים תוך דקה ואחר כך חושבים עליהם כל החיים. אין כמו לנצח משחק באליפות, אני מקווה שהן יצליחו לחוות ניצחון בטורניר הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!